Mainos

Varo tätä virhettä ennen liikuntaa – voi pilata treenin

Oikeanlaisella ruokavaliolla on suuri merkitys liikuntaa harrastaville.

Treenin hyödyt voivat jäädä pieneksi, jos ateriarytmi on pielessä, kertoo liikkujan ravitsemukseen perehtynyt laillistettu ravitsemusterapeutti Kati Riekkinen maitovoimaa.fi:ssä. Pahimmassa tapauksessa koko treeni on pilalla, jos syöminen on unohtunut ja keholla ei ole poltettavaa energiaa.

– Säännöllinen ateriarytmi ja hyvin koostetut ateriat ovat liikkujalle syömisen perusta. Aina kannattaa syödä hyvin, sillä huono syöminen ei korjaannu pikaisesti ennen treeniä nautitulla proteiinipatukalla.

Riekkisen mukaan energiaa tarvitaan riittävästi kulutukseen nähden, jotta treeni olisi kehittävää. Liian vähäinen syöminen heikentää harjoitusvastetta.

– Kun syöt säännöllisesti, energiansaanti on helppo pitää sopivana ja keho saa riittävästi rakennuspalikoita. Aloita aamu monipuolisella aamupalalla ja nauti puoliltapäivin lämmin lounas. Iltapäivällä on hyvä syödä välipala noin tunti ennen treeniä. Syö treenin jälkeen lämmin päivällinen ja kruunaa päivä iltapalalla.

Vesi riittää treenijuomaksi

Aterioiden perustana on hyvä käyttää tuttua lautasmallia. Jokaisella aterialla pitäisi syödä kasviksia tai hedelmiä, viljatuotteita ja lihaa, kalaa tai palkokasveja. Tärkeintä on muistaa monipuolisuus. Myös riittävästä nesteytyksestä on hyvä pitää huolta.

– Liikunnan aikana vesi riittää lähes aina juomaksi. Vain erittäin pitkäkestoisissa suorituksissa tai kuumissa olosuhteissa kannattaa harkita urheilujuomia. Juo vähintään litra päivässä ja lisäksi noin 0,5-1,5 litraa jokaista liikuntatuntia kohti. Liikunnan jälkeen palautusjuomaksi käy mainiosti maito, jossa on sopivasti proteiinia ja hiilihydraatteja sekä nestettä, jotta palautuminen lähtee hyvin käyntiin.

(MTV3)

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.