Uskomaton alku uralle! Anna Isoniemi suunnitteli suomenkielisen malliston Adidakselle: "Päädyin muotialalle vahingossa"

Suomalainen Anna Isoniemi suunnitteli Adidakselle malliston, jossa lukee selvää suomenkieltä 3:28
Videolla Anna Isoniemi kertoo yhteistyömallistostaan maailmankuulun Adidaksen kanssa.

Anna Isoniemelle on viimeisen puolentoista vuoden aikana tapahtunut aika paljon.

Maailmankuulu urheiluvaatemerkki Adidas julkaisi äskettäin malliston, jossa 90-luvulta tutun oloiset urheilupaidat säkenöivät värikkäin paljetein.  Vaatteiden näyttävän ulkoasun lisäksi monen huomio kiinnittyy niiden rintamuksissa oleviin teksteihin. Vaatteissa on nimittäin selvää suomen kieltä! Mistä on kyse?

Paitojen takana on suomalainen nuori muotisuunnittelija, Anna Isoniemi. Monelle nimi voi olla vielä tuntematon, mutta se kannattaa pistää korvan taakse.

Muoti ei kuitenkaan koskaan ollut Annalle ala, jolle hän olisi uskonut päätyvänsä.

Muotisuunnittelu ei aluksi kiinnostanut

– Päädyin muotialalle vahingossa, Anna kertoo.

Hänen äitinsä on ammatiltaan tekstiilitaiteilija, ja tekstiilien käsittely on ollut hänelle tuttua jo lapsuudesta asti. Se ei kuitenkaan koskaan tuntunut alana sellaiselta, että Anna olisi siitä ammatillisesti unelmoinut. Sen sijaan hän havitteli akateemista uraa hakemalla yliopistoon lukemaan filosofiaa. Yliopiston ovet eivät kuitenkaan auenneet.

Puolihuolimattomasti Anna päätyi Aalto Yliopiston muodin koulutusohjelman pääsykokeisiin. Siellä kaikki sujuikin yllättäen erittäin hyvin.

– Pääsin suoraan sisään. Vaikka ajauduin kouluun sattumalta, tuntuu, että kohtalo sinne sitten kuitenkin ohjasi, hän kertoo.

Graafisuus ja värit ovat aina vetäneet häntä puoleensa. Kuosit, materiaalit ja värit saivat hänet lopulta syttymään vaatesuunnittelusta.

– Nuorena en ollut varma, kuinka voisin yhdistää kuvataiteen työelämään. Nyt pystyn yhdistämään taiteen ja kaupallisen näkemyksen työssäni, hän kertoo.

Opinnot eivät olleet pelkkää leikkiä ja laulua. Ensimmäiset pari vuotta olivat teoreettisia. Muut opiskelijat olivat pääsääntöisesti jo valmiita vaattureita ja artesaaneja. Anna opetteli kovalla työllä tekniikat ja kuroi muiden opiskelijoiden etumatkaa umpeen.

– Luovuutta ja käytännön osaamista oli, mutta en oikein osannut teoriaa, Anna kertoo.

Annalla oli kuitenkin kova palo vaatesuunnittelun luovaan puoleen.

– Vaikka kurssityöni eivät aluksi olleet teknisesti kovin monimutkaisia, niin se sisäinen palo kompensoi. Vaikka kaulukset eivät heti olleet täydellisiä, nautin kuitenkin työskentelystä ja prosessista.

Päinvastoin.  Kun ei ollut rajoittavia sääntöjä, ei hänellä myöskään ollut pelkoa rikkoa sääntöjä, eivätkä ne rajoittaneet tekemistä ja luovuutta.

Tyyli kuin kauhun tasapaino

Anna kuvailee tyyliään eräänlaiseksi kauhun tasapainoksi, milloin on liikaa ja milloin se on liian vähän, mutta keskelle tähdätään.

– Kun materiaali on rikasta, niin silhuetin, kuosin ja käyttötarkoituksen on tuotava balanssia, jotta kokonaisuus olisi hallittua ja tietty tyylikästä, hän kertoo.

Hän ei pelkää lähteä etsimään uusia ratkaisuja ja uusia tapoja toteuttaakseen visionsa.

Kolmantena vuonna Anna valmisteli kandivuoden mallistonsa. Runsaat värit ja paljetein kuorrutetut vaatteet rikkoivat rajoja ja herättivät kansainvälisestikin huomiota. Mallisto noteerattiin arvostetussa Hyères-muotikilpailussa Euroopassa vuonna 2018.

Anna on iloinen, että on voinut yhdistää eri vaategenrejä ja rikkoa rajoja siinä, mikä on vaatteen käyttötarkoitus. Paljetit eivät kuitenkaan koskaan olleet mikään itsestäänselvyys.

– En ollut ikinä kiinnittänyt niihin huomiota. Nuorempanakaan mikään kiiltävä ei ole vetänyt minua puoleensa, Anna naurahtaa.

