Espanjassa lähes 80 ihmisen kuoleman aiheuttaneen junaturman syyksi epäillään junan ylinopeutta. Suomessa junat eivät voi ajaa ylinopeutta käytössä olevan kulunvalvontajärjestelmän takia, kertoo Liikenteen turvallisuuviraston Trafin ryhmäpäällikkö Jouko Pirttimäki.
– Suomessa on käytössä automaattinen kulunvalvontajärjestelmä, joka varmistaa sen, että kuljettaja ei missään olosuhteissa pysty ajamaan ylinopeutta,
Kulunvalvontajärjestelmä valvoo Pirttimäen mukaan kuljettajan tekemisiä siten, että opastimen turvaamalla alueella juna ei pysty ajamaan ylinopeutta.
– Järjestelmä huomioi kaiken, mitä radan infrastruktuurissa on, muun muassa radassa olevat kallistukset. Näin varmistetaan, että ylinopeus ei ole mahdollinen.
Junalla matkustaessa saattaa joskus törmätä tilanteeseen, jossa juna jarruttaa yhtäkkiä voimakkasti ilman mitään selvää syytä. Pirttimäen mukaan kyseessä on juuri tällainen kulunvalvontajärjestelmän jarrutus.
– Tämä tarkoittaa sitä, että kulunvalvonta on lyönyt hätäjarrutuksen päälle.
Turvallisuus on aikatauluja tärkeämpää
Koska kulunvalvontajärjestelmä on automaattinen, tekninen järjestelmä, se voi myös mennä rikki. Tällöin junien turvallisuus varmistetaan laskemalla niiden nopeuksia, Pirttimäki kertoo.
