Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Miksi hallitus toteuttaa kalliin Turun tunnin junan? Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne vastaa

Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps.).
Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps.).Lehtikuva
Julkaistu 21.08.2023 19:06
Toimittajan kuva

Maria Nykänen

maria.nykanen@mtv.fi

Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranteen mukaan Yleltä tullaan todennäköisesti leikkaamaan osana säästötoimia.

Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps.) puolustaa hallituksen päätöstä toteuttaa kannattamattomaksi arvioitu Turun tunnin juna. 

Ranteen mukaan kyseessä on hallitusohjelmassa sovittu kompromissi, johon hallituspuolueet ovat sitoutuneet.

– Tiedämme kaikki, että kaikki raidehankkeet ovat hyöty-kustannussuhteeltaan heikompia kuin tiestön kunnostaminen tai tiehankkeet yleisesti. Hallitusohjelma on aina kompromissi. Tämä oli poliittinen valinta. Jos haluamme, että näitä edistetään, niin se on vain hyväksyttävä tosiasia. Näillä mennään, hallitusohjelmakirjaukset ovat ratahankkeiden osalta yksiselitteisiä.

Valtiovarainministeriö on laskenut että kaikki kolme kaavailtua raidehanketta – Turun tunnin juna, Tampereen Suomirata ja Itärata – ovat taloudellisesti kannattamattomia ja ilmastovaikutuksiltaan negatiivisia. Hallitus päätti toteuttaa Turun tunnin junan, joka on suunnitelmiltaan pisimmällä. Lisäksi Suomirata-hankkeesta toteutetaan noin 27 kilometrin mittainen lentorata Helsingistä Helsinki-Vantaan lentoasemalle.

– [Valtiovarainministeriön budjettipäällikkö Mika] Niemelälle voi viedä iloista viestiä, että Suomirata-yhtiö tullaan purkamaan, ja tulemme keskityttymäään vain lentoratapätkään. Sitä kautta tulee säästöjä, ja keskitymme hyvin paljon nykyisen infran parantamiseen ja korjaamiseen.

Ranteen mukaan Turun tunnin junaa tuetaan hallituskaudelle noin 460 miljoonalla eurolla, ja kaikkia raideinvestointeja yhteensä noin 1,4 miljardilla eurolla.

"Emme voi luvata, ettei mitään ajeta alas"

Ranteen mukaan hallitus voi joutua karsimaan tuetusta lentoliikenteestä maakuntiin. Valtio on ostanut lentoliikennettä Kokkolaan, Kemiin, Joensuuhun, Jyväskylään ja Kajaaniin sen jälkeen, kun Finnair lopetti lennot näihin kohteisiin vuonna 2021. 

– Totuus on, että onhan se kallista. Nyt ei ole meneillään poikkeustila, jonka perusteella lentoja voitaisiin tukea, joten täytyy katsoa, mihin meillä on varaa. Emme voi luvata, ettei mistään karsita, eikä mitään ajeta alas. 

Hallitus selvittää parhaillaan ostoliikenteen jatkoa ja tarkastelee asiaa budjettiriihessään.

Juttu jatkuu videon jälkeen.

24:37MTV sai luonnoksen käsiinsä: Tämä kaikki hallitusohjelman sisällöstä tiedetään nytKatso myös: Tunnin juna Turkuun -hanke saadaan alulle seuraavan hallituskauden aikana.

"Ylenkin osallistuttava säästötalkoisiin"

Myös Ylen rahoituksesta tullaan Ranteen mukaan todennäköisesti leikkamaan. Asiaa pohtii parlamentaarinen eli kaikkien eduskuntapuolueiden yhteinen työryhmä, joka saa työnsä valmiiksi keväällä 2024.

– Ylenkin on osallistuttava säästötalkoisiin. Ei voi olla niin, että että yksi osa-alue jätetään koskematta. Tässä on hyvin paljon mahdollisuuksia siihen, että keskitytään ydintehtäviin. Rahojen käytössä nuukuutta ja lisää avoimuutta, ja vähän mallioppilaaksi voisi pyrkiä, Ranne kuvailee.

Parlamentaarinen työryhmä arvioi samalla myös Ylen suhdetta kaupalliseen mediaan, Yle-lain muutostarpeita sekä Ylen tehtävien tarkkarajaistamista. 

Ranteen mukaan Yleä tullaan uudistamaan, mikä tarkoittaa muun muassa sitä, että rahojen käyttö avataan julkiseksi osakeyhtiölain puitteissa.

Lisää aiheesta:

Ministeri Lulu Ranne: Junaraiteet pitäisi vaihtaa kapeammiksi koko SuomessaLulu Ranne MTV:lle: Hallituksella edessä jättimäinen päätös – raideleveyden muuttamisesta linjattava jo tällä kaudellaLulu Ranne: Länsirata on kokoomuksen ajama hanke – EU tyrmäsi rahoituksenHallitukselta liikenteeseen kolme miljardia euroa: Turun tunnin juna toteutumassa, Helsingin ja Tampereen välinen ratahanke keskeytetäänKeskusta hautaisi suuret raidehankkeet – muut keskeiset puolueet eivät ajatusta tueSuuresta ratahankkeesta iso osa jäämässä veronmaksajien maksettavaksi – asiantuntija arvioi remontin tarpeellisuutta
PolitiikkaOrpon hallitusTalousLiikenneKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Politiikka
  • 16:32
    Supo

    Supo poisti verkkosivuiltaan tekstiä väestönvaihtoteoriasta – esillä todennäköisesti tiedusteluvalvontavaliokunnassa

  • 12:33
    Sairaalat ja hoitolaitokset

    Karu lakiesitys: Näin Suomen sairaaloiden on varauduttava Venäjän pommituksiin – "Keskeinen sodankäynnin kohde"

  • 10:00
    Ilmastonmuutos

    Suomalaisten suuryritysten ilmastotoimet syynissä – Keskolle pyyhkeitä

  • 05:57
    Trumpin Yhdysvallat

    Trump toteuttaa uhkauksensa uudelle demokraattikaupungille

  • Eilen15:44
    Charlie Kirk

    "Ei yllättäisi, jos Kirk olisi ollut sionismin uhri" – Vasemmistoliiton puoluejohtoon pyrkivä Paco Diop spekuloi Charlie Kirkin murhan taustoilla