Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Uponneen luotsiveneen pelastuslautta oli asennettu siten, ettei se käynnistynyt – ei vaikutusta uhrien kannalta

Rajavartiolaitos
Julkaistu 19.01.2018 18:34

MTV UUTISET

Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) on tehnyt joulukuussa uponneen luotsiveneen tutkinnan yhteydessä turvallisuushavainnon, joka koskee veneissä käytettävien pelastuslauttojen sijoittamista.

Turmaveneessä pelastuslautta oli sijoitettu veneen oikean takakulmaan. Kun luotsivene kääntyi ylösalaisin, pelastuslautta jäi niin lähelle pintaa, ettei se automaattisesti irronnut telineestään ja täyttynyt käyttökuntoiseksi.

Pelastuslautan hydrostaattinen painelaukaisin toimii vasta 1,5–4 metrin syvyydessä. Silloin lautta irtoaa telineestään automaattisesti ja alkaa täyttyä uppoamisesta johtuvalla nykäisyllä.

– Pelastuslautan valmistajalta on tieto, että automaattiset painelaukaisimet toimivat syvemmällä, koska silloin niihin kohdistuu riittävä paine. Kyse ei siis ole turvallisuuspuutteesta, sanoo vesiliikenneonnettomuuksien johtava tutkija Risto Haimila Otkesista.

Haimilan mukaan tehty turvallisuushavainto ei liitykään millään tavalla lauttatyyppiin vaan siihen, miten lautta on asennettu alukseen. Pelastusvälineiden sijoittamisen ja käytettävyyden arvioinnilla on merkitystä eri onnettomuustilanteissa, myös aluksen kaatuessa ja kääntyessä ylösalaisin.

– Se on oikeastaan se pointti tässä hommassa. Kaikkien, jotka operoivat aluksella, johon liittyy kaatumisen ja ylösalaisin menemisen riski, on mietittävä, miten lautan irrottaminen on ajateltu.

Manuaalinen irrottaminen lähes mahdotonta

Pelastuslautan voi irrottaa veden alla myös manuaalisesti. Se voi kuitenkin Haimilan mukaan olla lähes mahdoton tehtävä, vaikka lautta olisi täysin toimintakuntoinen.


– Jos sinulla on pelastusliivi tai pelastautumispuku päällä, niin se on aika lailla mahdotonta. Voidaan tietysti ajatella, että joissakin hyvissä olosuhteissa, lämpimässä ja kirkkaassa vedessä se saattaisi onnistua. Mutta kylmissä vesissä, joissa on kovaa myrskyä ja pimeyttä, niin sinne (irrotusmekanismille) pääseminen pelastautumispuku päällä on mahdotonta.

Otkesin teettämässä kokeessa meren pohjassa maannut pelastuslautta täyttyi moitteettomasti. Pelastuslautalla ei tosin ollut Otkesin mukaan merkitystä joulukuisen luotsiveneturman uhrien selviytymisessä, sillä veneen kuljettaja ja turvamies kuolivat jäätyään loukkuun veneen ohjaamoon.

Lisää aiheesta:

Ankkurin putoaminen oli pakko havaita aluksella – kolme kysymystä kiinnittää asiantuntijan huomionAmorella ajoi karille kapeikossa, joka on laiva-asiantuntijan mukaan "konstikas paikka" – tämä haastavasta saaristoreitistä tiedetäänSukeltajat eivät nähneet ketään kaatuneessa luotsiveneessä sen ollessa yhä pinnalla – karmea totuus paljastui vasta operaation epäonnistuttuaKaatuneen luotsiveneen nosto Suomenlahdesta siirtyy, aallokko on liian kova – onnettomuudesta tehdään simulaatioUponnut luotsivene makaa 20–30 metrin syvyydessä – turman syy on yhä arvoitus Luotsiveneturman tutkinnassa keskitytään veneen vakauteen: "Veneet on suunniteltu toimimaan paljon vaikeammassakin säässä"
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • Eilen21:04
    Tasa-arvo

    Suomalainen klubi ei hyväksy naisia jäsenikseen vieläkään

  • Eilen19:57
    Tietoturva

    Tämä arkinen asia altistaa digihuijauksille – "Pankit eivät tee tarpeeksi", sanoo IT-asiantuntija

  • Eilen19:53
    Turvallisuus

    Mitä jos sähköt katkeavat ja nettikin mykistyy? Varaudu näin

  • Eilen18:37
    Veneet ja laivat

    Tilanne päällä Kotkassa – MTV todisti erikoista veneselkkausta

  • Eilen18:31
    Pelastusoperaatiot

    Miska ei epäröinyt, kun näki nuoren pojan hukkumaisillaan – presidentti antoi tunnustuksen sankariteosta