Viimeinen Kupla uunista ulos: Rakastetun Volkkarin 70-vuotinen matka on tullut päätökseen
Kuplan aika on koittanut. Volkswagen lopettaa pitkäikäisimmän ja kenties rakastetuimman ajokkinsa valmistuksen, tällä kertaa ilmeisen lopullisesti.
Viimeiset kuplat pullahtivat Pueblan tehtaan kokoomalinjalta viime viikon keskiviikkona. Pitkän taipaleen päättymistä juhlistetaan erityisellä seremonialla, kertoo CNN.
Kuvaavaa on, että useiden sukupolvien suosikilta vapautuvissa tuotantotiloissa aletaan valmistaa Pohjois-Amerikan markkinoille suunnattuja katumaastureita. Aika ajoi lopullisesti ikivireän kuplan ohi.
Siitä huolimatta kupla kuuluu edellisen vuosisadan suuriin autotarinoihin.
Harmittomasta ulkonäöstä huolimatta auton menneisyyteen liittyy myös synkkiä sivuja. Idea edullisesta koko kansan autosta syntyi natsi-Saksan itsevaltiaaksi diktaattoriksi nousseen Adolf Hitlerin päässä.
Auton suunnittelu uskottiin itävaltalaiselle autotekniikan insinöörille Ferdinand Porschelle. Hän loi Kuplan muotokielen 1930-luvulla ennen toista maailmansotaa.
Sodan syttymiseen mennessä kuluttajien käsiin oli päätynyt vain muutama kansanauto. Sodan aikana Volkswagenin tehtailla valmistettiin kuljetuskalustoa Saksan sotavoimien Wermachtin tarpeisiin.
Siviili-Kuplan kohdalla maailmanvalloitus alkoi vasta sotien jälkeisillä vuosikymmenillä. Varsinaista kansanautoa eli takamoottorilla varustettua kuplaa valmistettiin maailmanlaajuisesti kaikkiaan 21 miljoonaa kappaletta.
Koppiksenakin (Beetle) tunnettu Volkkari nousi 1960-luvulla Yhdysvalloissa villiä nuoruuttaan eläneiden suurten ikäluokkien kulttiautoksi. Hippiaatteen innoittamat nuoret maalasivat usein kuplansa kaikkiin sateenkaaren väreihin.
Auto päätyi jopa elokuvatähdeksi, kun Disney tuotti Suomessakin suuren suosion saaneen Riemukupla-filmin (1968). Elokuvassa Herbie-niminen Volkkari seikkaili kalifornialaisella kilpa-autonäyttämöllä.
Volkswagen palasi asiaan vuosina 1998 ja 2012. Päivitetty malli oli itse asiassa kuplan virallisen seuraajan, Volkswagen Golfin, pohjalle suunniteltu retroversio. Moottorikin oli siirretty etupellin alle.
– On hyvin vaikea kuvitella, missä Volkswagen olisi ilman Kuplaa. Vaikka Kuplan aika on koittanut, sen merkitys Volkswagen-brändille tullaan aina muistamaan, Volkswagenin Amerikan-toimintojen johtaja Scott Keogh lausui muistosanoissaan.
Uusimmat
-
14:06
Nämä ravintolisät yhdessä voivat vähentää syöpäkuolleisuutta – tutkimus paljasti myös haittapuolen
-
14:01
YK epäilee: Israel käyttää siviilien näännyttämistä aseena
-
13:54
Real Madridilta järeä toimi tuomaria kohtaan – "Jätti tarkoituksellisesti huomiotta"
-
13:29
Pienen kylän ikuinen leima: Konginkankaalla tapahtui 20 vuotta sitten tragedia, joka ei unohdu koskaan
-
13:28
Podcast: SM-liigan playoffpelin kääntäneestä maalista paljastui räikeä rike: "Alkoi järjetön alamäki"
-
13:22
Journalisti-lehden päätoimittajaksi Marja Honkonen
-
13:06
Bruce Willisin tytär Tallulah, 30, sai kesällä autismidiagnoosin: "Se todella muutti elämäni"
-
13:03
Hyväntekijä Heikki Hurstia vastaan nostettu rikossyyte
-
12:51
Biden tapaa Filippiinien ja Japanin johtoa
-
12:39
HS-gallup: Perussuomalaisten ja kokoomuksen kannatus laskussa
-
12:36
Nämä emojit hämmentävät boomereita eniten
-
12:26
Supertähti raivostui ja haukkui Suomen – tämä tilitys ei unohdu: "Kenelläkään meistä ei ole pienintäkään toivoa"
-
12:19
Valio vähentää 89 työntekijää
-
11:58
Helsinkiläisessä rappukäytävässä ammuskeltiin tiistaiaamuna
-
11:58
Brittihovissa kuohuu – Lehti: Prinssi Williamin väitetty salarakas kommentoi suhdehuhuja
-
11:45
Tarja Halosen sairastumisen syy selvisi
-
11:31
Ruma välikohtaus kentällä – suurseura harkitsee liigasta häipymistä
-
11:27
Käänne säässä: heipat koville yöpakkasille!
-
11:18
Bussi suistui ojaan ja törmäsi sähkötolppaan Tampereella – 20 lasta kyydissä
-
11:07
SAK:n kokous keskeytettiin – lakkojen jatkumisesta ei vielä päätöksiä
-
Lataa lisää