Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Uusien Gripeneiden sarjatuotanto on pyörähtämässä käyntiin – varmoja tilauksia edelleen alle sata

imago/Xinhua/ All Over Press
Julkaistu 07.02.2019 19:07

MTV UUTISET – STT

Ruotsin ja Brasilian ilmavoimille valmistuvat Gripen E -hävittäjät alkavat jo muistuttaa lentokonetta Saabin tehtaalla Linköpingissä.

Gripenin tuotantojohtajan Matti Olssonin mukaan valmistumassa olevat koneet ovat ensimmäisiä sarjatuotannossa.

–  Tavoitteena on valmistaa 24–25 konetta vuodessa, jotta voimme hoitaa toimitukset Ruotsin ja Brasilian ilmavoimille, Olsson sanoo.

Näihin kahteen maahan rajoittuvat toistaiseksi uusien Gripen E- ja F-mallien varmat tilaukset, yhteensä 96 kappaletta. Ei siis ihme, että Suomen 64 koneen mahdollinen hankinta kiinnostaa Saabia erittäin paljon.

Suomessa on esitetty huolia sen suhteen, että Gripenin kehitys ja ylläpito jää tulevina vuosina liian kapeille harteille, jos useammat maat eivät innostu hankkimaan ruotsalaiskonetta. Saabin liiketoiminnassa laskelmat lähtevät kuitenkin siitä, että uutta Gripen E/F:ää myydään ainakin 400 kappaletta.

Toimitusjohtaja Håkan Buskhe muistuttaa yhtiön myös panostavan vahvasti tutkimukseen ja kehitykseen.

–  Panemme aina tarpeeksi rahaa syrjään, että voimme jatkaa sen kehittämistä, mitä valmistamme, hän sanoo.

Koelentotunteja kertynyt satakunta

Toistaiseksi vasta kaksi Gripen E:tä on noussut siivilleen Linköpingin kentän kiitotieltä, kolmas testikone odottaa neitsytlentoaan lähiviikkoina. Koelento-ohjelma on edennyt yhteensä noin sadassa tunnissa pelkästä lentämisestä muun muassa aseiden ja elektronisen sodankäynnin järjestelmien testaamiseen.

Koelentoja säätelevät tiukat reunaehdot. Torstain pilvinen mutta muuten ihan siedettävä sää Linköpingissä ei ohjelmaan sopinut. Koska uudella koneella ei huvikseen lennellä, sai koelentäjä André Brännström esitellä E-mallia lentokonehallin suojissa.

–  Kyse ei ole vain päivityksestä. Kone näyttää aika paljon entiseltä Gripeniltä, mutta se on ihan uusi kone, Brännström sanoo.

Linköpingissä vierailleille suomalaistoimittajille Saabin väki halusi erityisesti korostaa uuden koneen elektronisen sodankäynnin kykyjä. Toinen painopiste on avioniikka eli ilmailuelektroniikka, jota voi Gripenin ohjelmistokehityspäällikkö Johan Segertoftin mukaan päivittää ja kehittää päivissä tai viikoissa aiempien kuukausien tai vuosien sijaan.

Lukiosta hävittäjiä kokoamaan

Erica Magnusson päätyi Saabin leipiin Linköpingin lukion lentokonetekniikan linjalta. Hän ei joudu enää työssään pyörittelemään suuria paperisia rakennuspiirustuksia. Sen sijaan Gripenin runko pyörähtää taulu-tv:tä muistuttavalla suurella näytöllä haluttuun asentoon aina kun Magnusson koskee tietokoneeseensa. Ohjeet ja luettelo osista näkyvät ruudun reunassa.

–  Näen heti, mitä osia tarvitsen, ja voin tarkistaa, että minulla on oikeat materiaalit, reilu parikymppinen Magnusson kertoo.

Tietotekniikan ansiosta asentaja voi myös kurkistaa koneeseen jo asennetun paneelin taakse sitä irrottamatta. Uusi tekniikka tuo Magnussonin mukaan lisää varmuutta omaan tekemiseen.

–  Voin aina tarkistaa kaiken ohjelmasta, hän sanoo.

Lisää aiheesta:

Suomen hankkimat F35-hävittäjät esiteltiin, koelentäjä innoissaan: "Kone on game changer – sillä pystyy menemään sinne, minne muut eivät voi mennä"Hävittäjäkilpailijat haluavat yhä viestittää oman tarjouksensa paremmuutta Suomelle, vaikka neuvotteluja ei enää käydäHornet-seuraajan testit jatkuvat Saab Gripenillä – "Jotkut puhuvat amerikkalaisesta rakennussarjasta, joka kootaan Ruotsissa"Saab lupaa uuden Gripenin nousevan pian siivilleen – katso henkeäsalpaava videoMiljardien eurojen päätös lähestyy: Valitseeko Suomi "maailman kalleimman aseen"? MTV tutustui hävittäjävaihtoehtoihin YhdysvalloissaVideo: Ruotsi esitteli uuden sukupolven Saab-hävittäjän – ehdokas Suomen Hornetien seuraajaksi
HävittäjätRuotsiBrasiliaKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Hävittäjät
  • 17:30
    Asekaupat

    USA:ssa F-35-pelko – näin Suomi kommentoi "epätoivottua riskiä"

  • ma23:24
    Donald Trump

    Trump: Yhdysvallat aikoo myydä F-35-hävittäjiä Saudi-Arabialle

  • 13.11.19:46
    Venäjä

    Venäläishävittäjä syöksyi maahan Karjalassa

  • 8.11.15:47
    Ilmavoimat

    Tämä on käytöstä poistettavien Hornetien kohtalo

  • 7.11.18:20
    Puolustusvoimat

    F-35 liitää Suomeen vuoden kuluessa – Ilmavoimien komentaja kertoo seuraavasta konehankinnasta