Voiko vedenjuonti mennä överiksi? Nämä merkit kertovat, että saattaa olla syytä vähentää – pahimmillaan hengenvaarallinen tila

1:36
Pariskunta pakotti 11-vuotiaan juomaan runsaasti vettä, kuoli vesimyrkytykseen: Pojan mustelmat ja märkä vaippa paljastivat rajun kohtelun

Riittävällä vedenjuonnilla on lukuisia positiivisia terveysvaikutuksia. Terveyshyötyjä tavoitellessa ei kannata kuitenkaan innostua litkimään vettä määräänsä enempää, sillä liiallinen vedenjuonti voi aiheuttaa enemmän haittaa kuin hyötyä.

Terve ihminen voi juoda päivässä jopa 5-10 litraa vettä ilman vakavia terveyshaittoja. Itselleen onkin hankala aiheuttaa hengenvaaraa juomalla liikaa vettä. Se on kuitenkin mahdollista, joten omia rajojaan ei kannata huvin vuoksi koetella.

Jos sinulla esiintyy joitain seuraavista oireista, vedenjuontia voi olla syytä rajoittaa. Aiheesta kirjoittaa Insider.

Virtsasi on täysin kirkasta

Tumma virtsa on yleensä merkki kuivumisesta. Liian kirkas virtsa voi puolestaan kertoa siitä, että olet tankannut vettä jo liiaksi.

Virtsan tulisi olla väriltään pääsääntöisesti haalean keltaista. Jos virtsasi on lähes väritöntä, vedenjuontia voi olla syytä vähentää.

Virtsaamisen tarpeesi on lisääntynyt

Ihminen virtsaa keskimäärin kuudesta seitsemään kertaa päivässä. Ei kannata heti pelästyä, vaikka kävisit pissalla useammin, sillä normaalia määrää vessakäynneille ei ole määritelty.

Jos kuitenkin huomaat virtsaavasi normaalia enemmän ja ravaat öisinkin vessassa, juot mahdollisesti liikaa vettä. Lisääntynyt virtsaamisen tarve voi kieliä myös vakavammista ongelmista, joten lääkärissä käynti saattaa tulla tarpeeseen.

Koet veren alhaisen natriumin eli hyponatremian oireita

Liiallinen vedenjuonti voi äärimmäisillään johtaa vesimyrkytykseen, johon liittyy veren alhainen natrium eli hyponatremia. Tila voi syntyä etenkin, jos juot runsaasti vettä lyhyessä ajassa.

Hyponatremian oireet voivat olla moninaisia. Jos olet juonut muutamassa tunnissa useamman litran vettä ja kärsit esimerkiksi päänsärystä, uneliaisuudesta, sekavuudesta, lihaskrampeista tai kouristuksista, kyseessä voi olla hyponatremia. Tällaisessa tapauksessa tulee hakeutua lääkäriin.

Terveille aikuisille suositeltu vesimäärä vuorokaudessa on noin 1-1,5 litraa.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja