Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

USA:n ja Meksikon halvimmat Hyundait laitettiin vastakkain: "Tämä on herätys kuluttajille, lainsäätäjille ja autovalmistajille"

3:31Tämä törmäystesti on"herätys kuluttajille"– eri markkinoiden autoissa isoja erojaGlobal NCAP laittoi törmäystestissään vastakkain Yhdysvaltain-markkinoiden halvimman Hyundain eli Accentin sekä Meksikossa myytävän Hyundai Grand i10:n. Testi paljasti isoja eroja autojen turvallisuudessa.
Julkaistu 01.07.2022 06:27

Ville Järveläinen

Voisi kuvitella, että autovalmistajat rakentaisivat vain sellaisia autoja, joiden turvallisuus riittää läpäisemään testit millä tahansa markkina-alueella. Valitettava fakta on kuitenkin se, että eri markkinoille suunnattujen autojen turvallisuuteen panostetaan eri tavoin, eikä esimerkiksi Etelä-Amerikkaan suunnatulla autolla olisi toivoa läpäistä yhdysvaltalaista tai eurooppalaista törmäystestiä.

Global NCAP on hiljattain testannut kahta Hyundai-merkkistä henkilöautoa osoittaakseen, miten suuri ero on eri markkina-alueilla myytävien ajoneuvojen kolariturvallisuudessa.

Tarkastelun alla olivat Yhdysvaltain-markkinoiden Hyundai Accent sekä Meksikossa myytävä Hyundai Grand i10. Accent on ironisesti valmistettu Meksikossa, ja Grand i10:n valmistusmaa on Intia.

Yhdysvaltoihin vietävä Accent pärjäsi testissä oikein hyvin, ja sen matkustajilla oli hyvät mahdollisuudet selvitä törmäyksestä – toisin kuin Grand i10:ssä, joka kärsi törmäyksessä huomattavasti pahempia vaurioita.

Lue myös: Onko tässä koko planeetan turvattomin uusi auto? Turvatyynyjen ja ABS-jarrujen puute ovat vain pintaraapaisu – miten tällaista saa edes myydä

Accentin etuna on auton hieman suuremman koon lisäksi myös rakenteelliset erot sekä turvatyynyjen määrä; Accentissa turvatyynyjä on kuusi kappaletta, Grand i10:ssä vain kaksi. Meksikon-markkinoiden i10:stä puuttuu myös ajonvakautusjärjestelmä (ESC).

– Tämä testi on herätys kuluttajille, lainsäätäjille sekä autovalmistajille. Kaikilla kuluttajilla on asuinpaikastaan riippumatta oikeus odottaa autoiltaan samanlaista turvallisuutta, Latin NCAPin pääsihteeri Alejandro Furas totesi.

Furasin mukaan autojen turvallisuuden ei pitäisi olla riippuvainen maiden rajoista.

– Vaadimme valmistajia lopettamaan kaksoisstandardeihin perustuvat strategiansa, hän jyrähti.

2:11Eteläamerikkalainen Ford sai törmäystestissä nolla tähteäKATSO MYÖS: Eteläamerikkalainen Ford sai törmäystestissä nolla tähteä. Autolla ei ole käytännössä mitään tekemistä Euroopassa myytävien Fordien kanssa, mutta tämäkin testi osoittaa, millaisia autoja muualla maailmassa saa päästää markkinoille.

Lue myös: Näin paljon autojen turvallisuus on kehittynyt 20 vuodessa – katso shokeeraava video

Lähde: Global NCAP

Lisää aiheesta:

Kolaritestissä pahasti sukeltanut sähköauto palkittiin järkiostoksena – "Rohkaisee meitä jatkamaan samalla tiellä"Kahdelle eurooppalaiselle sähköautolle umpisurkea tulos kolaritestissä – yhteensäkin vain yksi tähti: "Aikoinaan synonyymi turvallisuudelle"Suosituimpia pakettiautoja testannut Euro NCAP kohtasi yllättäviä vaikeuksia: "Ei ole todellakaan tehty helpoksi"Eteläamerikkalainen Ford sai juuri nolla tähteä törmäystestissä, katso karu video – valmistaja lupasi lisätä turvatyynyjä ja ajonvakautuksenOnko tässä koko planeetan turvattomin uusi auto? Turvatyynyjen ja ABS-jarrujen puute ovat vain pintaraapaisu – miten tällaista saa edes myydä?Jos uudessa autossa on vain yksi turvatyyny, eikä edes kunnon turvavöitä, ei nollan tähden törmäystestitulos voi tulla yllätyksenä
TörmäystestitLiikenneturvallisuusAutoteollisuusHyundaiAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Törmäystestit
  • 24.03.202420:29
    Mercedes-Benz

    Mitä ihmettä? Mercedes-Benz käyttää röntgensäteitä törmäystestissä

  • 04.05.202310:28
    Autoteollisuus

    Toyota myöntää törmäystestihuijauksen

  • 10.04.202311:03
    Autot

    Tesla julkaisi ärsyttävän videon Cybertruckin kolaritestistä

  • 17.12.202213:57
    Autot

    Onnettomuustutkija muistelee kolaria, joka paljasti autojen turvallisuudessa tapahtuneen harppauksen: "Vanhemmassa autossa menehtyivät kaikki, kun uudemmassa kuskilta nyrjähti vain nilkka"

  • 30.11.202206:25
    Sähköautot

    "Halvat" kiinalaisautot saamassa tukevan jalansijan Euroopassa – "Laatu on jopa parempaa moneen muuhun verrattuna"