Yhä useampi valitsee sähköisen e-laskun – osa paperilaskuista maksullisia

Postiluukusta putoava lasku on hiljalleen häviävä ilmiö, kun laskut halutaan paitsi maksaa myös vastaanottaa sähköisesti.

Finanssialan eli entisen Finanssialan Keskusliiton tuoreen tutkimuksen mukaan verkkopankissa maksavista suomalaisista 75 prosenttia saa e-laskuja suoraan verkkopankkiinsa. Vuonna 2008 luku oli 15 prosenttia.

Tutkimuksesta ilmenee, että e-laskupalveluiden käyttö on lisääntynyt eniten 18–44-vuotiaiden verkkopankissa maksavien keskuudessa.

Finanssialan kehityspäällikkö Pirjo Ilola arvelee, että nyt on kasvanut uusia ikäluokkia, joille pitäisi kertoa e-laskusta. Joitakin vuosia sitten Finanssiala kampanjoi sähköisten laskujen puolesta, mutta nykyiset nuoret aikuiset olivat silloin niin nuoria, ettei asia koskenut heitä.

Valtiokin pyrkii paperittomuuteen

Teleyhtiö Teliasta kerrotaan, että heidän kuluttaja-asiakkaistaan suurin piirtein kolmasosalle lähetään paperilasku, kolmasosalle e-lasku ja kolmasosalle sähköpostilasku.

Myös Elisan asiakkaista suurin osa saa laskunsa sähköisessä muodossa.

– Uusista asiakkaista jopa reilu 80 prosenttia valitsee sähköisen laskutustavan, kertoo palvelujohtaja Jukka Lehto.

Valtionhallinnossa on tavoitteena siirtyä mahdollisimman paljon verkkolaskuihin. Kuluttajalaskujen kuten ajoneuvoveron osalta tämän vuoden tavoite on, että 30 prosenttia laskuista olisi sähköisiä, kertoo maksuliikepäällikkö Keijo Kettunen Valtiokonttorista.

– Olemme 26 prosentin kieppeillä tällä hetkellä.

Osa paperilaskuista maksullisia

Jos laskunsa haluaa edelleen perinteisessä muodossa, voi siitä joutua maksamaan. Esimerkiksi Elisa ja Telia veloittavat paperilaskusta 2,90 euroa.

– Ajatus on se, että heille, jotka haluavat paperilaskun, myös kohdistuu siitä aiheutuvat kustannukset, sanoo Lehto Elisasta.

Kuluttajaliitto on vaatinut kuluttajille oikeutta maksuttomaan paperilaskuun. Taustalla on kuluttaja-asiamiehen Elisaa koskeva oikeusriita.

Markkinaoikeus kielsi ensin Elisaa perimästä yli 1,90 euron suuruista hintaa paperilaskusta. Korkein oikeus kumosi päätöksen, koska se katsoi, ettei maksu ole kohtuuton ja kuluttajalle on tarjolla maksuttomia laskutustapoja.

E-lasku vähentää turhaa työtä

Finanssialan Ilolan mielestä e-laskun etu kuluttajalle on ennen kaikkea helppous: laskun maksamiseen ei mene aikaa, ja laskut tulee varmasti hoidettua ajallaan. Laskut löytyvät verkkopankista myös jälkikäteen, vaikkapa veroilmoitusta tehdessä.

Paperilasku on myös tuhlausta, Ilola huomauttaa. Laskuttaja tulostaa sähköisessä muodossa olevan aineiston paperille ja lähettää sen asiakkaalle, joka muuttaa sen taas maksaessaan sähköiseen muotoon.

– Se on vähän niin kuin resurssien hukkaan heittoa, sekä luonnon että työajan ja kaiken muun. 

Lue myös:

    Uusimmat