Kun hän suunnitteli kandityötään, häntä inspiroi lapsuudenkodista tuttu 60-luvun futurismi ja isältä peritty rakkaus kilpa-autoihin. Kiilto ja metallin säihke tihkuivat mukaan hänen suunnittelemiinsa vaatteisiin.

– Futurismihan ihannoi liikettä, vauhtia ja voimaa. Se on myös kurinalaista minimalisuutta ja grafiikkaa, Anna kertoo.

Perinteisesti paljetit kiinnitetään kankaaseen kirjomalla. Se ei kuitenkaan työskentelytapana sopinut vauhdista pitävälle Annalle.

– Teen toki aina harkittuja ratkaisuja, mutta työskentelen nopeasti, Anna kertoo.

Kudotut tekstiilit eivät siis sopineet hänelle. Sen sijaan hän halusi ensimmäiseen mallistoonsa pinnan, johon voisi painaa. Painatus oli tekniikkana tuttu lapsuudesta. Hän oli äidin kanssa painanut ensimmäisen tyynynsä jo 6-vuotiaana.

Tehdessään taustatutkimusta hän löysi uuden painatustekniikan, sublimaation, jota käytetään esimerkiksi urheiluvaatteiden painatuksessa. Sillä saatu jälki on tarkkaa ja kestävää.

Paljetteja ei ollut aiemmin käytetty painomateriaalina tai graafisena elementtinä. Paljettiin voisi kuitenkin sublimaatiolla painaa kuoseja.

– Sinänsä en keksinyt tekniikkaa, mutta tajusin ensimmäisenä, että hei, nämähän voisi yhdistää, Anna kertoo silmät loistaen.

Annan käyttämä paljettipohja on nykyisin hopeista, mutta oikean kombinaation löytäminen kesti pitkään. Kun testailut lopulta onnistuivat Annalle tuli tunne, että tästä tämä voisi lähteä.

Kiiltävän kuosin kanssa työskentely tuntui aluksi haastavalta, koska hän ei ollut luonnostaan minkään kiiltävän ja säihkyvän perään. Ajatus siitä, miten saada jossain määrin vanhanaikaisesta paljettimateriaalista uutta ja modernia kuitenkin kiehtoi.

– Se oli vähän sellainen viha-rakkaussuhde.

Kovaa työtä

Anna suoritti työharjoittelunsa Lontoossa Erdem-nimiselle merkille. Erdem on luksusvaatemerkki, joka vaatettaa esimerkiksi englannin kuninkaallisia. Kate Middleton on useaan otteeseen valinnut brändin vaateita päälleen.

Erdemin vaatteet ovat tarkkaan räätälöityjä. Muotitalossa hän pääsi näkemään käytännössä, miten pitkälle vaatteiden räätälöinti ja yksityiskohdat voidaan viedä.

– Olen ihmisenä pikkutarkka, mutta siellä opin, mitä todella tarkoittaa olla millimetrin mitalla tarkka. Siellä viimeistään opin räätälöinnin ihan millilleen.

Opiskelu vaati kovaa työtä, mutta nyt kun Anna katsoo valmista suunnittelemaansa Adidas-malliston vaatetta, hän tietää, että on tehnyt oikeat ratkaisut ja on tyytyväinen lopputulokseen.

Adidas x Anna Isoniemi

Yhteistyö Adidaksen kanssa alkoi noin puolitoista vuotta sitten, kun Adidaksen luovasta johdosta otettiin yllättäen yhteyttä.

– Olin kauppakorkeakoulun luennolla ja sain yllättäen sähköpostia. Se piti pariin kertaan katsoa läpi, ja asian sisäistämiseen meni hetki! Anna muistelee naureskellen.

Viesti oli selkeä. Adidas oli nähnyt Annan suunnittelemia vaatteita, ja he halusivat tehdä yhteistyötä nuoren suomalaissuunnittelijan kanssa. Kahden viikon päästä hän oli Adidaksen pääkonttorilla Saksassa suunnittelemassa mallistoa, joka on äskettäin tullut myyntiin.

Annan Adidas-mallistossa 90-luvun lopun brändien ja printtien värittämät urheiluvaatteet kohtaavat urbaanin kimalluksen ja säihkeen. Printit, sloganit ja logot kuuluvat isosti urheiluvaatteisiin.

Inspiraatiota Anna haki Adidaksen historiasta urheilumerkkinä. Ideana oli yhdistellä vaatteiden käyttötarkoituksia ja leikitellä ajatuksella, että verkkareissa voisikin lähteä bilettämään.

– Voit hengailla vaikka kotona paljettiverkkareissa, jos haluat. Miksi ei? Haluan virkistää sitä kuvaa, missä mitäkin vaatetta voi käyttää, Anna kertoo.

Monen suomalaisen silmää ilahduttaa se, että Annan suunnittelemissa vaatteissa lukee selkeällä suomen kielellä Suomi, Pariisi ja Lontoo. Suomen kielen käyttö tuntui luonnolliselta valinnalta, ja Adidaksellakin ajatukseen ihastuttiin. Se sopi hyvin tarinaan yhteistyömalliston takana.

