Opettajien oppilailleen lähettämät, toinen toistaan erikoisemmat Wilma-huomautukset huvittavat sosiaalisessa mediassa. OAJ:n koulutusasiainpäällikön mukaan hupaisiksi tarkoitetut poiminnat ilmentävät laajempaa ongelmaa: kouluissa ei välttämättä hahmoteta, millaisista asioista koteihin tarvitsisi ilmoittaa.
Viime päivinä otsikoissa on esitelty Instagram-tiliä, jolla julkaistaan koululaisten opettajiltaan saamia Wilma-tuntimerkintöjä. Wilma on monissa kouluissa käytetty sähköinen viestintäjärjestelmä, joka mahdollistaa opettajien ja perheiden välisen yhteydenpidon.
Wilmamerkinnat-nimisen käyttäjän julkaisemissa kuvissa oppilaita ojennetaan milloin mistäkin. Tilin tarkoituksena on mitä ilmeisimmin nostaa esille huomautuksista mieleenpainuvimpia, kuitenkin anonyymisti. Tähän tapaan:
Lähti kauppaan tuntien jo alettua. Tuli myöhässä ja sanoi olleensa hautaamassa kissaa parkkihalliin. En ottanut mukaan ensimmäiselle tunnille. Toisen tunnin sanoi olevansa terveystarkastuksessa.
Kertoi tunnin lopussa nimekseen: ”Jag heter homo-Peter.”
Kertoi olevansa autisti ja häiritsi sen takia vierailijan esitystä.
Kun tiedustelin yleisesti koko luokalta, mitä he olivat puuhanneet loman aikana, vastasit minulle: ”Vittuako se sulle kuuluu?”
avasi ykskaks ikkunan ja huusi rakennustyömaalle päin : ”tehkää niitä töitä ! ”


