MaRan toimitusjohtajan mukaan epäselvää on toistaiseksi esimerkiksi se, miten pitää toimia, jos asiakas kieltäytyy antamasta henkilötietojaan.
Yhteystietojen kerääminen ravintola-asiakkailta käy raskaaksi valmiiksi ahtaalla oleville ravintola-alan yrityksille Pohjois-Suomessa, sanoo matkailu- ja ravintola-alan etujärjestö MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi. Lapin mukaan keino on kuitenkin kovia rajoitustoimia parempi.
– Kyllähän se on iso tehtävä ravintoloille. Toki ravintoloille varmasti parempia ovat kaikki vaihtoehdot, joilla voidaan tällaisilla operatiivisilla toimilla varmistaa se, että ravintolat ovat kuitenkin auki, Lappi sanoo ja esittää tyytymättömyytensä tuoreimpiin anniskeluaikojen rajoituksiin.
Lapin ja Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirit ohjeistivat perjantaina alueen ravintola-alan yrityksiä ja iltatapahtumien järjestäjiä keräämään yhteystiedot asiakkailta mahdollista tartunnanjäljitystä varten. Samana päivänä esimerkiksi Kittilässä Levi käynnisti hiihto- ja laskettelukautensa.
Kuormittava tehtävä on Timo Lapin mukaan ennen kaikkea sen takia, että yhteystietojen kirjaaminen edellyttää yrityksiltä tietosuoja-asioista huolehtimista vaikeassa taloustilanteessa.
– Siitähän syntyy henkilörekisteri. Rekisterin pitämiselle on omat vaatimuksensa, millä tavalla sitä pidetään ja suojataan.
– Ravintola-alan yritykset ovat erittäin vaikeassa taloudellisessa tilanteessa ja tämä tietysti sitoo henkilöstön voimavaroja. Pitää olla työvoimaa hoitamassa tätä asiaa.
Kirjaamisessa haavoittuvuuksia
MaRan toimitusjohtajan mukaan yhteystietojen kirjaaminen ei ole täysin vieras käytäntö, sillä kokemuksia tästä on ulkomailta. Järjestelmässä on Lapin mukaan inhimillisiä haavoittuvuuksia, kuten ihmisten kieltäytyminen yhteystietojensa antamisesta tai väärien yhteystietojen antaminen.