Mallisto on myynnissä maailmanlaajuisesti ja saa jatkoa muutaman viikon sisällä uusilla tuotteilla. Tällä hetkellä ympäri maailman Adidaksen liikkeissä komeilee paraatipaikolla mallinukkeja, joiden päälle on puettu SUOMI-printillä valjastettuja paljettimekkoja ja paitoja.

– Tästä on hienoa jatkaa omaa uraa, yhteistöitä ja oman merkin suunnittelua.

Mallisto on otettu maailmalla positiivisissa merkeissä vastaan, ja se on myös herättänyt uteliaisuutta. Kuka on sen takana, mitä käytetty kieli on ja kuka on Anna Isoniemi?

Adidas suunnittelee ja markkinoi tuotteitaan kaikille, kaikkialla maailmassa.

– Nyt kun on ollut tekemisissä brändin kanssa, joka suunnittelee vaatteita kaikille, käsitykseni vaatteeni kantajasta on syventynyt, Anna kertoo.

Hänestä on hienoa, että hänen vaatteitaan voi käyttää kuka tahansa sukupuolesta tai vaatekoosta huolimatta.

Mainoskuvaukset Los Angelesissa

Vuodenvaihteessa Adidas julkaisi Superstar-lenkkareiden 50-vuotisjuhlavuoden kunniaksi kampanjan: ”Change Is a Team Sport”. Kampanjassa on mukana maailmankuuluja nimiä kuten Pharrell Williams. Videon kampanjaan ohjasi Hollywood-tähti Jonah Hill.

– Tilanne oli hieman absurdi! Minuun otetiin yhteyttä Adidakselta lokakuun lopulla, ja he halusivat minut mukaan tuohon kampanjaan, Anna kertoo.

Kampanjaan kutsuttiin Adidaksen luojia ja tuttuja mainoskasvoja juhlistamaan juhlavuotta. Adidas tahtoi suomalaisen Anna Isoniemen osaksi tätä yhteistyötä ja tasa-arvoa juhlistavaa All Stars -kokoonpanoa.

Parin päivän päästä Anna lennätettiin Suomesta Los Angelesiin kuvauksiin. Kuvauspaikalla hänellä oli oma henkivartija ja traileri omalla nimellä varustettuna. Kuvauksissa parveili henkilökuntaa ja turvamiehiä. Anna tajusi olevansa osa isoa Hollywood-tuotantoa.

– Oli unohtumaton kokemus päästä työskentelemään niin lahjakkaiden, luovien ja mukavien tekijöiden kanssa, Anna muistelee.

Kateuden ilmapiiri

Menestys on alkanut kasvaa sykleittäin vuodesta 2017 lähtien. Anna on saavuttanut ikäänsä nähden paljon. Adidaksen kanssa tehty yhteistyömallisto avasi hänelle ovia, ja Anna odottaa innolla tulevaa. Kateuttakin on ollut, mutta hän pyrkii keskittymään omaan työhönsä.

– Ymmärrän, että nämä ovat harvinaisia tilaisuuksia, ja alalla on kilpailua. Keskityn vain työhöni ja ihmisiin, jotka ovat minulle tärkeitä.

Paksunahkaisuuden lisäksi se vaatii uskon ja rakkauden omaan tekemiseen.

– Olen löytänyt balanssin tähän alaan ja työhön. Ammattimaisuus on täytynyt oppia, ettei turhaan tuoda työhön siihen kuulumattomia tunteita. Ne ohjaavat väärään suuntaan ja tappavat luovuuden.

Anna on oppinut, että inspiraatio on sellainen asia, jota ei saa jättää. Negatiivinen taustahäly tappaa luovuuden.

– Toimin sekä kaupallisella että luovalla alalla, joten uudet ideat ja ratkaisut ovat niitä asioita, jotka kantavat. Luovuudelle on aina pakko olla aikaa ja tilaa, hän kertoo.

Annan mukaan menestyksessä on kaksi vaaraa; joko se, että hän alkaa kuunnella liikaa muiden ihmisten sanomisia tai alkaa uskoa olevansa jo tarpeeksi hyvä, jolloin kehitys ja luovuus tyssäävät.

Hattuun Annalla ei ole kihahtanut.

– Olen aika itsekriittinen ja perfektionisti ja tiedän, että aina voisi tehdä paremmin. Vaadin myös itseltäni paljon, hän kertoo.

Hän pitää itsensä kiinni arjessa ja pyrkii tarkastelemaan elämäänsä realistisesti, vaikka Adidas onkin pitänyt hänet kiireisenä. Hän tiedostaa, että kaikki mitä viimeisten vuosien aikana on tapahtunut ovat hienoja mahdollisuuksia, mutta pyrkii samalla pysymään tiivisti kiinni normaalissa elämässä.

– Tärkeintä on, että läheisilläni on kaikki hyvin, hän summaa.

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit.

Lue myös:

    Uusimmat