Suomalaisen asevalmistaja Sako Oy:n myynti on kasvanut kevään aikana noin kymmenellä prosentilla.
Kasvun syynä on se, että aseet ovat menneet Yhdysvalloissa koronakevään aikana lähes yhtä kuumille kiville kuin vessapaperi Suomessa.
Pohjois-Amerikka on ollut jo aiemmin yrityksen tärkein vientikohde.
– Varmasti amerikkalainen yhteiskunta on vähän erilainen ja täältä käsin sitä on vaikea ymmärtää heidän logiikkaa. Mutta kyllä me ollaan huomattu ja uutisista nähty, että tämä koronatilanne on siellä yhä paha ja ihmiset hakevat siellä turvaa ja harrastavat enemmän ja sitä kautta on meidän tuotteiden kysyntä kasvanut, Sako Oy:n toimitusjohtaja Raimo Karjalainen kertoo.
Sako valmistaa vuodessa reilut sata tuhatta asetta.
Hintahaarukka tavallisille metsästyskivääreille on tuhannesta eurosta viiteen tuhanteen.
Sakon aseet ovat monia kilpailijoita kalliimpia, mutta yritys on huomannut asiakkaidensa olevan valmis maksamaan suomalaisesta laadusta.
– Meillä on asiakkaita jotka arvostavat meidän brändiä, on se sitten Sako tai Tikka, ja he ovat valmiina satsaamaan siihen hieman enemmän. Tuotehan on sitten eliniältään sata vuotta, joten ei se vuotta kohden niin paljon ole, toimitusjohtaja Karjalainen sanoo.
Työllistää noin 300 henkilöä
Riihimäellä noin kolme sataa henkeä työllistävä Sako Oy perustettiin 99 vuotta sitten nimellä Suojeluskuntain Ase- ja Konepaja Osakeyhtiö. Erityisesti sotien aikana suuressa roolissa ollut yritys täyttää ensi vuonna sata vuotta ja on nyt hyvässä vauhdissa.

