Uponnut luotsivene makaa 20–30 metrin syvyydessä – turman syy on yhä arvoitus

Luotsiveneen kaatuminen vielä mysteeri 1:47

Meren pohjaan eilen Suomenlahdella uponneen luotsiveneen vakaus on onnettomuustutkinnassa keskeinen asia. Näin sanoo Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi STT:lle.

Kaksi ihmistä kuoli eilen, kun luotsivene kaatui lähellä Emäsalon pohjoista luotsipaikkaa Porvoon majakan eteläpuolella. Onnettomuuden syytä ei vielä tiedetä. Poliisi on aloittanut kuolemansyyntutkinnan ja Onnettomuustutkintakeskus oman tutkintansa.

Luotsausliikelaitos Finnpilot ja Onnettomuustutkintakeskus ovat tänään alkaneet suunnitella uponneen veneen nostoa.

–  Nyt kun uhrit on saatu noudettua, ei veneen nostamisella ole mikään tulinen kiirus, Nurmi sanoo.

Vene on noin 20–30 metrin syvyydessä. Nurmen mukaan sopiva aika sen nostamiseen määräytyy lähinnä sen mukaan, milloin aallokko alueella on riittävän matala. Sopivaa kalustoa nosto-operaatioon löytyy kyllä Suomesta, Nurmi arvioi.

"Tapaus on hämmentävä"

Ilmoitus luotsiveneen kaatumisesta tuli eilen noin kello 17. Noin 15 metriä pitkä, nopea luotsivene kellui pinnalla meressä pohja ylöspäin.

Merivartiosto yritti kääntää kaatunutta venettä, mutta vene vajosi kesken noston, eikä sen uppoamista voitu Rajavartiolaitoksen mukaan estää. Sukeltajat löysivät kutterinhoitajat uponneesta luotsiveneestä kuolleina. Uhrien ikää tai sukupuolta ei vielä tänään ole kerrottu julkisuuteen.

Vaativat keliolot vaikeuttivat pelastustöitä, mutta luotsiveneet on suunniteltu toimimaan paljon vaikeammassakin säässä, Nurmi sanoo.

–  Kun ensitieto tuli, en tahtonut itsekään uskoa, että on voinut tapahtua niin, että luotsivene on kaatunut, koska keli ei ollut niin paha, Nurmi kertoo.

–  Tietojemme mukaan keliolosuhteet tapahtumahetkellä olivat kovat, mutta luotsiveneiden täytyy pystyä toimimaan paljon pahemmissakin olosuhteissa. Siinä mielessä tämä tapaus on hämmentävä, Nurmi lisää.

Tapauksella oli silminnäkijöitä

Finnpilotin työntekijä näki läheisen aluksen kannelta, kun luotsivene kaatui, kertoo Finnpilotin toimitusjohtaja Kari Kosonen STT:lle.

Kososen mukaan luotsiveneessä oli kaksi Finnpilotin työntekijää, jotka olivat menossa noutamaan luotsia norjalaisesta Sten Nordic -nimisestä tankkialuksesta. Syytä veneen kaatumiseen ei vielä tiedetä.

–  Meidän luotsi oli jo luotsattavan laivan kannella eli hän oli valmistumassa poistumaan. Hän ja varmasti myös muu henkilökunta näki kannelta, kun vene kaatui, Kosonen kertoo.

Nurmen mukaan onnettomuuden silminnäkijöitä ei vielä tänään ole kuultu.

–  Kuulemisessa edetään riippuen siitä, miten he ovat kuulemiskunnossa, Nurmi sanoo.

Norjalaisalus on parhaillaan matkalla kohti Hollantia. Nurmen mukaan lähipäivinä selvitetään, palaako alus samalla miehistöllä kohtuullisen ajan kuluessa Suomeen. Jos ei, niin aluksella olevia silminnäkijöitä on hänen mukaansa järkevintä kuulla Hollannissa.

Harvinainen onnettomuus

Emäsalon onnettomuus on hyvin poikkeuksellinen. Edellinen luotsaukseen liittyvä vakava tilanne on maaliskuulta 2000.

Tuolloin luotsivene oli vähällä kaatua Helsingin edustalla Harmajan eteläpuolella, kun se ei päässyt irti luotsattavana olleen Aurora-nimisen norjalaislaivan kyljestä. Aurora huomasi tilanteen vasta sitten, kun luotsiveneestä pyydettiin alusta hiljentämään vauhtiaan.

Onnettomuustutkintakeskuksen tutkintaselostuksen mukaan luotsiveneen kuljettaja, turvamies ja luotsi joutuivat vakavaan vaaratilanteeseen.

Norjalaisalus ajautui vielä pois väyläalueelta ja sai pohjakosketuksen, mutta pääsi heti irti omin konein.

Lue myös:

    Uusimmat