Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Volkswagen Passat uudistui: Tällaiset ensitunnelmat menopelistä saa, peruspäivityksiä ja hienohiontaaa

0:40Audi R8 -superauto repesi kahtia törmättyään pakettiautoonKatso hurja video: Audi R8 -superauto repesi kahtia törmättyään pakettiautoon
Julkaistu 29.06.2019 16:03
Toimittajan kuva

Teknavi

teknavi

Passat on ollut Volkswagenin henkilöautomalli jo vuodesta 1973. Kahdeksannen sukupolven auto on kokenut nyt kasvojenkohotuksen.

Volkswagen Passat on saksalaisvalmistajan peruskauraa. Autoa lukeutuu Euroopassa oman segmenttinsä myydyimpien joukkoon ja monipuolisesta mallistosta löytyy vaihtoehtoa erilaisiin tarpeisiin. Nykyinen sukupolvi esiteltiin loppuvuodesta 2014, joten nyt oli jo korkea aika hieman päivittää tuotetta.

Etenkin ulkoisille päivityksille hieman on hyvin kuvaava sana. Keulan osalta näkyvin ero on uudelleen muotoiltu helma ja aiempaa näyttävämmät sumuvalojen kehykset.

Myös päiväajovalot ovat saaneet uutta ilmettä. Auton takaosasta uuden mallin tunnistaa ledeillä toteutettujen huomio- ja jarruvalojen uudesta asettelusta, sekä takaluukun keskellä löytyvästä Passat-tekstistä. Myös takapuskurin helma on saanut uutta näköä pakoputkien päitä esittävät kromilistojen muodossa.

Volkswagen 4
Teknavi

Perusolemus pysynyt samana

Passatin perusolemus ryhdikkäänä perheautona ei siis ole muuttunut mihinkään. Tilat ovat totuttuun tapaan suorastaan hulppeat ja takapenkillä matkustaa keskimittaista pitempikin aikuinen vaivattomasti. Myös tavaratilaa on riittämiin koko perheen tarpeisiin, minkä lisäksi tilan käytettävyyttä helpotetaan säädettävällä välipohjalla, sekä kiskoilla liikkuvalla osalla, jolla on helppo esimerkiksi kiilata laukut paikoilleen tai siirtää raskaita tavaroita tavaratilan takaosaan.

Uudistetun Passatin suurimmat muutokset ovat tapahtuneet ohjaamossa. Kuljettajan näkökentästä löytyy uuden sukupolven 11,7-tuumaisella näytöllä toteutettu mittaristo. Edeltäjään verrattuna näytön pikselimäärä on kasvanut, mikä mahdollistaa paremmat grafiikat. Kuljettajalla on aiempaa enemmän mahdollisuuksia valita haluamansa informaatio ja tyyli mittaristoon. Keskikonsolista puolestaan löytyy uusi kolmannen sukupolven multimediajärjestelmä, joka Volkswagenilla tunnetaan nimellä MIB3 (Modular Infotainment Matrix), minkä yhteydessä keskikonsolista löytyvällä näytöllä on kokoa 9,2 tuumaa.

volkswagen 2

Pieniä viilauksia kohti tulevaisuutta

Pysyäkseen mukana digitalisaatiossa myös Volkswagen on esitellyt uuden Volkswagen We -brändin liikkuvuuspalveluille, joita verkossa olevasta autosta pystyy tulevaisuudessa käyttämään. Mainitsemisen arvoisena yksityiskohtana Passatin USB-portit on päivitetty USB-C-malliin, mikä mahdollistaa nopeamman datansiirron ja suuremmat latausvirrat.

Tästä nopeasti yleistyvästä trendistä kiittävät myös adapterivalmistajat, sillä kovin monen puhelimen mukana tulevan latausjohdon päästä ei kyseistä liitäntää löydy. Myös ohjauspyörä on päivittynyt ja aiemmin kojelaudasta löytyneen kellon tilalle on tullut Passat-teksti. Ettei vain keneltäkään pääse unohtumaan, millä autolla liikutaan.

Volkswagen 1Teknavi

Näin ratti uudistuu

Ratin takana huomio kiinnittyy ensimmäisenä aiempaa sulavampaan liikkeellelähtöön. Kaksoiskytkinvaihteistojen perinteinen haaste on ollut viivyttely etenkin suunnanmuutoksissa ja tällä saralla Volkswagen on viime aikoina selkeästi eteenpäin. Muutoinkin 7-portainen kaksoiskytkinautomaatti toimii ajossa hienosti ja vaihdot ovat nopeita sekä huomaamattomia.

Ensituntumat pääsimme ottamaan pitkälti edeltävästä sukupolvesta tutusta 140 kW (190 hv) tehoisesta turbodieselistä. Muuttamattomista tehoarvoista huolimatta moottoria on päivitetty muun muassa uusilla pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmillä, joiden myötä moottori täyttää uusimmat Euro 6d-TEMP -päästörajat.

