Työnhaku kulkee uusia kanavia

Uudet rekrytoinnin tavat ovat yleistymässä yrityksissä.

Esimerkiksi työhaastatteluja tehdään monissa yrityksissä ryhmähaastatteluna tai videolla. Myös digipalvelut ja sosiaalinen media ovat osa nykypäivän rekrytointia.  

Kauppatieteiden tutkijatohtori Susanna Kultalahti Vaasan yliopistosta ymmärtää, miksi yritykset haluavat uusia ratkaisuja.  

– Jos ajatellaan, kuinka työläs rekrytointiprosessi on viedä läpi, ei ole ihme, että sitä halutaan keventää.  

Linkedinin kaltaiset yhteisöpalvelut tarjoavat yrityksille mahdollisuuden nähdä, millaisia ihmisiä ja osaamista on tarjolla. Niistä myös headhuntataan eli etsitään työntekijöitä, jotka eivät välttämättä itse hae uusia töitä.  

Pestauksen muutosten taustalla on säästösyiden lisäksi se, että oikean osaamisen lisäksi halutaan löytää tiimiin sopiva henkilö.  

Paula Ranta, yksi Käänne 2016 -rekrytapahtuman järjestäjistä, katsoo että työnhaun ensimmäistä vaihetta pitäisi keventää.

– On kaikkien kannalta järjetöntä, että niin suuri määrä päteviä ihmisiä käyttää niin paljon aikaa hakemusten kirjoittamiseen ilman tuloksia. 


Työ- ja elinkeinoministeriö: Työllisyyskehitys kääntynyt kohti parempaa 2:19

Lue myös:

    Uusimmat