Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Mercedeksen "valkoinen savu" herätti vilppiepäilyt – tallipomolla ei ole antaa ilmiölle suoraa selitystä

2020 Formula One World Championship Limited
Julkaistu 30.07.2020 13:36
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Mercedeksen F1-autosta pöllähtävät savupilvet ovat kirvoittaneet kauden ensimmäisten viikonloppujen aikana kysymyksiä, mutta tallipäällikkö Toto Wolffin mukaan tiimi on hyvin perillä sallittujen ja kiellettyjen moottoriratkaisujen rajasta.

LUE MYÖS: Ferrarin valtava moottorietu paljastui Mercedeksen laskelmista – tilanne johti täydelliseen suunnanmuutokseen: "Käänsimme kaikki kivet"

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Britannian GP suorana 31.7.-2.8.
Pe: 1. harjoitukset klo 12.55, 2. harjoitukset klo 16.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Britannian GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Wolffilta kysyttiin Mercedeksen Unkarin kisaviikonlopun aikana järjestämässä lehdistötilaisuudessa selitystä savupöllähdyksille, joita ja autot toisinaan radalla päästävät.

Valtteri Bottaksen
Lewis Hamiltonin

Vastaavanlainen ilmiö on tullut esiin Ferrarin autoissa viime vuosien aikana. Italialaistiimi joutui puolestaan viime vuonna Kansainvälisen autoliiton FIA:n tutkittavaksi moottoritehojensa voimakkaan kasvun takia.

F1-sarjassa on muutenkin riittänyt vuosien saatossa puhetta kielletystä öljyn polttamisesta moottorissa tehojen lisäämiseksi, mutta tästä ei Wolffin mukaan ole tietoisesti kyse.

– Moottorisäännöt ovat selvät. (Viime vuonna) Austinissa tuli tarkennus siitä, mikä on sallittua ja mikä ei. Se oli tärkeä juttu, muttei mitenkään yllätyksellinen, koska se oli ennalta selvää, jos menit sääntöjen mukaan, Wolff kommentoi Crash.net-sivuston mukaan.

Kommentti on kuin pieni piikki suunnattuna juuri Ferrarille, jonka suoritustaso lähti juuri tuosta hetkestä alkaen jyrkkään laskuun.

Kaikkia kuittailu ei kuitenkaan naurata. Asiantuntijana toimiva hollantilainen entinen F1-kuski Jam Lammers haluaa Kansainvälisen autoliiton FIA:n selvittävän, mistä Mercedeksen tapauksessa on kyse.

– Valkoinen savu tulee pakoputkista. Eikä sieltä tule mitään ulos, joka ei ole ensin käynyt moottorissa. Puhuimme Ferrarin bensagatesta, mutta olisin erittäin kiinnostunut tietämään, mistä se johtuu Mercedeksellä, Lammers vihjaa GP Blogille.

Wolff: Jostain pääsee öljyä rungon ulkopuolelle

Nyt näkyvissä olevat savupilvet tulevat Wolffin mukaan kyllä öljyn palamisesta, mutta vain tietyissä tilanteissa ja se tapahtuu hallitsemattomasti.

– Sitä voi nähdä, kun öljysäiliö on täytetty alkuvaiheessa. Meillä näyttää olevan ongelma, että öljyä pääsee rungon ulkopuolelle, Wolff toteaa.

– Emme tiedä, mistä se tulee, mutta kun täytämme (säiliön) aivan ylös asti, emme näytä olevan enää perillä siitä, paljonko sitä alkuvaiheessa karkaa.

Kyse ei ole Wolffin mukaan pelkästään Mercedeksen tehdastiimin ilmiöstä, vaan samaa esiintyy myös asiakastalleissa Racing Pointilla ja Williamsilla.

– Näemme samaa kaikissa Mercedes-moottoreissa, ja meidän täytyy jotenkin päästä tämän asian päälle, Wolff myöntää.

– Siinä ei ole kyse luotettavuusongelmasta, mistä olen tyytyväinen, ja ehkä Silverstonessa voin vastata siihen, mitä se on, koska tällä hetkellä en tiedä.

Lisää aiheesta:

Ferrari-pomo antoi kopiointikohuun liittyen hämmentävän lausunnon: "Sääli, ettei hän kokenut samalla tavalla viime kaudella"Kimi Räikkönen kertoo GPS:stä tekemästään havainnosta – "Muut tuntuvat yhtäkkiä saavan aikamoisen töytäisyn"Mercedeksen valkoiset pöllähdykset herättivät epäilyksiä - asiantuntija tyrmää spekulaatiot sääntörikkomuksesta: "Ei siitä ole mitään hyötyä"Mikä on Mercedeksen rooli kopiointikohussa? Tallipomo Wolff ei näe tilannetta kiusallisena: "Siitä tulee erittäin mielenkiintoinen keskustelu"Ex-kuski ei säästele sanojaan puhuessaan Ferrarin tilanteesta: "Kaikki pitäisi erottaa"Kilpailijoilta yhä epäilyksiä Ferrarin ylle: ”Jotain siellä on tekeillä – ei ole normaalia”
F1MercedesValtteri BottasToto WolffFerrariUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • ke10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • ke10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • ti17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • ti11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • ma12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"