Mainos

Uutuuskirjailijat: Näin selätät työssä ja vapaalla piinaavan kiireen – "Ahnehdimme aivan liikaa"

1:42

Työelämässä kiireestä on tullut kroonista, mikä aiheuttaa työntekijöille stressiä ja yrityksille kustannuksia.

Hoppu on hanurista -kirjan kirjoittajat ovat haastatelleet toistatuhatta ihmistä ja tutkineet kiireen syitä, seurauksia ja kitkentäkonsteja.

Tärkein vinkki kiireestä eroon pääsemiseksi on luopuminen.

Idea kirjasta syntyi jo parikymmentä vuotta sitten, mutta valmista ei ole tullut ennen kuin nyt, sillä Maarika Mauryllä on ollut liian kiire.

– Keskittymiskyky on surkastunut samanpituiseksi kuin kultakalalla. Kiirettä on joka paikassa, töissä ja arjessa. Se on inhottava vitsaus, jota on kaikkialla. Hoppu on kuin kiusallinen ihottuma, josta ei pääse eroon. Vai pääsisikö sittenkin? Kiireen kitkentä on myös tilan raivaamista menestykselle, toteaa toimitusjohtaja Maury Kissconsultingista.

Kiireestä vahinkoja

Onko arkesi tulipalojen sammuttamista ja sinnittelyä? Eikö aika riitä tavoitteiden saavuttamiseen töissä. Saatikka elämään, kun on liian kiire.

–  Kiire on tullut vähän sellaiseksi ongelmaksi, että lähes ketä tahansa jututtaa, niin ihmiset kertovat, että pitkät päivät on se ongelma. Ja kiire tuottaa paljon myös kustannuksia.

Toinen kirjoittaja Kissconsultingin kehitysjohtaja Jaana Tuomila jatkaa, että kiireestä tulee kallista monestakin syystä.

–  Tehdään asioita tuplasti ja triplasti korjataan virheitä. Sitten tulee työtapaturmia, jotka johtuvat kiireestä. Esimerkiksi näin, että käväisenpä tuossa tekemässä nopeasti tuon, mutta oho kompastuinkin johtoon, heittää Tuomila.

Pikavinkit kiireeseen taltuttamiseen

Kaikki teoriassa tietävät, miten kiire kitketään, miten priorisoidaan, ja miten sanotaan ei.

Henkilöstöjohtaja Pipsa Ilola La Torrefazione Oy -ravintoloista vinkkaa, että hän pyrkii vähentämään henkilökunnan kiirettä monin tavoin. Hän neuvoo työntekijöitä myös puhumaan keskenään aiheesta.

No mitkä asiat sitten vähentävät kiirettä työpaikalla?

– Se, että on oikeaan aikaan oikea määrä ihmisiä ja se, että niillä ihmisillä on oikeanlainen osaaminen. Samaan aikaan pitää olla hyvät prosessit ja kaikki asiat on mietitty. Kaikkien on tiedettävä, mitä kukin tekee, sanoo Ilola.

Kirjan kirjoittaja Tuomila heittää tähän väliin sopivasti raa'an esimerkin.

– Jos olet keittiössä, osaat kurkun leikata nopeasti. Kiireellä siinä vain tulee helposti sormet mukaan. Meillä on myös jokin syy siihen, että veitsiä on kätevämpi säilyttää keittiössä kuin hattuhyllyllä, naurahtaa Tuomila.

Ravintolatoimenjohtaja Jenni Raunio Restaurant Storystä kertoo neuvovansa uusia työntekijöitään yksinkertaisesti hengittämään ensin syvään, niin ajatus kirkastuu.

Tärkein vinkki kiireen selättämiseksi on jostain luopuminen.

– Sitten kun se pahin kiire iskee, pitää priorisoi asioita: mitkä ovat ne tärkeät asiat, mitä pitää tehdä ensin ja muistaa hengittää syvään. Asiakkaille ei saa näyttää, että hoppu, lisää Raunio.

Kirjan kirjoittajat esittelevät työkaluja kiireen taltuttamiseen, mutta muutos ei tapahdu hetkessä. Mutta se tärkein vinkki vielä tähän loppuun ennen kuin tulee kiire.

– Meidän pitää oppia luopumaan. Me ahnehdimme aivan liikaa. Yritämme ehtiä tehdä liian paljon asioita, päättää Maury.

Lisää aiheesta
    Mainos
    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja