Yksityisten etälääkäripalvelujen käyttö on yleistynyt vitkaan, vaikka sosiaali- ja terveysministeriön tuoreen linjauksen mukaan ne rinnastetaan perinteisiin vastaanottokäynteihin.
Kela on maksanut korvauksia etälääkärivastaanottojen, kuten videovälitteisten vastaanottojen käytöstä maaliskuun alusta lähtien.
Korvauksia yksityisen terveydenhuollon etälääkärikäynneistä oli maksettu kesäkuuhun mennessä vain 180 ihmiselle. Perinteisistä vastaanottokäynneistä Kela maksaa vuosittain korvauksia miljoonille käyttäjille.
Yksityiset palvelujentuottajat uskovat kuitenkin etäyhteyspalveluun ja kehittävät sitä edelleen. Esimerkiksi Suomen suurin yksityinen terveysalan yritys Terveystalo on pilotoinut etälääkärivastaanottoja työterveyshuollossa, ja yritys on laajentamassa toimintaa syksyn aikana muidenkin asiakkaiden käyttöön.
Terveystalo ottaa käyttöön järjestelmän, jossa asiakkaat pääsevät omalla päätelaitteellaan lääkärin vastaanotolle. Johtavan ylilääkärin Juha Tuomisen mukaan jo työterveyshuollossa on tehty tuhansia etäkäyntejä kuukaudessa.
Tuominen arvioi, että tulevaisuudessa noin viisi prosenttia lääkärikäynneistä tapahtuisi etävastaanoton kautta.
– Fyysiselle käynnille on yhä tarpeensa. Kokemukset maailmalta eivät tue sitä, että tästä tulisi valtavirran juttu, Tuominen sanoo.
Hän näkee etälääkärivastaanoton pikemminkin täydentävänä palveluna samaan tapaan kuin vaikkapa puhelinajat. Etäyhteyttä voidaan käyttää esimerkiksi kontrolleihin tai hyvin selkeiden vaivojen toteamiseen.
