Suomi on pitkä maa ja sää ja keli vaihtelevat. Kun Etelä-Suomessa maa on musta ja märkä, voi Pohjois-Suomessa olla lunta ja pakkasta.
Suomen talvessa kelit ovat vaihtelevat. Tiina Talja YIT:n PANU palvelukeskuksesta kertoo, millaisiin asioihin talviliikenteessä kannattaa kiinnittää huomiota.
Musta jää ja kuura
Ilmiöt yllättävät, koska niitä on vaikea havaita: mitään ei sada ja ilman lämpötila voi olla yhä plussalla – silti tienpinta on liukas. Mustaa jäätä syntyy, kun ilmasta tiivistyy kosteutta tiehen, joka jäätyy. Kuura puolestaan syntyy silloin, kun ilmankosteus tiivistyy tien pintaan suoraan jääksi.
Ilmiö on voimakkaimmillaan silloin, kun kastepisteen lämpötila on plussan puolella, mutta tienpinta jo pakkasen puolella. Lämpötilaero tienpinnan ja ilman välillä voi olla useita asteita. Niinpä ilmalämpömittari ei kerro totuutta tien jäätymisestä. Auton lämpötilamittari on usein jo lähempänä tienpintaa ja kertoo tarkempaa tietoa, mutta varman tiedon tienpinnan lämpötilasta saa vain tiesääantureiden avulla. Tiesääantureiden mittaustietoa on tarjolla esimerkiksi joidenkin moottoriteiden varsilla, ja näitä lämpötiloja kannattaa seurata.
Tienhoidossa tilannetta seurataan tarkasti. Mustan jään ja kuuran muodostumista torjutaan suolauksella. Koska esimerkiksi musta jää syntyy nopeasti, on hoitotoimenpiteet tehtävä ennakoivasti. Tämän vuoksi ajoittain suolataan myös kuivia teitä.
Liukkaat sillat ja rampit
Kun keli on muuttumassa liukkaaksi, varoitellaan usein juuri siltojen ja ramppien liukkaudesta. Eikä syyttä. Ne jäätyvät ensimmäisinä. Se johtuu siitä, että sillat ja rampit ovat rakenteeltaan ohuita. Niiden alla ei ole samanlaista maalämpövarastoa kuin varsinaisen tien alla. Ne siis jäähtyvät kahteen suuntaan. Lisäksi ne on rakennettu betonista, jonka lämpökapasiteetti ja lämmön johtavuus ovat erilaisia kuin tavallisella tierakenteella. Sillat ja rampit siis jäähtyvät ensin ja tämän vuoksi myös jäätyvät ensin. Lisäksi esimerkiksi rampeilla on usein vähemmän liikennettä kuin tiellä. Liikenteen vaikutus tielämpötilaan voi olla peräti 0,5–1,0 astetta.
