Viking Linen kapteeni turmasta: Kokeneelle kapteenille ei pitäisi käydä näin

Italialaislaivan tekemä kunniakumarrus ei kuulu skandinaavisten laivojen tapoihin, kertoo Viking Linen Ms. Gabriellan merikapteeni Reino Sundell.

– Meillä päin soitetaan torvea, jos halutaan jotakin kunnioittaa, mutta ei lähdetä lähemmäs rantaa tekemään mitään koukkauksia, Sundell kertoo.

Yleensä laivojen omistajat palkkaavat suuriin risteilyaluksiin kokeneita kapteeneja, jotka eivät tee omintakeisia temppuja. Sundell on tosin kuullut uransa aikana tapauksista, joissa laiva on ajanut jopa lähempänä rantaa kuin mikä sai italialaislaivan uppoamaan.

Kapteenin toiminta ennenkuulumatonta

On kapteenin harkintakyvystä kiinni, kuinka lähelle rantaa laivalla kannattaa ajaa, mutta yleismittarina voi pitää riittävää veden määrää, mikä näkyy merikortista.

Sundell pitää Italian vesillä navigointia yleisesti ottaen helpompana kuin Suomen vesillä, koska Välimerellä vesi on huomattavasti syvempää kuin meillä päin.

– Periaatteessa siellä voi mennä rantaan asti, mutta ei noin läheltä kyllä yleensä mennä noin isolla laivalla, Sundell sanoo.

Jos kapteeni on varovainen ja toimii sääntöjen mukaan, ei Italian onnettomuuden tapaisia haavereita pitäisi Sundellin mukaan tapahtua. Laivat on myös nykyaikana rakennettu kestämään kolhuja.

Italialaiskapteeni poistui laivasta ennen kuin laiva oli tyhjentynyt miehistöstä ja matkustajista. Sundell pitää kapteenin toimintaa ennenkuulumattomana – hänen korviinsa on kantautunut harvoja samanlaisia tarinoita.

Laivan ohjaaminen helpompaa kuin maallikko luulisi

Suurista laivoista löytyy useampia potkureita: pari potkuria sijaitsee laivan perässä, niiden takaa löytyvät peräsimet ja keulassa sijaitsevat poikittaispotkurit. Niihin johdetaan voimaa joko sähkön tai akseleiden avulla.

– Potkurit pannaan pyörimään ja laiva kulkee siihen suuntaan. Kun systeemin tietää, ei se niin vaikeaa ole kuin maallikko voisi ehkä luulla, Sundell sanoo.

Kapteeni on vastuussa koko laivasta ja valvoo perämiehen ja luotsin toimintaa. He huolehtivat tavallisesti laivan teknisestä ohjaamisesta, mutta kun laiva ajetaan laituriin tai laiturista pois, kapteeni ohjaa laivaa usein itse.

Sundellin käsityksen mukaan italialaislaivasta ei ole vaarassa vuotaa polttoainetta veteen, koska polttoainetankit ovat säilyneet vahingoittumattomina ja tankkeja suojaa kaksirunkoisen laivan rakenne. Tosin jos laivan pohja ruostuu ajan kuluessa, tilanne voi muuttua toiseksi.

– Jos polttoaine jää siihen, missä se nyt on, eikä putoa esimerkiksi syvänteeseen, ei ole mikään ongelma imeä sitä pois nykyaikaisilla laitteilla, Sundell sanoo.

Lue myös:

    Uusimmat