Vilkastuuko raideliikenne? – VR haluaa lähes 200 lisävuoroa

VR esittää liikenne- ja viestintäministeriölle, että sen hoitamaa velvoiteliikennettä kasvatetaan roimasti.

Ehdotuksen toteutuminen tarkoittaisi lähemmäs kahtasataa lisävuoroa viikossa. Yhtiö ehdottaa esimerkiksi Riihimäki–Lahti välille 80 junavuoroa lisää viikossa. Tällöin reitillä palattaisiin tunnin vuoroväleihin.

Näitä vuoroja VR ehdottaa:

- Riihimäki-Lahti välille ehdotetaan 80 junavuoroa lisää viikossa. Reitillä palattaisiin tunnin vuoroväleihin.

- Riihimäki-Hämeenlinna-Tampere-taajamaliikennettä täydennettäisiin varhaisen aamun ja myöhäisen illan vuoroilla molempiin suuntiin. Lisäys olisi 24 vuoroa viikossa.  

- Helsinki-Lahti Z-junilla ja Helsinki-Riihimäki R-junille esitetään lisävuoroja aamuun, iltaan ja viikonlopulle. Lisäys olisi yhteensä 25 junavuoroa viikossa.  

- Tampere-Vilppula-Keuruu-välille lisättäisiin 14 vuoroa viikossa. Tilanne palautuisi 27.3.2016 edeltäneeseen tasoon.  

- Joensuu-Varkaus-Pieksämäki-reitillä liikennöintimalli muutettaisiin niin, että Joensuun ja Varkauden välille tulisi toinen junavuoro suuntaansa. Nämä junat kulkisivat Joensuusta Pieksämäelle ja korvaisivat Varkauden ja Pieksämäen välillä nykyiset neljä vuoroa, joiden matkustajamäärät ovat jääneet hyvin pieniksi. Joensuun ja Varkauden välille tulisi 16 lisävuoroa viikossa.

- Savonlinna-Parikkala-väli, jota VR ajaa nyt kaupallisena liikenteenä, sisällytettäisiin velvoiteliikenteeseen. Palvelutasoa parannettaisiin aamu- ja iltayhteyksillä. Tämä toisi 24 lisävuoroa viikossa.

- Säännöllisten Helsinki-Rovaniemi- ja Helsinki-Kolari-yöjunien lisäksi velvoitteeseen sisällytettäisiin Turun yöjunaliikenne sekä Helsinki-Rovaniemi- ja Helsinki-Kolari-sesonkiliikenteet.

- Helsinki-Kolari-liikenteessä otetaan käyttöön uudet kaksikerroksiset makuuvaunut.

Myös muun muassa Riihimäki–Hämeenlinna–Tampere -taajamaliikennettä täydennettäisiin varhaisen aamun ja myöhäisen illan vuoroilla molempiin suuntiin. Lisäys olisi yhteensä 24 vuoroa viikossa.

VR hoitaa sekä markkinaehtoista liikennettä että taloudellisesti kannattamatonta velvoiteliikennettä. Lisäksi ministeriö ostaa VR:ltä junavuoroja, joita ei markkinaehtoisesti ajettaisi.

Kaukoliikennemonopolin vastineeksi VR:n pitää liikennöidä tappiollisia vuoroja enintään 20 miljoonan euron edestä vuodessa.
Junamatkustus on sen mukaan kasvussa, mikä pienentää velvoiteliikenteestä koituvia tappioita. VR on myös tehostanut toimintaa ja leikannut kustannuksia.

Sen arvion mukaan velvoiteliikenteestä koituva tappio jää ensi vuonna alle 20 miljoonan, mikä mahdollistaisi liikenteen lisäämisen.

VR:n mielestä vuorojen lisääminen on välttämätöntä alueellisten joukkoliikenneyhteyksien parantamiseksi.

VR haluaa pidempiä sopimuksia

VR:n ehdotus on vastaus ministeriön lausuntopyyntöön osto- ja velvoiteliikenteestä. Lausunto on tarkoitettu keskustelujen pohjaksi. Lausuntokierros päättyi maanantaina.

Ehdotus nostaisi velvoiteliikenteen tappiot enimmäisrajaan eli 20 miljoonaan euroon vuodessa. Lisävuorot olisivat vuosille 2017, 2018 ja 2019.

VR esittää, että osto- ja velvoiteliikenteestä päätettäisiin syyskuun aikana suoraan vuoden 2019 loppuun saakka. Yhtiön mukaan lyhyet velvoitepäätökset ovat vaikeita, koska velvoite- ja ostoliikenne pitää sovittaa yhteen kaupallisten junavuorojen kanssa.

VR:n nykyinen sopimus velvoiteliikenteestä umpeutuu joulukuun 10. päivä. Nykyinen ostopalvelusopimus umpeutuu vuoden 2018 loppuun. 
Ministeriön tulee määritellä ensi vuoden liikennöintivelvoite syyskuun loppuun mennessä. Asiasta kertoi tiistaina alun perin Yle.


Lue myös:

    Uusimmat