Yli vuoden toiminnassa olleen SAK:n Maahanmuuttajien työsuhdeneuvontaan tuli ensimmäisen vuoden aikana 217 yhteydenottoa.
Yhteydenotoissa esiin nousseet ongelmat liittyvät muun muassa siihen, että palkkaa ei ole saatu ollenkaan, työnantaja ei suostu sitä maksamaan tai on tehty nollatuntisopimuksia ja suullisia työsopimuksia, kertoo työsuhdeneuvonnan lakimies Niko Ohvo.
– Useimmiten ongelmana on se, että työntekijät ottavat yhteyttä kun ongelmat ovat jatkuneet jo kauan. Jos tähän puututtaisiin ennakoivasti, niin ongelmat olisivat helpommin ratkaistavissa, Ohvo kertoo.
Suurin osa yhteydenotoista koskee palvelualaa – neuvontaan soittavat enimmäkseen siivoojat, tarjoilijat ja avustajat. Juuri palvelualat tarjoavat ulkomaalaistaustaisille usein heidän ensimmäisen työpaikkansa Suomessa.
Hänen mukaansa osassa tapauksista kyse on suorasta vedättämisestä ja joissakin pienissä yrityksissä myös väärinymmärryksistä.
– Työsopimusta ei ole välttämättä edes englanniksi, ja annetaan myös harhaanjohtavia tietoja. Vähintäänkin keskeiset ehdot pitäisi antaa työntekijälle ymmärrettävästi, Ohvo sanoo.
Näitä ovat esimerkiksi työsuhteen kesto, palkka ja työaika.
Yhteyttä ottavat suhteessa eniten afrikkalaiset
Yhteydenottajista suurin osa on kotoisin Euroopasta. Suhteutettuna Suomessa työskentelevän ulkomaalaisväestön määrään eniten palveluun ottivat viime vuonna yhteyttä Afrikasta saapuneet ja vähiten Virosta kotoisin olevat työntekijät.
