Suomalaisten suosikkijuoma tipahti viinamarkkinoiden ykkössijalta

Koskenkorva ei enää ole Suomen viinamarkkinoiden myydyin tuote Suomessa. Koskenkorva pinnisteli Alkon myydyimpänä tuotteena 55 vuotta peräkanaa. 

Alkon tuoreiden myyntitilastojen mukaan viime vuoden myyntiykköseksi on noussut monivuotinen uhkaaja Leijona Viina, joka jo vuosi sitten oli aivan Kossun kannoilla. 

Leijonaa myytiin Alkon myyntitilastojen mukaan viime vuonna lähes 3,1 miljoonaa litraa. Leijonan myyntimäärät eivät juuri muuttuneet edellisvuodesta.  

Koskenkorva kiilaa kuitenkin Leijonan ohi, jos lasketaan yhteen Koskenkorvan eri vahvuuksien eli 38-prosenttisen ja 30-prosenttisen viinan myyntimäärät.

Näitä tuotteita myytiin yhteensä yli 3,6 miljoonaa litraa. Kossun myyntimäärät olivat lievässä kasvussa.  Lukuihin eivät sisälly yksityiset maahantuontilukemat. Esimerkiksi Virosta tuodut määrät ovat merkittäviä, Altia Suomen johtaja Kari Kilpinen sanoo.

– Jossain oli arvio, että Viron tuonti vastaa 150 Alkon myyntiä. Kyllä sillä selvästi vaikutusta Alkon sisämarkkinoihin on, Kilpinen sanoo.  
 Muut kärkikymmenikkö jatkaa pienin sijamuutoksin. Aivan uusia merkkejä ei ole top teniin noussut. 


Lue myös:

    Uusimmat