Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tällä autolla BMW käy Tesla Model 3:n kimppuun: "Vaikea uskoa, että lattiassa on lainkaan akkuja"

2:01BMW Concept i4 -sähköautosta leivotaan haastaja Tesla Model 3:lleBMW Concept i4 -sähköautosta leivotaan haastaja Tesla Model 3:lle.BMW
Julkaistu 05.03.2020 17:41

MTV UUTISET – KAUPPALEHTI

Vuonna 2021 tuotantoon pääsevä täyssähkö-BMW on urheilullinen sedanin ja coupen yhdistelmä, joka on suunnattu erityisesti Tesla Model 3:n kimppuun.

Saksalainen BMW on heittänyt taisteluhansikkaan Teslalle. Bemari aikoo haastaa amerikkalaisen autovalmistajan Model 3:n omalla täyssähköisellä keskiluokan i4-sedanillaan, uutistoimisto Bloomberg kertoo.

Ainakin auton tehot antavat haasteelle uskottavuutta. Neliovinen, isoraaminen ajokki heilahtaa nollasta sataan kilometriin tunnissa noin neljässä sekunnissa.

Lue myös: Tesla Model 3 nousi Euroopan kolmanneksi myydyimmäksi autoksi – sähköautojen osuus ennenkuulumattomat 11 prosenttia

Auton huippunopeus ylittää kevyesti 200 kilometrin rajapaalun, menoa siivittää 530 hevosvoimaa kehittävän sähköinen voimalinja. Paketin urheilullisuutta lisää pitkä akseliväli ja sulava katolinja.

Yhdistelmä kahden nykymallin ominaisuuksia

Baijerilainen autojätti esitteli lähes tuotantovaiheeseen ehtineen i4-konseptin tiistaina.

– Yhdistelimme 3-sarjan GT:n ja 4-sarjan Gran Coupen ominaisuuksia ja päädyimme tähän konseptimalliin. Konsepti on kohtuullisen lähellä vuoden 2021 tuotantomallia, BMW:n toimitusjohtaja Oliver Zipse sanoi.

Zipse esiintyi suorassa verkkolähetyksessä, joka järjestettiin perutun Geneven autonäyttelyn laihana lohtuna.

i4 tulee kaupalliseen levitykseen ensi vuoden jälkipuoliskolla. Auto seuraa BMW:n toista suurta täyssähköjulkistusta, iNext-katumaasturia.

Konseptin 80 kilowatin patteripaketti painaa 550 kiloa. Akkujen litteä rakenne on osaltaan mahdollistanut auton sulavan ja urheilullisen ulkomuodon.

– On vaikea uskoa, että auton lattiassa on lainkaan akkuja, BMW:n muotoilujohtaja Adrian van Hooydonk rehvasteli.

Lue myös: Suomalaiset tykästyivät sähköisiin Bemareihin – bensa- ja dieselmalleja ei myydä yhteensäkään niin paljon

Bemari-tyyppiselle, munuaisen muotoiselle etugrillillekin on keksitty uusi virka. Enää se ei jäähdytä moottoria, vaan siihen on asennettu ajoneuvon toimintoja ohjaavia sensoreita.

Auton hallintalaitteet löytyvät nyt kaarevan kosketusnäytön uumenista, joka korvaa perinteisen kojelaudan antimet.

– Se siirtää kuljettajan digiaikaan, van Hooydonk kuvailee.

Pohjautuu 3-sarjaan

Teslan-haastajaa ryhdytään valmistamaan BMW:n kotikaupungissa Münchenissä sijaitsevassa tuotantolaitoksessa. Tehtaan valmiuksia paranneltiin 200 miljoonalla eurolla ennen i3- ja i4-mallin tuotannon aloittamista.

Tällä hetkellä tehtaan liukuhihnat suoltavat 3-sarjan sedan- ja farmarimalleja sekä 4-sarjan neliovista coupe-mallia.

Täyssähköinen i4 tullaan suurelta osin rakentamaan 3-sarjan pohjalle. Työntekijät on kuitenkin koulutettava uudelleen esimerkiksi työvaiheeseen, jossa korkeavirtainen akkupaketti sijoitetaan autoon.

Käytännössä lähes kaikkia nykyisen kokoonpanolinjan välineitä voidaan hyödyntää uuden auton kokoamisessa. Noin kymmenen prosenttia vaatii uusia investointeja.

BMW tähtää tänä vuonna 140 000 sähköauton myyntiin Euroopassa, näistä 40 000 olisi täyssähkömalleja.

Lue myös: Audit, Bemarit ja Mersut ovat statusautoja, joita suosivat itsekeskeiset, riidanhaluiset sekä aggressiiviset miehet

Lisää aiheesta:

Volkkarin kulttibussista odotetaan hittituotetta: "Otettu uskomattoman hyvin vastaan"Tässäkö Euroopan suosituimman sähköauton edullinen korvaaja? R5:n hinnan on arvioitu jäävän alle 25 000 euroon"Maailman kilpailukykyisimpiä" – tästä ranskalaismaasturista leivotaan kovaa haastajaaSaksalainen haastaja Tesla Model 3:lle: Tässä on upouusi BMW i4Tältäkö Bemarit näyttävät jatkossa? Voi vaatia hieman totutteluaVaihtaisitko Teslan tähän? Yli 2,4 tonnia painava Mercedes-Benz EQC on sähköauto, joka pakottaa ottamaan itsensä vakavasti
AutotAutonäyttelytSähköautotKonseptiautotBMWLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • ma21:04
    Turkki

    Kissa puussa -tilanne kärjistyi Turkissa: Kuski ajoi naisen päälle ja sai turpiinsa

  • ma09:15
    Liikennevalvonta

    Pelkäätkö "peltipoliisia"? Komisario vastaa kysymykseen legendaarisesta cd-levykikasta

  • 14.9.07:34
    Liikennevalvonta

    Poliisi kertoo, kuinka paljon Suomessa on kameratolppia – tämä on yleisin seuraamus, jos "räpsähtää"

  • 13.9.11:55
    Auton huoltaminen

    Onko auton huolto ajankohtainen? Teppo Vesalaisen arvokas vinkki: "Säästin noin 700 euroa"

  • 12.9.17:59
    Takaisinkutsut

    Toyotalla mittava takaisinkutsu Suomessa