Suomen hankkimat F35-hävittäjät esiteltiin, koelentäjä innoissaan: "Kone on game changer – sillä pystyy menemään sinne, minne muut eivät voi mennä"

Koelentäjä kertoo, millaista on lentää F35-hävittäjällä 0:57
Koelentäjä kertoo, millaista on lentää F35-hävittäjällä

Suomalaisten lentäjien koulutus alkaa Yhdysvalloissa vuonna 2025. Koneet Suomelle toimittavan Lockheed Martin -yhtiön mukaan hanke etenee aikataulussa. Yhtiön mukaan hävittäjien korkeiksi moitittuja käyttökustannuksia pystytään vähentämään.

Maailman suurimman aseteollisuuskonserni Lockheed Martinin edustajat eivät peitelleet tyytyväisyyttään esitellessään Suomen F35-hankkeen etenemistä medialle torstaina. Yhtiön Suomen ja Ruotsin maajohtaja Scott Davis sanoo, että Suomi on yksi yhtiön suurimmista asiakkaista Yhdysvaltojen ulkopuolella.

– On vain vähän maita, jotka ostavat yhtä paljon koneita kuin Suomi. On hienoa olla osa Suomen puolustusta seuraavien yli 30 vuoden aikana.

Suomalaisten lentäjien koulutus viidennen sukupolven hävittäjän lentämiseen alkaa Yhdysvalloissa vuonna 2025 ja seuraavana vuonna ensimmäiset koneet saapuvat Lapin lennostoon Rovaniemelle. Uudet koneet vaativat jonkin verran muutostöitä ja lisärakentamista tukikohdissa.

Kauppaan kuuluu myös teollista yhteistyötä noin kolmen miljardin euron edestä. Suomessa valmistetaan runkoja 400 hävittäjään, ja tehdään moottorien kokoonpanoa. Viimeisten F35:n pitäisi saapua vuoteen 2030 mennessä. Kaikkiaan tuohon vuoteen mennessä Eurooppaan pitäisi toimittaa yli 500 F35-hävittäjää.

F35 on "game changer"

Mutta millainen F35 on lentäjän näkökulmasta? Torstain infotilaisuudessa oli mukana myös Lockheed Martinin koelentäjä Scott "Shark" McLaren, joka kuvailee koneen olevan käänteentekevä, suoranainen ”game changer”.

Ero nykyisiin F18-Horneteihin tulee muun muassa häiveominaisuuksista eli F35-konetta on huomattavasti vaikeampi havaita tutkassa. Sensorien keräämä suuri tietomäärä ja yhdistäminen helpottaa puolestaan lentäjän työtaakkaa.

– Neljännen sukupolven hävittäjässä tieto prosessoidaan yhdessä paikassa eli lentäjän aivoissa. F35:ssa tieto kerätään yhteen ja prosessoidaan minulle valmiiksi. Se näkyy kypärän näytöllä ja minulla on tarkka tilannekuva ympäristöstä, jossa lennän. Sillä pystyy menemään häiveominaisuutensa ansiosta sinne, minne muut eivät voi mennä, McLaren sanoo.

– Vihollisen ilmatorjuntaohjukset eivät havaitse sitä kaukaa, joten F35 antaa Ilmavoimille mahdollisuuden ottaa takaisin hallintaansa Suomen ilmatila konfliktin aikana. Neljännen sukupolven hävittäjällä, kuten Hornet, se olisi hyvin haastavaa, sanoo puolestaan Scott Davis.

Käyttökustannukset saadaan mahtumaan raameihin

Viime joulukuussa hävittäjähankinnan arvoksi ilmoitettiin lähes 8,5 miljardia euroa. Suurin huoli ja kritiikki hankkeen ympärillä on liittynyt hävittäjän korkeisiin käyttö- ja ylläpitokustannuksiin. F35 on ristitty maailman kalleimmaksi hävittäjäksi, ja viime vuosina sen kustannuksiin ja teknisiin ongelmiin on kiinnitetty huomiota varsinkin Yhdysvalloissa.

Scott Davis kuitenkin vakuuttaa, että kustannuksia on jo saatu painettua alas.

– Meidän osuutemme käyttö- ja ylläpitokustannuksista on 39 prosenttia, ja olemme vähentäneet sitä puoleen viimeisen kuuden vuoden aikana. Sen on määrä pudota vielä kolmanneksen seuraavan kolmen vuoden aikana. Kustannusten suhteen pärjäämme joka vuosi paremmin kuin olemme ennakoineet. Olemme varmoja, että F35 vastaa Suomen Ilmavoimien asettamaa budjettia.

Lue myös:

    Uusimmat