Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Viiden vuoden päästä sähkölentokoneella Helsingistä Tukholmaan? Uuden akkuyhtiön perustaja optimistisena

2:00Sähkölentokone ratkaisu ilmailun päästöongelmiinKatso myös uutisvideo vuodelta 2018! Suomen ensimmäinen sähkölentokone teki ensilentonsa
Julkaistu 02.12.2021 06:29

MTV UUTISET – KAUPPALEHTI

Pienellä sähkölentokoneella voi matkustaa Tukholmasta Helsinkiin ehkä jo viiden vuoden päästä.

Lentoliikenteen sähköistyminen alkaa olla jo aivan nurkan takana, sanoo akkutehdasta Ruotsiin puuhaavan Northvoltin perustaja Peter Carlsson. Hän vieraili Slush-tapahtumassa keskiviikkona.

– Tämä menee nyt hieman futuristisemmaksi, mutta ei oikeastaan ole enää kovin kaukana tulevaisuudessa. Akkujen hyödyntäminen lentämisessä ei ole kaukana, Carlsson sanoi tapahtuman päälavalla Helsingin Messukeskuksessa.

Suurin sähkölentokoneiden suorituskykyä rajoittava tekijä on akkujen energiatiheys. Carlsson laskeskeli, että kovan käytön akun energiatiheys on tällä hetkellä noin 700 wattituntia litralta, millä voisi lennättää lentokonetta 400-500 kilometriä. Koneissa tarvitaan kuitenkin 30 prosenttia ylimääräistä potkua, jotta kone voi esimerkiksi leijailla kentän yläpuolella, jos laskeutuminen on syystä tai toisesta ongelmallista.

– Silloin puhutaankin vain 250-300 kilometristä, mikä ei ole riittävä kantama. Akkuun tarvittaisiin siis ehkä 1 200 wattituntia litralta.

Lentoyhtiöt siirtyvät pienempiin koneisiin

Carlsson kertoi Northvoltin hiljattain hankkimasta amerikkalaisyritys Cubergista, joka kehittää seuraavan sukupolven akkuja.

– Nyt kun Yhdysvallat avautui, kävin tapaamassa heitä ja tutustumassa heidän uuteen tutkimuskeskukseensa. Heidän erityisen elektrolyytin sisältävä litiumakun energiatiheys voi nousta 1 200 wattituntiin litralta, mahdollisesti jopa 1 400 wattituntiin.

Lentoyhtiöt ovat siirtymässä suurista koneista pienempiin, Carlsson sanoi. Esimerkiksi pakettikuljetusyhtiö DHL on investoimassa sähköisiin lentokoneisiin, jotka lentävät lyhyitä reittejä.

– Tässä puhutaan melko suurista volyymeista, Carlsson sanoi.

– Tällainen on viiden vuoden päässä.

Voimmeko siis matkustaa viiden vuoden päästä sähköisillä lentokoneilla? haastattelija kysyi.

– Tukholmasta Helsinkiin, sanoisin, viisi vuotta on siinä ja siinä, mutta 10 vuodessa varmasti.

Northvolt on kerännyt akkutoiminnalleen 5,5 miljardin euron rahoituksen ja se on solminut sopimuksia muun muassa BMW:n ja Volkswagenin kanssa. Northvoltin ensimmäinen tuotantolaitos käynnistyy Ruotsin Skellefteåssa Carlssonin mukaan noin kuukauden päästä.

Lue myös: Suomen ensimmäinen sähkölentokone ensilennolla – ratkaisu lentoliikenteen päästöongelmiin

Lisää aiheesta:

"Tämä jää historiaan" – ensimmäinen sähköinen matkustajalentokone selvisi kunnialla kovasta testistäEspooseen aletaan rakentaa pienen huoneen kokoista tietokonetta – voi auttaa lääkekehityksessä, tietoturvassa ja ongelmissa, joita ei osata vielä edes kuvitellaPäästötön matkustajalentokone aloittaa koelennot jo vuonna 2020 – painavat akut tuovat sähkölennoille haasteensa: "Liian isoja toiveita ei kannata asettaa"SAS:n johtaja sähkölentokoneista: "Ei saa tulla tilannetta, että kone lakkaa toimimasta ilmassa"Onko tässä ratkaisu lentoliikenteen päästöongelmiin? – Suomen ensimmäinen sähkölentokone teki ensilentonsa Audi mukaan rohkeaan tulevaisuuden konseptiin – autonominen ja lentävä sähköauto
LentokoneetSähköautotSähköKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Lentokoneet
  • Eilen19:36
    Ruotsi

    Suomen ilmavoimat debytoi Ruotsin "joulukuusessa", jonka näkee nyt myös Suomen yllä: Tällaisesta perinteestä on kyse

  • Eilen12:34
    F-35

    Presidentti Stubb Yhdysvaltoihin: Suomen F-35 esitellään

  • 4.12.19:28
    Lento-onnettomuudet

    Asukas todisti kotipihalla hurjaa hetkeä: Lentokone oli suistua kiitotieltä asutusalueelle

  • 4.12.17:45
    Helsinki-Vantaa

    Huippuviulisti kyynelissä Helsinki-Vantaalla saamansa kohtelun takia – muillakin muusikoilla karuja kokemuksia

  • 29.11.09:28
    Finnair

    Finnairin Airbus A320-koneiden turvallisuuspäivitykset tehty – lauantaina lennetään normaalisti