Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

VR:n uudet veturit taipuvaisia turhiin hätäjarrutuksiin – EU:n edellyttämä rataliikenteen uudistus vielä kesken

Lehtikuva
Julkaistu 01.11.2017 06:09

MTV UUTISET-STT

Suomessa rautateille saapuneet uudet veturit saattavat tehdä aiheettomia hätäjarrutuksia, koska tiedonsiirron järjestelmä on keskeneräinen.

VR:n mukaan uusia Vectron-vetureita käytetään siksi toistaiseksi vain tavarajunissa.

EU on määrännyt unionin rataliikenteen kulunvalvonnan järjestelmät uusittaviksi vastaamaan EU-standardia.

Testiajossa olevat Vectronit ovat Suomessa ensimmäinen osa ratakalustoa, jossa on EU:n vaatima järjestelmä. Muu ratakalusto ja rataverkko käyttävät vielä kansallista, vanhaa kulunvalvontaa.

VR:n liikennejohtaja Petri Auno kertoo STT:lle, että kulunvalvonnan muutos tuo yhtiölle isot kulut.

Juttua muokattu klo 14.43. Korjattu ensimmäistä lausetta, jossa virheellisesti kerrottiin, että keskenräisyys olisi vetureiden tiedonsiirtojärjestelmässä. Keskeneräinen on kuitenkin veturin ja rataliikenteen kulunvalvonnan välinen tiedonsiirtojärjestelmä.

Lisää aiheesta:

VR hankki 300 miljoonalla vetureita, joita ei ole saanut käyttää matkustajaliikenteessä – nyt lupa saattaa olla heltiämässä
VR tilaa uudet dieselveturit sveitsiläisyhtiöltä – tulevat tavaraliikenteeseen
VR vastaa veturikohuun: Matkustajajuniin kelpaamattomat veturit 100-prosenttisesti käytössä
IS: VR maksoi 300 miljoonaa vetureista, joita ei saakaan käyttää matkustajajunissa – "Räätälöity Suomen oloihin"
VR uusii vetureitaan 100 miljoonalla eurolla – nykyinen kalusto tiensä päässä
VR:n uudet veturit kestävät 40 asteen pakkasta – nopeusetu menee pääosin harakoille
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • Eilen22:40
    Politiikka

    KSML: Maria Kaisa Aula on pyytänyt eroa

  • Eilen21:16
    Kotimaa

    Huolestuttava ilmiö leviää Kaustisen kirjastossa

  • Eilen20:42
    Räjähdykset

    Turvallisuusasiantuntija Joroisten räjähdyksestä: Olisi voinut käydä paljon pahemmin

  • Eilen19:22
    Politiikka

    Valtio pohtii Veikkauksen listaamista pörssiin: "On pyörinyt nimenä mukana"

  • Eilen19:03
    Sää

    Markus Mäntykannas kommentoi kylmää käännettä: Suomi jakautuu kahtia