Uudella alkoholilailla on ollut vasta yksi selvä vaikutus: lonkeron vähittäismyynti kasvoi räjähdysmäisesti

Viime vuoden lopulla hyväksytystä alkoholilaista ja sen mahdollisista vaikutuksista on käyty vilkasta keskustelua, mutta suurin osa vaikutuksista ei ole nähtävissä näin lyhyellä aikavälillä.

Lakimuutos muun muassa antoi pienpanimoille oikeuden myydä käsityöläisoluita valmistuspaikalta, löysäsi anniskelua koskevia lakeja ja päästi vahvat lonkerot, eli long drink -juomat, ruokakauppoihin.

Tällä hetkellä selkein vaikutus on se, että lakimuutos räjäytti lonkeron vähittäismyynnin. Tämän vuoden tammi-maaliskuussa lonkeroa myytiin lähes kuusinkertainen määrä verrattuna samaan ajanjaksoon viime vuonna: miljoona myytyä lonkerolitraa muuttui 5,8 miljoonaksi litraksi, Valviran ylläpitämästä alkoholijuomien tukkumyyntitilastosta selviää.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n erikoistutkija Thomas Karlsson odotti, että uuden alkoholilain tultua voimaan oluen hinnalla ryhdyttäisiin kilpailemaan, mutta näin ei ole tähän mennessä tapahtunut.

– Uskon kyllä, että jossain vaiheessa vähittäismarkkinoilla tulee hintakilpailua, jossa halpoja alkoholijuomia käytetään sisäänheittotuotteina, hän arvioi.

THL arvioi ennen lakiuudistuksen voimaantuloa, että se lisäisi alkoholikuolemia 150 hengellä vuosittain. Alkoholikuolemat kuitenkin tilastoidaan viiveellä, joten tätä vaikutusta päästään arvioimaan vasta loppuvuodesta 2019.

THL myös arvioi alkoholin kokonaiskulutuksen kasvavan 4 prosenttia. Kokonaiskulutustilastot saadaan tämän vuoden osalta ensi huhti-toukokuussa.

Lue myös:

    Uusimmat