Miksi autokouluissa ei ajeta sähköautoilla? Asiaan on yksinkertainen syy

Ajokorttilaki ei kannusta vähäpäästöiseen autoiluun 2:08
Katso uutisraportti: Autokoulujen oppilaat haluavat suorittaa ajokokeen manuaalivaihteisella autolla, jotta saavat jatkossa ajaa sekä manuaalivaihteista että automaattivaihteista autoa.

Liikenteen päästövähennystavoitteista huolimatta autokouluissa ajellaan edelleen pääosin manuaalivaihteisilla polttomoottoriautoilla. Syy manuaalivaihteiden käyttöön löytyy ajokorttilaista.

Jos kuljettajatutkinnon suorittaa automaattivaihteisella autolla, saa tällä hetkellä jatkossa ajaa vain automaattivaihteisia autoja. Autokoululiitto haluaisi, että erityisehto poistettaisiin. Liikenneministeriön mukaan muutos pitäisi tehdä EU-direktiiviin.

Autokouluissa ajellaan edelleen pääasiassa manuaalivaihteisilla autoilla ja valtaosa ajokokeista suoritetaan niillä. Syy on yksinkertainen. 

– Asiakas mieluummin valitsee manuaalivaihteisen auton, koska tällä hetkellä, jos menet ajokokeeseen automaattivaihteisella autolla, niin saat ajokorttiin merkinnän 78, joka rajaa ajo-oikeutta pelkästään automaattivaihteisiin autoihin, selittää Suomen Autokoululiiton varapuheenjohtaja Hanne Huhtala.

"EU-direktiivi velvoittaa tähän"

Autokoululiitossa toivotaan, että ehto poistettaisiin pikimmiten. Liikenneministeriön mukaan muutos pitäisi tehdä EU-tasolla.

– Meidän käsityksemme on se, että EU-direktiivi nimenomaan velvoittaa tällaisen erityisehdon merkitsemistä B-luokan ajokorttiin. Suomi on ollut aiemmin aloitteellinen, että tämä erityisehto voitaisiin sieltä poistaa, mutta tällä hetkellä käsitys on se, että direktiivi velvoittaa, toteaa yksikön johtaja Pyry Takala liikenne- ja viestintäministeriöstä.

Koska asiakkaat haluavat ajaa manuaalivaihteisilla autoilla, autokouluihin ei ole juuri hankittu täyssähkö- tai hybridiautoja.

– Se kysyntä pitäisi muuttaa ensin, jotta se olisi kannattavaa ja ekologista hankkia uudempi auto, jotta sillä olisi sitä käyttöastetta enemmän, pohtii Huhtala.

"Joillakin mailla on eri tulkinta"

Saksassa ja Tanskassa rajoitus on jo poistettu.

– Joillakin muilla mailla ilmeisesti on joko eri tulkinta tästä direktiivistä tai sitten he ovat sisällyttäneet ajotutkintoon sellaisia osioita, joissa ajetaan myös manuaalivaihteisella autolla, perustelee Takala.

Raskaan liikenteen osalta sääntöä on jo höllennetty.

– Se muuttui niin, että jos olet ajanut B-kortin manuaalivaihteilla ja hankit vaikka BE- tai C-korttia, niin silloin voit ajaa loput ajokortit automaattivaihteisella autolla ilman, että tulee erityisehtoa ajokorttiin, kertoo Huhtala.

"Kaikki päästövähennyskeinot käyttöön"

Autokoululiiton mukaan erityisehdon poisto auttaisi myös päästövähennystavoitteiden saavuttamisessa. Hallituksen tavoitteen mukaan liikenteen päästöt pitäisi puolittaa vuoteen 2030 mennessä. 

– Me uskotaan, että kun asiakas valmiiksi ajaisi ekologisella autolla, niin kynnys hankkia sellainen myös kotiin tai tulevaksi autoksi laskisi, uskoo Huhtala.

– On aika vaikea arvioida, mikä sen käytännön merkitys olisi, mutta tottakai sillä on siinä mielessä merkitystä, että kaikki meillä käytössä olevat keinot liikenteen päästöjen vähentämiseksi kannattaa tietenkin käyttää, linjaa Takala.

EU-komission ehdotusta ajokorttidirektiivin uudistamisesta odotetaan tämän vuoden lopulla.

Lue myös:

    Uusimmat