Voisi kuvitella, että autovalmistajat rakentaisivat vain sellaisia autoja, joiden turvallisuus riittää läpäisemään testit millä tahansa markkina-alueella. Valitettava fakta on kuitenkin se, että eri markkinoille suunnattujen autojen turvallisuuteen panostetaan eri tavoin, eikä esimerkiksi Etelä-Amerikkaan suunnatulla autolla olisi toivoa läpäistä yhdysvaltalaista tai eurooppalaista törmäystestiä.
Global NCAP on hiljattain testannut kahta Hyundai-merkkistä henkilöautoa osoittaakseen, miten suuri ero on eri markkina-alueilla myytävien ajoneuvojen kolariturvallisuudessa.
Tarkastelun alla olivat Yhdysvaltain-markkinoiden Hyundai Accent sekä Meksikossa myytävä Hyundai Grand i10. Accent on ironisesti valmistettu Meksikossa, ja Grand i10:n valmistusmaa on Intia.
Yhdysvaltoihin vietävä Accent pärjäsi testissä oikein hyvin, ja sen matkustajilla oli hyvät mahdollisuudet selvitä törmäyksestä – toisin kuin Grand i10:ssä, joka kärsi törmäyksessä huomattavasti pahempia vaurioita.
Lue myös: Onko tässä koko planeetan turvattomin uusi auto? Turvatyynyjen ja ABS-jarrujen puute ovat vain pintaraapaisu – miten tällaista saa edes myydä
Accentin etuna on auton hieman suuremman koon lisäksi myös rakenteelliset erot sekä turvatyynyjen määrä; Accentissa turvatyynyjä on kuusi kappaletta, Grand i10:ssä vain kaksi. Meksikon-markkinoiden i10:stä puuttuu myös ajonvakautusjärjestelmä (ESC).