Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Uponnut luotsivene makaa 20–30 metrin syvyydessä – turman syy on yhä arvoitus

1:47Luotsiveneen kaatuminen vielä mysteeri
Julkaistu 09.12.2017 17:07

MTV UUTISET–STT

Meren pohjaan eilen Suomenlahdella uponneen luotsiveneen vakaus on onnettomuustutkinnassa keskeinen asia. Näin sanoo Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi STT:lle.

Kaksi ihmistä kuoli eilen, kun luotsivene kaatui lähellä Emäsalon pohjoista luotsipaikkaa Porvoon majakan eteläpuolella. Onnettomuuden syytä ei vielä tiedetä. Poliisi on aloittanut kuolemansyyntutkinnan ja Onnettomuustutkintakeskus oman tutkintansa.

Luotsausliikelaitos Finnpilot ja Onnettomuustutkintakeskus ovat tänään alkaneet suunnitella uponneen veneen nostoa.

–  Nyt kun uhrit on saatu noudettua, ei veneen nostamisella ole mikään tulinen kiirus, Nurmi sanoo.

Vene on noin 20–30 metrin syvyydessä. Nurmen mukaan sopiva aika sen nostamiseen määräytyy lähinnä sen mukaan, milloin aallokko alueella on riittävän matala. Sopivaa kalustoa nosto-operaatioon löytyy kyllä Suomesta, Nurmi arvioi.

"Tapaus on hämmentävä"

Ilmoitus luotsiveneen kaatumisesta tuli eilen noin kello 17. Noin 15 metriä pitkä, nopea luotsivene kellui pinnalla meressä pohja ylöspäin.

Merivartiosto yritti kääntää kaatunutta venettä, mutta vene vajosi kesken noston, eikä sen uppoamista voitu Rajavartiolaitoksen mukaan estää. Sukeltajat löysivät kutterinhoitajat uponneesta luotsiveneestä kuolleina. Uhrien ikää tai sukupuolta ei vielä tänään ole kerrottu julkisuuteen.

Vaativat keliolot vaikeuttivat pelastustöitä, mutta luotsiveneet on suunniteltu toimimaan paljon vaikeammassakin säässä, Nurmi sanoo.

–  Kun ensitieto tuli, en tahtonut itsekään uskoa, että on voinut tapahtua niin, että luotsivene on kaatunut, koska keli ei ollut niin paha, Nurmi kertoo.

–  Tietojemme mukaan keliolosuhteet tapahtumahetkellä olivat kovat, mutta luotsiveneiden täytyy pystyä toimimaan paljon pahemmissakin olosuhteissa. Siinä mielessä tämä tapaus on hämmentävä, Nurmi lisää.

Tapauksella oli silminnäkijöitä

Finnpilotin työntekijä näki läheisen aluksen kannelta, kun luotsivene kaatui, kertoo Finnpilotin toimitusjohtaja Kari Kosonen STT:lle.

Kososen mukaan luotsiveneessä oli kaksi Finnpilotin työntekijää, jotka olivat menossa noutamaan luotsia norjalaisesta Sten Nordic -nimisestä tankkialuksesta. Syytä veneen kaatumiseen ei vielä tiedetä.

–  Meidän luotsi oli jo luotsattavan laivan kannella eli hän oli valmistumassa poistumaan. Hän ja varmasti myös muu henkilökunta näki kannelta, kun vene kaatui, Kosonen kertoo.

Nurmen mukaan onnettomuuden silminnäkijöitä ei vielä tänään ole kuultu.

–  Kuulemisessa edetään riippuen siitä, miten he ovat kuulemiskunnossa, Nurmi sanoo.

Norjalaisalus on parhaillaan matkalla kohti Hollantia. Nurmen mukaan lähipäivinä selvitetään, palaako alus samalla miehistöllä kohtuullisen ajan kuluessa Suomeen. Jos ei, niin aluksella olevia silminnäkijöitä on hänen mukaansa järkevintä kuulla Hollannissa.

Harvinainen onnettomuus

Emäsalon onnettomuus on hyvin poikkeuksellinen. Edellinen luotsaukseen liittyvä vakava tilanne on maaliskuulta 2000.

Tuolloin luotsivene oli vähällä kaatua Helsingin edustalla Harmajan eteläpuolella, kun se ei päässyt irti luotsattavana olleen Aurora-nimisen norjalaislaivan kyljestä. Aurora huomasi tilanteen vasta sitten, kun luotsiveneestä pyydettiin alusta hiljentämään vauhtiaan.

Onnettomuustutkintakeskuksen tutkintaselostuksen mukaan luotsiveneen kuljettaja, turvamies ja luotsi joutuivat vakavaan vaaratilanteeseen.

Norjalaisalus ajautui vielä pois väyläalueelta ja sai pohjakosketuksen, mutta pääsi heti irti omin konein.

Lisää aiheesta:

Lähes 400 evakuoitu merihädässä olevalta norjalaisalukselta – pysäyttävä video kaaoksesta laivan sisältäSukeltajat eivät nähneet ketään kaatuneessa luotsiveneessä sen ollessa yhä pinnalla – karmea totuus paljastui vasta operaation epäonnistuttuaLäheltä piti -tilanne myös Kemissä 2002: Luotsivene oli viisi minuuttia kumollaan kovassa aallokossa ja täyttyi osittain vedelläKaatuneen luotsiveneen nosto Suomenlahdesta siirtyy, aallokko on liian kova – onnettomuudesta tehdään simulaatioSuomenlahdella kaatuneen luotsiveneen nostoa suunnitellaan huomiselleLuotsiveneturman tutkinnassa keskitytään veneen vakauteen: "Veneet on suunniteltu toimimaan paljon vaikeammassakin säässä"
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • Eilen23:09
    Lotto

    Loton potti jatkaa kasvuaan – Pirkanmaata lykästi

  • Eilen22:43
    Stockmann

    Mörkö lipui Stockmannin jouluikkunaan – taustalla tärkeä teema

  • Eilen21:09
    Räjähdykset

    Hotelli Joronjäljen omistaja: Räjähdyksellä saattaa olla kolmaskin uhri

  • Eilen19:55
    Hyvän mielen jutut

    Drooni, alien vai Halloween-keiju? Outo olento tallentui Riitan mökin valvontakameraan

  • Eilen19:18
    Mäntsälä

    Poliisi tavoitti miehen, jonka arveltiin olleen avun tarpeessa