Kuplan aika on koittanut. Volkswagen lopettaa pitkäikäisimmän ja kenties rakastetuimman ajokkinsa valmistuksen, tällä kertaa ilmeisen lopullisesti.
Viimeiset kuplat pullahtivat Pueblan tehtaan kokoomalinjalta viime viikon keskiviikkona. Pitkän taipaleen päättymistä juhlistetaan erityisellä seremonialla, kertoo CNN.
Kuvaavaa on, että useiden sukupolvien suosikilta vapautuvissa tuotantotiloissa aletaan valmistaa Pohjois-Amerikan markkinoille suunnattuja katumaastureita. Aika ajoi lopullisesti ikivireän kuplan ohi.
Siitä huolimatta kupla kuuluu edellisen vuosisadan suuriin autotarinoihin.
Harmittomasta ulkonäöstä huolimatta auton menneisyyteen liittyy myös synkkiä sivuja. Idea edullisesta koko kansan autosta syntyi natsi-Saksan itsevaltiaaksi diktaattoriksi nousseen Adolf Hitlerin päässä.
Auton suunnittelu uskottiin itävaltalaiselle autotekniikan insinöörille Ferdinand Porschelle. Hän loi Kuplan muotokielen 1930-luvulla ennen toista maailmansotaa.
Sodan syttymiseen mennessä kuluttajien käsiin oli päätynyt vain muutama kansanauto. Sodan aikana Volkswagenin tehtailla valmistettiin kuljetuskalustoa Saksan sotavoimien Wermachtin tarpeisiin.
Siviili-Kuplan kohdalla maailmanvalloitus alkoi vasta sotien jälkeisillä vuosikymmenillä. Varsinaista kansanautoa eli takamoottorilla varustettua kuplaa valmistettiin maailmanlaajuisesti kaikkiaan 21 miljoonaa kappaletta.