Yhä useampi auto on automaattivaihteinen – autokouluissa vaihdellaan silti vaihteita

Hintaeron kaventuminen on lisännyt automaattivaihteisten autojen suosiota.

Automaattivaihteisten henkilöautojen suosio on kasvanut viime vuosina nopeasti. Tämän vuoden ensimmäisen puoliskon aikana yli 90 prosenttia ensirekisteröidyistä autoista oli varustettu automaattivaihteilla. Asia selviää Autoalan Tiedotuskeskuksen tilastosta.

Vuonna 2020 automaattivaihteisten autojen osuus ensirekisteröinneistä oli noin 80 prosenttia. Kymmenen vuotta sitten osuus oli vielä selvästi alle puolet.

Tilastossa täyssähköautot on luokiteltu automaattivaihteisiksi. Niiden osuus uusista autoista on kasvanut selvästi reilun parin viime vuoden aikana.

Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtajan Tero Kallion mukaan automaattivaihteisten autojen suosion taustalla on se, että monista automalleista ei ole saatavilla enää manuaalivaihteista versiota.

–  Monet pitävät, että automaattivaihteinen auto on varsinkin kaupunkiajossa huomattavasti mukavampi vaihtoehto, Kallio sanoo STT:n haastattelussa.

Automaattivaihteisten autojen suosiota lisää myös niiden helpompi jälleenmyynti manuaalivaihteiseen verrattuna. Kallio muistuttaa, että edelleen monet haluavat ajaa perinteisellä käsivaihteisella autolla.

Autoalan Tiedotuskeskuksen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja sanoo, että automaattivaihteiden suosiota on lisännyt niiden hintaeron kaventuminen manuaalivaihteiseen malliin verrattuna. Muutos on tapahtunut vähitellen viime vuosikymmenen aikana. Automaattivaihteet ovat Kalenojan mukaan myös kehittyneet teknisesti toimivammiksi.

Vaihteita vaihdellaan vielä vuosikymmeniä

Kallion mukaan automaattivaihteisten autojen osuus kasvaa entisestään tulevina vuosina. EU päätti viime vuonna, että vuodesta 2035 lähtien ensirekisteröityjen henkilöautojen hiilidioksidipäästöjen pitää olla keskimäärin nolla.

Käytännössä tämä tarkoittaa, että EU-maiden markkinoille saa tuoda uutena vain täyssähköautoja tai vetykäyttöisiä autoja. EU:n komissio teki tosin pienen muutoksen, jonka perusteella synteettisiä sähköpolttoaineita käyttävät polttomoottoriautot sallitaan. Niiden osuus on jäämässä todennäköisesti hyvin pieneksi.

Kallio uskoo, että käytännössä uusien manuaalivaihteisten autojen myynti loppuu nopeammin, koska autonvalmistajat siirtyvät täyssähköisiin EU:n tavoiteaikataulua nopeammin.

–  Karkea arvioni on, että tämän vuosikymmenen lopulla manuaalivaihteet ovat katoavaa kansanperinnettä uusissa autoissa, mutta ne säilyvät kuitenkin autokannassa.

Niitä nähdään hänen arvionsa mukaan Suomen teillä vielä 2050-luvulla, koska monilla uusilla autoilla ajetaan keskimäärin yli parikymmentä vuotta.

Manuaalivaihteet pitävät pintansa autokoulussa

Vaikka automaattivaihteiden suosio on kasvanut, autokoulu suoritetaan edelleen pääosin manuaalivaihteisella autolla. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tilastojen mukaan viime vuonna seitsemän prosenttia suoritti henkilöautoajokortin ajokokeen automaattivaihteisella autolla.

Automaattivaihteisen auton käyttö autokoulussa on kuitenkin ollut tasaisessa kasvussa vuodesta 2018 lähtien.

Suomen Autokoululiiton varapuheenjohtaja Timo Suominen arvioi, että perinteisen manuaalivaihteisen auton vankkaa suosiota autokoulussa selittää muun muassa se, että monet uudet kuljettajat aloittavat autoilun hieman vanhemmilla autoilla.

–  Niissä automaattivaihteisten autojen osuus on pienempi, Suominen sanoo.

Katso myös: Amerikkalaisteini reputti inssin sähköauton ominaisuuden vuoksi

Amerikkalaisteini reputti inssin Teslan ominaisuuden vuoksi 2:43
Amerikkalaisteini reputti inssin sähköauton ominaisuuden vuoksi. Hän ei hidastanut auton vauhtia jarrupolkimella, vaan yksinkertaisesti nostamalla jalan kiihdytyspolkimella ja hyödyntämällä energian talteenottoa vauhdin hidastamiseen. Ajokoe hylättiin ensin, mutta CNN:n yhteydenotto sai Kalifornian ajoneuvoviraston muuttamaan käytäntöään.

Lue myös:

    Uusimmat