Syyskuun alussa uudistunut, WLTP-syklin mukaisiin päästörajoihin perustuva autoverotus sekoitti odotetusti kuukauden automyynnin, ja sitä kautta ensirekisteröintitilastot perusteellisesti.
Katso pääkuvan videolta, miten WLTP-mittaustavan ennakoitiin vaikuttavan autojen hintoihin.
Vuoden 2017 syyskuun lukemiin verrattuna esimerkiksi Volkswagenin myynti laski syyskuussa 54 prosenttia, Nissanin 52 prosenttia ja BMW:n 35 prosenttia.
Viimeistään nyt voidaan todeta, että valtion autoveromuutos on kaikkea muuta kuin neutraali. Asiakkaat eivät kaikissa tapauksissa tienneet syyskuussa auton lopullista hintaa, mikä ymmärrettävästi vaikutti ostopäätöksiin. Samalla joidenkin automallien halventuessa perus-katumaasturi saattoi kallistua viisikin tonnia, isoista autoista puhumattakaan.
Koska erilaisiin kampanjoihin ja varastojen tyhjennyksiin perustuen elokuu oli usealla merkillä ennätyksellisen hyvä, näyttävät syyskuun lukemat nopeasti tarkasteltuna dramaattisilta. Kyseessä on kuitenkin ennemminkin odotettu heilahdusliike – siinä missä elokuussa tietyt merkit kasvoivat kymmeniä prosentteja, tuli syyskuussa laskua saman verran.
Varastotilanne, hinnoittelu, WLTP, verotus
Autotuojat ja -teollisuus ry:n hallituksen puheenjohtaja Rami Kittilä löytää syyskuun hurjille lukemille taustoja, joita on syytä tarkastella ennen lynkkauskirveen teroitusta.
– Ensinnäkin huonoihin rekisteröintitilastoihin vaikuttaa valtakunnan varastotilanne – monilla merkeillä varastot olivat yksinkertaisesti tyhjiä myyntiennätyksiä hiponeen elokuun vuoksi. Huippuhyvä elokuu täytyy myös pitää mielessä verratessa syyskuun lukemia siihen.