Uber puolustautuu Taksiliiton syytöksiä vastaan: Kuskien rikoksia paljastanut yritys "kaivaa henkilötietoja ja jahtaa kuljettajia"

Suomen Taksiliiton vastikään julkaiseman selvityksen mukaan osalla Uber-kuljettajista on taustallaan tuomioita vakavistakin rikoksista. Kyytipalvelu Uberin edustaja kuitenkin vakuuttaa, että yhtiö on sitoutunut varmistamaan kaikkien asiakkaidensa turvallisuuden. 

Uberin Pohjoismaiden viestinnän vastaava Oliver Carrá kertoo yhtiön viestinnän välittämässä tiedotteessa, että Uber on sitoutunut huolehtimaan yhtiön palvelua käyttävien matkustajien ja kuljettajien turvallisuudesta.

– Jokainen kuljettaja käy läpi taustaselvityksen ja toimittaa myös tiedot ajokortistaan, ajoneuvostaan ja vakuutuksistaan. Selvitysten ja dokumenttien lisäksi Uberin teknologia lisää turvallisuutta.

– Jos Taksiliiton on mahdollista kertoa tarkemmin ongelmakohdista, joita he väittävät löytäneensä, niin ilman muuta haluamme selvittää ne.

"Yhtiö kaivaa henkilötietoja ja jahtaa kuljettajia"

Taksiliiton teettämässä tutkimuksessa todettiin, että jopa neljännellä tutkimuksen aikana kohdatuista kuljettajista oli rikostuomio. Kuljettajille oli langetettu tuomioita muun muassa ryöstöstä, pahoinpitelystä ja rahanpesusta.

Tutkimus teetettiin Gothia Protection Group Oy:llä, joka ajoi 111 Uber-kuljetusta kesällä 2016. Ajojen aikana tarkkailtiin yhteensä 90 kuljettajaa, joista 19 oli yhtiön selvityksen mukaan saanut tuomion rikoksesta.

Carrá kritisoi Taksiliiton tutkimuksen toteuttanutta yhtiötä. Hänen mukaansa yksityinen turvallisuusyhtiö ”kaivaa henkilötietoja ja jahtaa uber-kuljettajia”. Carrán mukaan yhtiön tutkimusta on myös hankala kommentoida tarkemmin näkemättä tutkimuksen sisältämiä väitteitä.

Uberilta kerrotaan, että yhtiö pyrkii varmistamaan asiakkaidensa turvallisuuden useilla eri keinoilla. Yhtiön mobiilisovelluksen kautta kyydin tilaava asiakas saa muun muassa tiedot kuljettajastaan ja tämän ajoneuvosta etukäteen. Lisäksi sovellukseen jää jälki kaikista kyydeistä GPS-tietojen perusteella.

Yhtiöstä kerrotaan, että asiakkaalle lisäturvaa tuo myös mahdollisuus ilmoittaa arvioitu saapumisaika ja matkareitti läheisille sovelluksen kautta. Kyydin jälkeen kuljettajasta voi jättää palautetta sovellukseen. Myös kuljettajalla on mahdollisuus antaa palautetta asiakkaasta.

Lue myös:

    Uusimmat