Suomalaisten lentäjien koulutus alkaa Yhdysvalloissa vuonna 2025. Koneet Suomelle toimittavan Lockheed Martin -yhtiön mukaan hanke etenee aikataulussa. Yhtiön mukaan hävittäjien korkeiksi moitittuja käyttökustannuksia pystytään vähentämään.
Maailman suurimman aseteollisuuskonserni Lockheed Martinin edustajat eivät peitelleet tyytyväisyyttään esitellessään Suomen F35-hankkeen etenemistä medialle torstaina. Yhtiön Suomen ja Ruotsin maajohtaja Scott Davis sanoo, että Suomi on yksi yhtiön suurimmista asiakkaista Yhdysvaltojen ulkopuolella.
– On vain vähän maita, jotka ostavat yhtä paljon koneita kuin Suomi. On hienoa olla osa Suomen puolustusta seuraavien yli 30 vuoden aikana.
Suomalaisten lentäjien koulutus viidennen sukupolven hävittäjän lentämiseen alkaa Yhdysvalloissa vuonna 2025 ja seuraavana vuonna ensimmäiset koneet saapuvat Lapin lennostoon Rovaniemelle. Uudet koneet vaativat jonkin verran muutostöitä ja lisärakentamista tukikohdissa.
Kauppaan kuuluu myös teollista yhteistyötä noin kolmen miljardin euron edestä. Suomessa valmistetaan runkoja 400 hävittäjään, ja tehdään moottorien kokoonpanoa. Viimeisten F35:n pitäisi saapua vuoteen 2030 mennessä. Kaikkiaan tuohon vuoteen mennessä Eurooppaan pitäisi toimittaa yli 500 F35-hävittäjää.
F35 on "game changer"
Mutta millainen F35 on lentäjän näkökulmasta? Torstain infotilaisuudessa oli mukana myös Lockheed Martinin koelentäjä Scott "Shark" McLaren, joka kuvailee koneen olevan käänteentekevä, suoranainen ”game changer”.
Ero nykyisiin F18-Horneteihin tulee muun muassa häiveominaisuuksista eli F35-konetta on huomattavasti vaikeampi havaita tutkassa. Sensorien keräämä suuri tietomäärä ja yhdistäminen helpottaa puolestaan lentäjän työtaakkaa.
