Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Voisiko juna suistua ylinopeuden vuoksi Suomessa? Asiantuntija vastaa

Lehtikuva
Julkaistu 25.07.2013 10:20(Päivitetty 25.07.2013 19:51)

Kati Savander

kati.savander@mtv.fi

Espanjassa lähes 80 ihmisen kuoleman aiheuttaneen junaturman syyksi epäillään junan ylinopeutta. Suomessa junat eivät voi ajaa ylinopeutta käytössä olevan kulunvalvontajärjestelmän takia, kertoo Liikenteen turvallisuuviraston Trafin ryhmäpäällikkö Jouko Pirttimäki.

– Suomessa on käytössä automaattinen kulunvalvontajärjestelmä, joka varmistaa sen, että kuljettaja ei missään olosuhteissa pysty ajamaan ylinopeutta,

Kulunvalvontajärjestelmä valvoo Pirttimäen mukaan kuljettajan tekemisiä siten, että opastimen turvaamalla alueella juna ei pysty ajamaan ylinopeutta.

– Järjestelmä huomioi kaiken, mitä radan infrastruktuurissa on, muun muassa radassa olevat kallistukset. Näin varmistetaan, että ylinopeus ei ole mahdollinen.

Junalla matkustaessa saattaa joskus törmätä tilanteeseen, jossa juna jarruttaa yhtäkkiä voimakkasti ilman mitään selvää syytä. Pirttimäen mukaan kyseessä on juuri tällainen kulunvalvontajärjestelmän jarrutus.

– Tämä tarkoittaa sitä, että kulunvalvonta on lyönyt hätäjarrutuksen päälle.

Turvallisuus on aikatauluja tärkeämpää

Koska kulunvalvontajärjestelmä on automaattinen, tekninen järjestelmä, se voi myös mennä rikki. Tällöin junien turvallisuus varmistetaan laskemalla niiden nopeuksia, Pirttimäki kertoo.

– Pienikin tämmönen vika, mikä tulee, niin junan nopeus lasketaan turvallisuuden varmistamiseksi. Aikataulut kärsivät, mutta turvallisuudesta ei tingitä, se on lähtökohta.

Pirttimäen mukaan ylinopeudesta johtuva onnettomuus on Suomessa hyvin epätodennäköinen.

– Kaikkihan maailmassa on mahdollista, mutta todennäköisyys on hyvin pieni. Meillä tuo tekniikka valvoo junia niin hyvin. Ja jos tekniikka vikaantuu, niin junien nopeus lasketaan niin alas, että siitä ei voi aiheutua onnettomuutta.

Jyväskylän ja Jokelan onnettomuudet vauhdittivat kulunvalvontajärjestelmän rakentamista

Suomessa on sattunut suuria junaonnettomuuksia viimeksi 1990 -luvulla.Vuonna 1996 Jokelassa Tuusulassa neljä ihmistä kuoli ja kymmenet loukkaantuivat, kun yöpikajuna suistui raiteilta. Vuonna 1998 Jyväskylässä kymmenen ihmistä kuoli ja lähes sata loukkaaantui pikajunan suistuessa kiskoilta.

Molemmissa onnettomuuksissa juna suistui raiteilta ylinopeuden vuoksi, kertoo Trafin erityisasiantuntija Kirsi Pajunen.

– Tämän jälkeen kulunvalvontajärjestelmän rakentaminen vauhdittui.

UM: Espanjan turmajunassa ei tiedossa suomalaisuhreja

Lisää aiheesta:

Hämmentynyt matkustaja ylitti Uudenmaan rajan junalla, mukana olleet asiakirjat eivät kiinnostaneet ketään – poliisi vastaa: "Joskus täytyy vain valita"VR hankki 300 miljoonalla vetureita, joita ei ole saanut käyttää matkustajaliikenteessä – nyt lupa saattaa olla heltiämässä Kuopion turmabussin jarrut vaikuttavat ehjiltä – "Ajoneuvo on hyväkuntoinen, ja siinä ei ole moitteen sijaa"Kuvat: Suomen ensimmäinen metro-onnettomuus – mitä oikein tapahtui?Metrotörmäyksestä pahoja vaurioita – kuljettaja vaarassa loukkaantua vakavastiKaksi kertaa ihmiseen törmännyt veturinkuljettaja: "Se tilanne iskee vasta myöhemmin – vertaistuki parasta terapiaa"
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 22:43
    Vapaaehtoistyö

    Puhuva papukaija Papu ei sanonut vanhuksille sanaakaan – eikä tarvinnutkaan

  • 21:47
    Kadonneet

    Poliisi etsii Siikajoelta kadonnutta miestä – on ehkä nähty kävelemässä kohti Raahea tiellä 8

  • 21:02
    Liikenneonnettomuudet

    Kolarissa loukkaantunut jalankulkija sairaalaan Espoossa

  • 20:47
    Halloween

    Karkki vai kepponen? MTV vieraili hyytävässä Halloween-pihassa Helsingissä

  • 20:28
    Sää

    Eurooppaan luvassa intiaanikesä