Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Vuokra-auto, taksi ja bussit käyttöön 249 eurolla kuussa – Suomalaiskeksintö hakee miljardimarkkinoita

8:30Kulkuneuvot käyttöön kuukausimaksulla
Julkaistu 24.11.2016 10:18

MTV UUTISET

Whim-liikkumissovellus aikoo muuttaa ihmisten tavan liikkua. 249 euron kuukausimaksun hinnalla palvelu takaisi taksien, joukkoliikenteen ja vuokra-autojen käytön.

– Kun tarvitset taksin, painat vain nappia, ja taksi saapuu. Ja jos joskus lähdet vaikkapa mökille, vuokra-auton saa kätevästi päiväksi tai kahdeksi käyttöönsä, kuvailee idean isä, MaaS Globalin toimitusjohtaja Sampo Hietanen Huomenta Suomen haastattelussa.

Tällä hetkellä sovellus on testiryhmän käytössä ja esimerkiksi Helsingin Seudun Liikenne on lähtenyt liikkumispalvelun kanssa yhteistyöhön. Tavoitteena on, että ihmiset pääsevät mahdollisimman vaivattomasti liikkumaan paikasta A paikkaan B. 

Vaikka sovelluksen 249 euron kuukausimaksu voi tuntua suolaiselta, Hietasen mukaan sillä säästää merkittävästi esimerkiksi autosta syntyneisiin kuluihin verrattuna.

– Sellainen tutkimuskin on tehty, että suomalainen olettaa, että me maksetaan auton käytöstä vuodessa 500 euroa, vaikka todellisuudessa kustannukset ovat 500 euroa kuukaudessa. Jos otetaan koko väestö mukaan, niin suomalainen käyttää keskimäärin sellainen 300 euroa kuukaudessa liikkumiseen. Se on aika paljon, Hietanen toteaa.

Ei takaisi rajattomia taksimatkoja

Palvelu on suunnattu kaupunkilaisille, joille auton ostaminen ja siitä syntyvät kustannukset tuntuvat liian tyyriltä.

– Olemme pohtineet sitä, mitä normaali kaupunkilainen tarvitsee. Auto on kallis ostaa ja monilla se on aika vähällä käytöllä, Hietanen sanoo.

Whim-sovellus ei kuitenkaan takaisi rajattomia taksimatkoja tai esimerkiksi pitkää matkaa Helsingistä Tampereelle.

– Taksilla liikkuminen on laskettu noin kymmenen kilometrin keskimääräisillä taksimatkoilla. Ehkä tulevaisuudessa on mahdollista, että taksilla voisi liikkua rajattomasti, mutta nyt olemme kehittäneet Whim-pisteitä, joilla saa esimerkiksi kahdeksan taksimatkaa ja noin kahdeksi päiväksi auton vuokrattavaksi. Joukkoliikennettä saa käyttää vapaasti.

– Jos haluaa ihan viimeisen päälle mersun vuokrata, voi olla, etteivät pisteet riitä, Hietanen kuvailee.

Kiinnostusta maailmalta

Liikkumispalvelu on saanut huomiota runsaasti myös maailmalla.

Hietanen uskookin, että palvelu voisi mullistaa täysin ihmisten tavan liikkua. Hänen mukaan palvelu tarjoaisi liikkumisenvapauden lisäksi huomattavan pudotuksen sekä päästöissä että ruuhkissa.

– On aika historiallista, että tällaista kokeillaan Helsingissä ensimmäisenä maailmassa. Eri tutkimuslaitokset olettavat, että tällä voisi olla vuonna 2030 jopa biljoonaan markkinat.

– Se johtuu siitä, että liikkuminen on ihmisille toiseksi suurin kuluerä ja siinä on käymässä samanlainen muutos, mitä on tapahtunut kännyköissä 80-luvulta tähän päivään. 

Hietanen haaveileekin Whim-sovelluksen laajenevan globaalisti.

– Jos ei nyt maailmanlaajuiseksi, ainakin Euroopan laajuiseksi näin ensi alkuun. Tavoitteena on, että voimme luvata, että palvelun kautta voi hoitaa minkä tahansa matkan.

– Haluamme laajentaa palvelua myös eri kaupunkien välille, oli se sitten juna tai bussi, jolla  pääsee liikkumaan. Mutta eikö olisi aika kiva, että sama palvelu jatkuisi, kun lennät vaikka matkalle Lontooseen, Hietanen sanoo.

Lisää aiheesta:

Nestor Kello on ajanut sähkötaksia Lapissa jo yli kolme vuotta – "Hankaluuksia tulee siinä vaiheessa, kun..."Uusi yhteiskäyttöautokonsepti rymistelee Helsinkiin, tavoitteena 60 autoa jo tänä vuonna – näin yritys aikoo välttää surullisenkuuluisan DriveNow:n kohtalon150 Bemaria uhkasi hautautua lumeen pääkaupunkiseudulla – kansalaiset ryntäsivät apuun: "Eräät kaverit kiersivät yömyöhään"Auton vapaapäivänä houkuteltiin käyttämään uusia liikkumisen tapojaSuomalaisten yksityisautoilun vähenemisen eteen tehdään paljon töitä: ”Liikkuminen pitää ajatella kokonaisuutena”Mitä tarkoittaa trendisana MaaS? Voiko kansalainen säästää sillä rahaa ja miten se mullistaa liikenteen?
Huomenta SuomiKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Huomenta Suomi
  • 6.9.14:54
    Sää

    Yksi kuva näyttää Suomen lämmön – Jenna Salmiselta synkkä tieto tulevasta

  • 31.8.18:12
    Tanssii Tähtien Kanssa

    Noora Karma muistelee lyhyeksi jäänyttä TTK-taivaltaan – ajankohta oli mentalistille haastava: "Se oli hirveää härdelliä"

  • 31.8.15:15
    Terveys ja hyvinvointi

    Pienennätkö itseäsi? Psykologi kertoo syyn

  • 31.8.13:13
    Darude

    Tänään Helsingissä voi juosta kuin legendaarisella Sandstorm-videolla – valtaisa huomio ulkomaita myöten

  • 31.8.09:52
    Anna Abreu

    Outo hässäkkä Anna Abreun uudesta "Idols-koelaulusta" – näin artisti kommentoi