Yli kaksi kolmasosaa avotoimistoissa työskentelevistä kärsii hälinästä ja keskeytyksistä: "Lopputulos on huonompi, eli sattuu virheitä"

Avokonttorissa keskeytyksiä ja häiriöitä 1:42
Suomen Lähetysseurassa viimeinen vastuu työrauhasta on työntekijöillä itsellään.

Avotoimistossa koettu hälinä ja keskeytykset vaikuttavat negatiivisesti työn lopputulokseen. Lisäksi hälinä vaikuttaa työtehon palautumiseen työpäivän aikana ja kokemukseen työilmapiiristä.

70 prosenttia avotoimistoissa työskentelevistä kokee työnsä keskeytyvän melko usein tai häiriintyvän usein. Tuoreen tutkimuksen mukaan tyypillisimpiä häiriötekijöitä ovat työkavereiden väliset keskustelut ja puheluiden äänet. 

Helsingin yliopiston aivotutkija Minna Huotilainen sanoo, että viime aikoina kaikissa tutkimustuloksissa on todettu häiriöiden huonontavan myös työnlaatua.

– Se on kuormittava tapa tehdä töitä, mutta valitettavasti myös se lopputulos on huonompi eli sattuu enemmän virheitä, kun työ keskeytyy ja myöskin se työn tekeminen hidastuu, Huotilainen kertoo.

Työkavereiden keskustelut ja puhelut häiritsivät

Martelan Insights data-tutkimukseen haastateltiin peräti 4 200 työntekijää suomessa, ruotsissa ja norjassa. Häiriötekijöitä ovat työkavereiden väliset keskustelut ja puheluiden äänet.

– Koko ajan tulee lisää tietoa siitä, miten ihmiset kokee, että työssä heitä häiritään. Heitä ei päästetä tekemään työtään kunnolla, Huotilainen toteaa.

Hälinä vaikuttaa työtehon lisäksi palautumiseen työpäivän aikana ja kokemukseen työilmapiiristä.

Lue myös:

    Uusimmat