Unkarin GP:n lehdistökatsaus: "Häpeä, Schumi!"

Seitsenkertainen maailmanmestari Michael Schumacher ei saanut edes saksalaismedialta sympatioita osakseen Unkarin GP:n jälkeen.

Kymmenettä sijaa puolustanut Schumacher painosti lähes 300 kilometrin tuntinopeudessa Rubens Barrichellon kohti varikkomuuria Hungaroringin pääsuoralla, ja vakava onnettomuus vältettiin vain ihmeen kaupalla. "Häpeä, Schumi!", saksalainen Bild-lehti julisti otsikossaan.

- Schumi, sinun pitäisi hävetä tuota hengenvaarallista ajoliikettä.

- Formula 1 -väki pudisteli päätään ennätysmestarin brutaalin ajoliikkeen jälkeen. Oliko tämä merkki turhautumisesta epäonnistuneeseen paluuseen? Vai siihen, että hänet ohitettiin Unkarilla jopa kierroksella?

Bild muistutti, ettei Schumi ole ennenkään kaihtanut rumia keinoja radalla.

- Tämä ei ollut ensimmäinen kerta, kun Schumi painostaa kilpakumppaninsa seinään. Niin tapahtui jo 2001 Nürburgringillä ja 2005 Monacossa. Kummallakin kerralla uhrina oli hänen oma veljensä Ralf.

Saksan laajalevikkisin lehti ei antanut armoa myöskään Sebastian Vettelille, joka menetti varman voiton tohelointiinsa turva-auton takana. Red Bull -kuski joutui kärsimään läpiajorangaistuksen jättäydyttyään uusintalähdössä liian kauas edellään ajaneesta Mark Webberistä.

- Miten Sebastian Vettelin kaltaiselle F1-tähdelle voi tapahtua noin typerä virhe? Bild kyseli.

- Hänen olisi pitänyt ottaa MM-sarjan kärkipaikka ensimmäisenä saksalaiskuskina sitten Schumin 2006. Sen sijaan voittoa juhli jälleen tallikaveri Mark Webber, joka nousi nyt myös MM-sarjan johtoon.

Vettelin mukaan kyseessä oli puhdas väärinkäsitys, sillä hänen radioyhteytensä talliin ei toiminut ja hän luuli turva-auton pysyvän radalla vielä kierroksen verran. Bildin mielestä kyseessä oli kuitenkin jättimoka.

- Väärinkäsitystä on entistä vaikeampi ymmärtää, koska Vettel sai Bildin tietojen mukaan jo Shanghaissa kilpailujohdolta varoituksen samasta syystä.

- Bild on jo juhlinut Vetteliä uutena Schumina. Liian aikaisin? Fakta on, että Vettel on huippulahjakkuus. Fakta on myös se, että hän saa lahjakkuudestaan liian vähän irti. Hänen Red Bullinsa on kiistatta formula ykkösten nopein auto. Vettel on lähtenyt paalupaikalta seitsemän kertaa, mutta voittanut vain kaksi kilpailua. Välillä Vettel törmää tallikaveriinsa, välillä tunaroi lähtönsä, ja nyt hän rikkoi sääntöjä. Tällä tavalla ei voiteta MM-titteliä eikä tulla huippukuljettajaksi.

Saksalaisen SID-uutistoimiston välittämässä jutussa Vetteliä ja Schumacheria kutsuttiin Unkarin GP:n suurimmiksi häviäjiksi.

- Vettel on epäkypsä nuorukainen, Schumacher paha poika. Saksalaiset formulatähdet joutuivat moitteiden kohteeksi.

- Siinä missä seitsenkertainen mestari Schumacher taistelee maineestaan vähemmän hyvin onnistuneella paluukaudellaan, 18 vuotta nuorempaa Vetteliä uhkaa urheilullinen painajainen. Tämän hetken ilmiselvästi parhaan tallin oletettu ykköskuljettaja saattaa yllättäen joutua onnittelemaan kauden päätteeksi tallitoveriaan Mark Webberiä mestaruudesta.

"Schumin aika lopettaa"

Englantilaisen Telegraphin F1-kirjeenvaihtaja Tom Cary vaati blogissaan Schumia vetäytymään kilparadoilta.

- Schumacherin ylimielisyyttä ei voi enää sallia formula ykkösissä, Cary totesi.

- Pitäisikö hänen jatkaa vai lopettaa? Michael Schumacherin tulevaisuutta pohdittiin jo ennen kuin hän yritti lähettää Rubens Barrichellon taivaaseen Unkarissa. Muuttuiko kokonaiskuva sunnuntain kilpailun jälkeen? Kyllä, mutta ei sen takia, että hän on vaarallinen ja kiistelty kuljettaja - sen me tiesimme jo vanhastaan. Hänen olisi parasta lopettaa, sillä hän ei ole enää riittävän nopea, eikä läpikäyvää ylimielisyyttä voi enää antaa anteeksi samalla tavalla kuin aikaisemmin armottomalle voittokoneelle.

