Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

IS: VR maksoi 300 miljoonaa vetureista, joita ei saakaan käyttää matkustajajunissa – "Räätälöity Suomen oloihin"

1:39VR:n uusien vetureiden energiatehokkuus huippuluokkaaKatso video: VR:n sähkövetureiden energiatehokkuus huippuluokkaa
Julkaistu 07.01.2019 12:07
Toimittajan kuva

Eerikki Pitkänen

eerikki.pitkanen@mtv.fi

VR hankki sähkövetureita 300 miljoonalla eurolla, mutta myöhemmin paljastui, ettei niitä voikaan käyttää matkustajaliikenteessä, uutisoi Ilta-Sanomat.

VR Group osti vuonna 2013 Siemensiltä 80 kappaletta Vectron Sr3-sähkövetureita, joita se ei saa käyttää matkustajajunien vetämiseen kulunvalvontajärjestelmässä havaitun häiriön takia.

Lue myös: T&T: Suomen talvet liian leutoja VR:n uusien veturien testaukseen – kestävyyskokeet siirretty valmistajan jättipakastimeen

Yllättäviä hätäjarrutuksia

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom kielsi vetureiden käytön matkustajaliikenteessä, koska veturit tekevät yllättäen hätäjarrutuksia.

Ongelma paljastui sen jälkeen, kun ensimmäiset veturit toimitettiin VR:lle vuoden 2016 aikana.

"Räätälöity Suomen oloihin"

VR:n verkkosivujen mukaan kyseinen sähköveturi on "räätälöity Suomen oloihin", ja se soveltuu sekä matkustaja- että tavaraliikenteeseen.

Tällä hetkellä käytössä olevat 18 sähköveturia kuljettavatkin vain tavaraliikennettä.

Loput veturit toimitetaan VR:lle vuoden 2026 mennessä.

Lue myös: VR:n uudet veturit kestävät 40 asteen pakkasta – nopeusetu menee pääosin harakoille

Lisää aiheesta:

Oletko aina halunnut oman veturin? VR laittaa dieselvetureita myyntiinTältä näyttävät VR:n Sveitsistä ostamat uudet lähijunat – herkkuina pöydät ja nettiyhteysVR hankki 300 miljoonalla vetureita, joita ei ole saanut käyttää matkustajaliikenteessä – nyt lupa saattaa olla heltiämässä VR tilaa uudet dieselveturit sveitsiläisyhtiöltä – tulevat tavaraliikenteeseenVR vastaa veturikohuun: Matkustajajuniin kelpaamattomat veturit 100-prosenttisesti käytössäVR:n uudet veturit kestävät 40 asteen pakkasta – nopeusetu menee pääosin harakoille
VRJunatKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

VR
  • to13:49
    Politiikka

    Ministeri Ranne: Tunnin junasta voi tulla sopu pian

  • 21.10.09:44
    Junat

    Junaliikenne Oulun ja Rovaniemen välillä poikki

  • 17.10.14:36
    Digitalisaatio

    VR laseroi junien ikkunat sitkeän ongelman poistamiseksi

  • 17.10.10:48
    Henkirikokset

    VR:n junan ravintolavaunussa puukotus – miehelle hengenvaaralliset vammat

  • 15.10.05:03
    Vahingonteot

    Kuparivarkaat aiheuttivat 12 tunnin junasulun Lempäälässä – järjetön teko tallentui valvontakameraan