Viestintävirastolle tuplasti valituksia Postin toiminnasta

Viestintävirasto on saanut tänä vuonna yli tuplasti valituksia Postin jakelusta verrattuna viime vuoteen.  

Joulukuuhun mennessä valituksia ja kirjallisia yhteydenottoja oli tullut yli 500, kun viime vuonna luku oli noin kaksisataa, kertoo Kuluttajansuoja-ryhmän päällikkö Merja Saari Viestintävirastosta.

– Ylivoimaisesti suurin osa koskee viisipäiväisen jakelun toteutumista. Hyvin paljon tulee valituksia myös lehtien ja yrityskirjeiden jakelusta, jotka kuitenkin ovat postilain viisipäiväisen jakeluvelvoitteen ulkopuolella, Saari sanoo.  

Virasto langetti Postille marraskuussa 100 000 euron uhkasakon, jos yleispalvelukirjeiden eli postimerkillisten kirjeiden jakelussa ilmenneitä puutteita ei korjata tammikuun loppuun mennessä.  

Tuolloin enintään 0,4 prosenttia kirjeistä saa jäädä jakamatta ajallaan, huhtikuun loppuun mennessä 0,2 prosenttia. Saaren mukaan elokuussa kirjeitä jäi jakamatta yli prosentti.  

Postin kirjeliiketoiminnan johtaja Kaj Kulpin mukaan viranomaisten vaatimustaso on erittäin tiukka.  

– Tuntuu vähän kohtuuttomalta. 99,8 prosenttia on erittäin haastava tavoite, Kulp sanoo.  

Sadan prosentin laatutasoon on Kulpin mukaan muutenkin mahdotonta päästä, sillä eteen voi tulla liikenneonnettomuuksia, konerikkoja, flunssa-aaltoja ja muita häiriöitä.  

– Koko ajan tehdään toki töitä, että laatu olisi parempi. 99-prosenttisesti olemme tänä vuonna onnistuneet jakelussa.  

Lue myös:

    Uusimmat