Normaalissa ajossa vaihteisto pitää moottorin kierrokset hillittyinä, jolloin myös äänimaailma pysyy hyvin kurissa. Alavääntö ei ole vahvinta mahdollista, mutta meno piristyy varsin terävästi huippuväännön käyttöalueen alkaessa 1 900 minuuttikierrokselta. Moottori vetää miellyttävästä huipputehon alueelle ja voimavarat riittävät vaivattomaan etenemiseen myös Saksan vapaan nopeuden moottoriteillä.

volkswagenTeknavi

Säädettävä iskunvaimennus

Koeajoauto oli varustettu lisävarusteisella säädettävällä iskunvaimennuksella. Alustasta löytyy kolme esiasetusta (Comfort, Normal ja Sport), joiden välillä on selkeät erot. Comfort asetuksella auto etenee hyvin pehmeästi, Normal on sopiva kompromissi mukavuuden ja jämäkkyyden väliltä hyväkuntoisella tiellä, ja Sport-asetus puolestaan menee jo hieman epämukavan puolelle normaalilla tiestöllä. 

Individual-ajotilassa iskunvaimennusta voi säätää vielä esiasetuksia laajemmalla skaalalla sekä näiden asetusten välistä hyvin pienin portain. Tämän lisäksi kuljettaja voi säätää muun muassa voimalinjan, ohjauksen sekä aktiivisen vakionopeudensäätimen toimintaan.

Myös kuljettajaa aktiivisesti avustavat järjestelmät ovat kokeneet päivityksiä. Sekä aktiivinen vakionopeudensäädin että aktiivinen kaistallapitoavustin toimivat huomattavasti pehmeämmin kuin aikaisemmin, mikä lisää näiden käyttömukavuutta merkittävästi.

Lisäksi käyttöalue on aiempaa laajempi, ja nyt Passat kykenee niin sanotusti toisen asteen autonomiseen ajamiseen nopeusvälillä 0-210 km/h. Tämä järjestelmä tunnetaan jatkossa Volkswageneiden kohdalla nimellä Travel Assist.

Olemus ei herätä huomiota

Uudistunut Volkswagen Passat ei herätä olemuksellaan liiemmin huomiota. Myöskään ratin takana ei ole tarjolla äärimmäisiä ajoelämyksiä, mutta kaikki arkiliikenteen tilanteet hoituvat kuin itsestään. Ja siinä piileekin yksi Passatin suurimmista vahvuuksista; se on tasaisen hyvä aikalailla kaikessa.

Ennen uudistusta Passatin hinnat ovat alkaneet 1,6-litraisen dieselversion noin 32 000 eurosta. Päivitetyn malliston hinnat julkaistaan lähiviikkoina. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen syksyllä.

Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI DSG
Polttomoottori
 1 968 cm3, R4 turbo
Teho 140 kW (190 hv) / 3 500-4 000 r/min
Vääntö 400 Nm / 1 900-3 250 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 7,7 s
Huippunopeus 225 km/h
EU-kulutus 4,6 l/100 km
CO2-päästöt 120 g/km
Mitat Pituus 4 767 mm, leveys 1 832 mm, korkeus 1 506 mm, akseliväli 2 791 mm
Omamassa 1 600 kg
Perävaunumassa jarruin Ei ilmoitettu
Tavaratila 650-1 780 l

Lisää aiheesta:

Koeajossa Volkswagen Touareg – Amerikan meiningillä maustettu lippulaivaKoeajossa Ford Mustang 2,3 EcoBoost – Amerikan meininkiä aiempaa taloudellisemminEnsituntumat uudesta S-sarjasta – kenties maailman paras autoKoeajossa Golfin uusin painos – arjen sankariKoeajossa täysin uusi BMW 5-sarja – pikku-Seiskan elkeinKoeajossa Mercedeksen uusin taidonnäyte – vakuuttaa ilman tuhtia varusteluakin
VolkswagenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Volkswagen
  • 25.11.12:35
    Kevennykset

    Lähes 50-vuotias volkkari selvisi keskeltä Los Angelesin liekkimerta: "Se näytti liian hyvältä ollakseen totta"

  • 22.10.15:23
    Autot

    Volkswagen keskeyttää VW Golf -mallin tuotannon

  • 24.8.15:15
    Raha

    Maksaisitko kuukausimaksua lisätehosta? Volkswagenilta uusi tilauspalvelu

  • 26.5.16:23
    Yritykset ja brändit

    Volkswagenin johtajille tuomioita päästömanipulaatiosta

  • 1.1.08:33
    Kuluttajariidat

    Mies latasi sähköautoaan Helsinki-Vantaan parkkihallissa 2,5 tuntia – lasku liki 300 euroa