Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Veikka Gustafsson tuntee pakkaskelit – ethän unohda talviautoilun perusasioita!

Shutterstock
Julkaistu 08.01.2016 15:05

Ville Järveläinen

Suomen tunnetuin seikkailija on huolissaan suomalaisten kyvyttömyydestä varautua luonnon olosuhteiden muutoksiin.

Veikka Gustafsson on tehnyt kaksi vuosikymmentä kestäneen uran vuorikiipeilijänä. Hän muun muassa valloitti Mount Everestin ensimmäisenä suomalaisena ja on kiivennyt maailman korkeimmalle vuorelle kolmesti.

MTV Autot haastatteli Gustafssonia pakkaskeleistä – aiheesta, jonka hän todennäköisesti tuntee paremmin kuin kukaan muu Suomessa.

"Ei hattua, ei hanskoja"

Gustafsson on huolestunut autoilijoiden puutteellisesta varautumisesta pakkaskeleihin.

– Hyppäät autoon ja sulla ei ole hattua, eikä hanskoja. Ei tarvitse kauan tuolla Porvoon moottoritien viimassa seistä, kun paleltumat ovat realiteetti. Ainahan voit mennä seisomaan tielle ja yrittää pysäyttää jonkun rekan tai jonkun muun, Gustafsson heittää.

Gustafsson muistuttaa, että haja-asutusalueilla apu ei välttämättä ole lähellä.

Veikka Gustafsson
Veikka Gustafsson vuonna 2011.Lehtikuva

– Ajoin itse tapaninpäivänä Helsingistä Joensuuhun siten, että Imatran pohjoispuolella joskus illalla kymmenen tai yhdentoista aikaan ei ollut mitään liikennettä. Siellä on myös sellaisia pätkiä, missä saattaa olla kilometrejä lähimpään taloon, hän kertoo.

Gustafsson sanoo, että kovilla pakkasilla ajattelumallin tulisi olla sellainen, että mitä teen, kun jotain tapahtuu. Sen sijaan, että jos jotain tapahtuu.

– Pitkillä matkoilla koitan itse pitää huolen, että autossa on aina joku ylimääräinen huopa. Etenkin tällaisilla keleillä on hyvä olla vähän paremmin varustautunut, Gustafsson muistuttaa.

Miten varustautua tulipalopakkasiin?

Mestarikiipeilijän mukaan yleinen periaate on se, että sormikkaat eivät ole koskaan niin lämpöiset kuin rukkaset tai muut, joissa sormet ovat samassa tilassa. 

– Rukkasten ongelma taas on se, että niillä on hankalampi näprätä mitään pientä. Itselläni on esimerkiksi tankkaamista varten ihan eri hanskat, mutta niillä tulee näillä pakkasilla nopeasti kylmä. 

– Se miten tuolla vuorillakin on toimittu, niin on sellaiset sormikkaat, jotka saa rukkasten sisään. Jos vuorijuttuja muistelee ja piti köysiä kiinnitellä jonnekin, solmia solmuja ja ruuvata jääruuveja, mikä ei ehkä rukkaset kädessä onnistunut, niin sitten otit kädet veke sieltä rukkasissa ja sormikkaat kädessä hoidit sen homman. Välillä sitten lämmittelit sormia siellä rukkasissa, Gustafsson sanoo.

– Ja jos tekee jotain lumista hommaa, niin ne lumet kannattaa ravistella sormikkaista ennen kuin tunkee ne takaisin rukkasiin. Eli ihan tällaisia perusjuttuja, mitkä eivät toisaalta ole enää kaikille perusjuttuja, hän jatkaa.

Gustafsson kertoo, että autoissa pitäisi etenkin talvella olla sellaiset varusteet, että ne päällä voi odottaa esimerkiksi hinausautoa. Hänen mukaansa sillä ei ole niin suurta merkitystä, onko kyseessä untuvatakki vai ihan tavallinen toppatakki. 

Gustafsson huomauttaa myös silmä- ja aurinkolasien tärkeydestä, vaikka tällä hetkellä auringon kulma on sellainen, ettei aurinkolaseja välttämättä tarvitsekaan.

– Mieluummin käytän laadukkaampia aurinkolaseja kuin että ostaisin huoltsikalta femman aurinkolasit, joiden optiset ominaisuudet ovat heikot ja linssit surkeat, hän huomauttaa.

– Olen itse lähes 50-vuotias, joten hommasin sellaiset silmälasit, jotka parantavat hämäränäkökykyä. Se on sellainen asia, mikä alkaa tässä iässä jo heikkenemään. Ne jeesaavat aika paljon. Silmät eivät rasitu samalla tavalla ja näkeekin paremmin, Gustafsson veistelee.

Lisää aiheesta:

Pysy lämpimänä pakkasella! Asiantuntija kertoo "suurimman virheen" talvipukeutumisessaHelsinkiläinen palomies Toni hävisi vedon rasvaprosentista ja sai "palkinnon" – polkee pinkillä Jopolla lähes 900 kilometriä RovaniemelleInarissa pamahti talven pakkashuippu, mutta paikallisilla ei tunnu missään – "Yksi auto on tuossa sisällä sulamassa"”Junat menee joka talvi sekaisin, mutta pyörä kulkee aina” – Otso fillaroi läpi vuodenSodankylän Pekka valistaa etelän ummikkoja, kuinka selvitä rapsakasta pakkasesta: Kerrospukeutuminen kunniaan, nilkat peittoon ja vartta kenkäänSodankyläläinen muistelee ennätyspakkasia: "Autojen renkaat menivät ihan kulmikkaiksi – niitä vaihdettiin -50 asteessa"
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 6.12.11:59
    Liikenneturvallisuus

    Näin sumuvaloja pitää oikeasti käyttää – "Valitettavan usein näkee..."

  • 5.12.11:17
    Autokoulu

    Ajokortin opetusluvan voi saada nyt päivässä

  • 3.12.13:29
    Brasilia

    Moottoripyöräilijä liukui auton alle – miten tästä voi selvitä hengissä?

  • 2.12.14:02
    Liikenneturvallisuus

    Suomalaisautoilijat myöntävät kyselyssä huolestuttavia seikkoja ajamisestaan

  • 1.12.19:38
    Liikenne

    Vaarallinen kaistanvaihtaja tallentui kameraan – konkaripoliisi: "Pitäisi olla selkeää, jos on ajokortti"