Uber-kuljettajien liiketoimia punnitaan lähiaikoina niin oikeudessa kuin poliittisessa valmistelussakin. Kuljettajat ovat taksimyllerryksen koekaniineita. Useita kymmeniä ihmisiä odottaa parasta aikaa selvyyttä siitä, saavatko he syytteen luvattomasta taksiliikenteen harjoittamisesta.
Uberin Suomen maajohtaja Joel Järvinen sanoo, että jokainen kuljettaja toimii itsenäisesti ja kantaa vastuun. Kuljettajia on pääkaupunkiseudulla hänen mukaansa "useita satoja".
Yritys tukee hänen mukaansa poliisin kanssa vaikeuksiin joutuneita kuskeja, mutta hän ei tarkenna, minkälaisesta avusta on kyse.
Näin Uber toimii Suomessa:
– Uber on teknologiayhtiö. Sen kyytipalvelu toimii yli 400 kaupungissa ympäri maailman.
– Uberilla on Suomessa neljä työntekijää ja sen palveluun on rekisteröitynyt satoja kuljettajia. Kyytejä voi tilata Helsingissä, Espoossa, Vantaalla ja Kauniaisissa.
– Uber kertoo tarkistavansa kuljettajien taustat ja sen ettei heillä ole rikosrekisteriä.
– Kyyti tilataan älypuhelinsovelluksella. Asiakkaat voivat arvioida kyydin jälkikäteen.
– Lähtömaksu Helsingissä on kaksi euroa ja jokaiselta kilometriltä hinta on yhden euron.
– Kuljettajat maksavat tienaamistaan rahoista 20-25 prosenttia Uberille. He vastaavat itse verojen maksusta, sosiaaliturvamaksuista ja vakuutuksistaan.
– Olemme saatavilla ja vastaamme kysymyksiin. Jokainen kuljettaja toimii itsenäisesti palvelussa ja päättää itse, koska ja kuinka paljon he haluavat palvelussa olla mukana, Järvinen sanoo.
Kaksi tapausta hovioikeudessa
Tällä hetkellä ammattimainen taksitoiminta vaatii Suomessa taksiluvan. Kaksi henkilöä tuomittiin keväällä luvattomasta taksiliikenteen harjoittamisesta päiväsakkoihin ja menettämään Uber-kuljettajana tienaamansa rahat rikoshyötynä valtiolle.
