Uusi alkoholilaki mylläsi suomalaisten suosimien juomien myyntiä – kokonaiskulutus kasvoi prosentin

Uusi alkoholilaki astui vähittäiskaupan osalta voimaan vuoden 2018 alusta lähtien. Uuden lain myötä kaupassa saa myydä enintään 5,5 % vahvuisia alkoholijuomia. Lisäksi luovuttiin tuotteiden valmistustaparajoitteesta.

Uudistuksen myötä viinapohjaisten vahvojen lonkeroiden myynti lähes viisinkertaistui yli 26 miljoonaan litraan viime vuonna. Myös nelosoluiden myynti moninkertaistui.

Litroissa mitattuna alkoholin kokonaiskulutus kasvoi kuitenkin vain prosentin.

Tänään julkaistun selvityksen tulokset löytyvät laajemmassa paketissa täältä.

Alko kertoi vuoden alussa myynnin notkahduksesta

Vuoden alussa Alko kertoi, että sen lonkeron myynnissä tapahtui selvä notkahdus alkoholilain muutoksen takia.

Long drink eli tuttavallisemmin lonkero kävi joulukuussa Alkoissa kaupaksi 57,9 prosenttia toissavuoden joulukuuta vähemmän. 

Joulukuussa 2018 long drinkiä myytiin Alkon myyntitilastojen mukaan yhteensä 222 000 litraa.

Pudotusta tapahtui myös lukuisissa muissa tuoteryhmissä. Siiderien myynti tippui Alkoissa 27,6 ja oluiden 33,9 prosentilla. Tummat lageroluet kasvattivat joulukuussa ainoana olutryhmänä myyntiään joulukuuhun 2017 verrattuna.

Yhteensä alkoholijuomien myynti väheni Alkossa 10,3 prosentilla.

Lue myös:

    Uusimmat