- Schumin asenne ja käytös - oli törkeää mutta ei yhtään yllättävää, että hän kieltäytyi pyytämästä anteeksi Barrichellolta - tekevät hänen maineelleen korjaamatonta vahinkoa.

Samaa mieltä oli italialainen Corriere della Sera -sanomalehti.

- Liike oli yhtä aggressiivinen kuin aina ennen ja aivan yhtä tarpeeton kuin hänen F1-paluunsa, jonka ainoa tulos näyttää olevan vanhan kuninkaan maineen ryvettyminen.

Lehden mukaan Schumin ja Barrichellon välit ovat olleet huonot jo Ferrari-vuosista lähtien.

- He tuntevat toisensa vuosien ajalta ja vihaavat toisiaan. Ferrarilla toinen heistä voitti ja toinen toimi apupoikana. Yksi keräsi maailmanmestaruuksia ja toinen valitusaiheita psykiatrille. Barrichello pitää Schumacheria formula ykkösten epäreiluimpana kuljettajana, Schumacher taas Barrichelloa kovimpana valittajana. Tällä kertaa brasilialainen oli kuitenkin oikeassa.

- Vanhasta Schumista on jäljellä ainoastaan ikävä tapa ajaa sääntöjen rajamailla ja puskea muita ulos radalta, Corriere della Sera kiteytti.

Il Giornalen mukaan Schumi leikki kuolemalla ja sai ansaitun rangaistuksen vaarallisesta estelystään. Kymmenen pykälän lähtöruuturangaistus tietää Mercedes-auton ja Schumin nykyvireellä sitä, että hän uhkaa löytää itsensä lähtöruudukon perältä.

- Näemmekö kuun lopussa Belgiassa ex-keisari Schumin lähtevän matkaan Belgiassa viimeisestä ruudusta? Jos näin käy, ympyrä sulkeutuu paikassa, mistä kaikki alkoi Ardenneilla 19 vuotta sitten. Keisari Schumi hämmästytti kaikki ensimmäisenä kilpailuviikonloppunaan. Vuotta myöhemmin Spassa hän voitti ensimmäisen kilpailunsa. Muutaman viikon päästä hän kärsii eilen saamansa rangaistuksen, lähtee ehkä matkaan viimeisenä ja päättää vetäytyä radoilta toisen kerran. Ehkä...

Milanolaislehti ei niellyt Vettelin selitystä väärinkäsityksestä, vaan uskoi Red Bullin yrittäneen pelata peliä Webberin eduksi.

- Seba, myönnä ennemmin että halusit hidastaa Fernando Alonsoa, jotta Webber saisi riittävästi eroa ohittaakseen espanjalaisen varikolla.

Oliko Alonso oikeassa?

MM-sarjaa johtaneen Lewis Hamiltonin keskeytyksen myötä mestaruustaistelun tilanne kiristyi niin, että viisi kärkimiestä mahtuvat nyt 20 pisteen sisään, kun yhdestä voitosta saa 25 pistettä.

Torinolainen La Stampa kertoi Alonson vaikuttaneen epätoivoiselta, kun hän vakuutti Britannian GP:n jälkeen voittavansa maailmanmestaruuden. Alonso jäi Silverstonen kisassa 14:nneksi ja ero Hamiltoniin venähti 47 pisteeseen. Nyt puheet eivät kuulosta yhtä epärealistisilta.

- Kolme viikkoa myöhemmin meidän on myönnettävä, että hän saattoikin olla oikeassa. Ero on kaventunut 20 pisteeseen, McLaren on hukassa, Red Bull on edelleen huippunopea mutta ailahteleva. Talli ei pysty ottamaan kaksoisvoittoa edes avaruusaluksella, joka jättää kilpailijoitaan sekunnin per kierros (ja joka saattaa palata maan pinnalle seuraavissa kilpailuissa Span ja Monzan nopeilla radoilla).

Tavoilleen uskollisesti espanjalainen AS-urheilulehti omisti rutkasti palstatilaa Alonson suorituksen suitsuttamiseen.

- Alonso nousi 20 pisteen päähän sankarillisen kakkossijan jälkeen. Tuplamestari kesti 30 kierroksen ajan Sebastian Vettelin painostusta sekunnin nopeammalla autolla.

AS kertoi, että jopa Red Bull -tallin väki pidätteli henkeään Alonson loisteliaan ajosuorituksen nähtyään.

- Aplodit olivat rehdit ja tunteikkaat. Kunnianosoitus mestarin tuoreimmalle näytökselle. Koko Red Bull -talli puhkesi ylistämään ohi kävellyttä Fernando Alonsoa. He odottivat kuljettajiaan voittopotrettiin, jota Alonso ei halunnut pilata kävelemällä kameran tielle. Espanjalainen näytti heille peukkua onnittelun merkiksi, ja heidän vastauksensa oli tuo spontaani kunnianosoitus. Joku jopa poistui muodostelemasta ja tuli onnittelemaan häntä sankarillisesta puolustustaistelusta 30 kierroksen ajan lähtöruudukon nopeinta autoa ja sitä ajanutta huippukuljettajaa Sebastian Vetteliä vastaan, AS kertoi.

Lue myös:

    Uusimmat