Kukaan uuden auton hankkiva ei pidä autoverosta, ja pistokehybridillä on mahdollista kiusata verottajaa. Teknavin ajossa Mercedes-Benz C 350 e.
Tykkäsimme
- vaivattomasta voimasta
- järkevän kokoisesta akustosta
- mukavuudesta
- kulutuslukemista ja alhaisesta autoverosta
Emme tykänneet
- akut syövät tavaratilasta melkoisen palan
- normikulutus ja todellinen kulutus ovat kaksi eri asiaa
Pakko se on uskoa, että sähkö tekee voimakkaasti tuloaan autoihin. Mercedeksen kohdalla uusi aika alkaa C-sarjalaisella, jonka takaluukusta löytyy numerosarjan perästä pieni e-kirjain. Se paljastaa, että kyseessä on ladattava hybridi.
Yksi tämän auton jujuista löytyy hinnastosta. C 350 e on aina Premium Business -varusteltu, ja siitä joutuu maksamaan autoveroa 4 954 euroa. Se on selvästi vähemmän kuin 116-heppaisessa C 180 -pikkudieselissä (6 356 €). Saman 211-heppaisen bensamoottorin omaavan C 250:n kohdalla veroa maksetaan jo tuplaten enemmän. Ja jos katsotaan auton suorituskykyä, C 350 e:n lähin vastine mallistossa on C 400 4Matic A, jossa autoveroa on jo yli 21 000 euroa. Siinä on matematiikkaa monelle jumpattavaksi. Ja monessa yrityksessä tuetaan vielä vähäpäästöisiä autoja.
Mercedes pääsee myös liikkeelle kreivin aikaan. Passat GTE ja BMW:n 3-sarjan hybridi tulevat myyntiin vasta loppuvuodesta, ja A4:sta saadaan odottaa vielä pidempään. Ainoa suora kilpailija on Volvo V60 D6 ladattava hybridi, jossa on diesel- ja sähkömoottori.



