Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) on tehnyt joulukuussa uponneen luotsiveneen tutkinnan yhteydessä turvallisuushavainnon, joka koskee veneissä käytettävien pelastuslauttojen sijoittamista.
Turmaveneessä pelastuslautta oli sijoitettu veneen oikean takakulmaan. Kun luotsivene kääntyi ylösalaisin, pelastuslautta jäi niin lähelle pintaa, ettei se automaattisesti irronnut telineestään ja täyttynyt käyttökuntoiseksi.
Pelastuslautan hydrostaattinen painelaukaisin toimii vasta 1,5–4 metrin syvyydessä. Silloin lautta irtoaa telineestään automaattisesti ja alkaa täyttyä uppoamisesta johtuvalla nykäisyllä.
– Pelastuslautan valmistajalta on tieto, että automaattiset painelaukaisimet toimivat syvemmällä, koska silloin niihin kohdistuu riittävä paine. Kyse ei siis ole turvallisuuspuutteesta, sanoo vesiliikenneonnettomuuksien johtava tutkija Risto Haimila Otkesista.
Haimilan mukaan tehty turvallisuushavainto ei liitykään millään tavalla lauttatyyppiin vaan siihen, miten lautta on asennettu alukseen. Pelastusvälineiden sijoittamisen ja käytettävyyden arvioinnilla on merkitystä eri onnettomuustilanteissa, myös aluksen kaatuessa ja kääntyessä ylösalaisin.
– Se on oikeastaan se pointti tässä hommassa. Kaikkien, jotka operoivat aluksella, johon liittyy kaatumisen ja ylösalaisin menemisen riski, on mietittävä, miten lautan irrottaminen on ajateltu.
Manuaalinen irrottaminen lähes mahdotonta
Pelastuslautan voi irrottaa veden alla myös manuaalisesti. Se voi kuitenkin Haimilan mukaan olla lähes mahdoton tehtävä, vaikka lautta olisi täysin toimintakuntoinen.
