Wired: VW:lla kaksi epämukavaa vaihtoehtoa dieselautojensa korjaamiseksi

Volkswagenin päästöhuijaus on kova isku myös autonomistajille, kertoo teknologiajulkaisu Wired.

Syytökset koskevat maailmanlaajuisesti jopa 11 miljoonaa Jettaa, Beetleä, Passatia ja Audi A3:a. Yhdysvaltain dieselautomarkkinoita dominoiva Volkswagen on toiminut puhtaan dieselin puolestapuhujana vuosia, ja kyseisiä automalleja pidetään erittäin polttoaineainepiheinä. Jetta ja Passat ovat myös saaneet palkintoja vihreydestään.

Volkswagen tulee pelkästään Yhdysvalloissa kutsumaan takaisin lähes puoli miljoonaa autoa, koska ne on saatava vastaamaan päästöstandardeja. Se on Wiredin mukaan mahdollista kahdella tavalla, mutta kumpikaan vaihtoehto ei miellyttäne autojen omistajia.

Ureaa tankkiin?                                   

Wiredin mukaan yksi vaihtoehto on uudelleenohjelmoida autot niin, että ne toimivat normaalioloissa samaan tapaan kuin testitilanteessa. Auton päästöt olisivat silloin laillisella tasolla, mutta sen seurauksena joko autojen luvattu polttoaineenkulutus tai suorituskyky kärsisi.

Toinen vaihtoehto on lisätä dieselseokseen ureaa typen oksidipäästöjen hillitsemiseksi, kuten Mercedes ja BMW jo tekevät Yhdysvalloissa. Suomalaisissakin dieselautoissa käytettävä tekniikka vähentää typen oksidipäästöjä jopa 90 prosentilla. Urealios vaatii erillisen säiliön asentamisen autoon. Kustannukset autoa kohti ovat Wiredin mukaan jopa 8 000 dollaria eli noin 7 000 euroa. Ureatankkia on myös täytettävä ajoittain.

Volkswagenin mukaan sen pienten dieselautojen, kuten Beetlen ja Jetan etuna on ollut nimenomaan se, ettei urealiuosta ole tarvinnut käyttää. Juuri nämä autot kutsutaan nyt takaisin, koska niiden todelliset päästöt ylittävät sallitut rajat.

Wiredin mukaan ureatankin lisääminen olisi looginen vaihtoehto, mutta ei usko Volkswagenin ryhtyvän niin kalliisiin toimenpiteisiin. Uudelleenohjelmointi tulisi huomattavasti halvemmaksi, eikä aiheuttaisi autojen omistajille yhtä paljon vaivaa.

Lue myös:

    Uusimmat