20 vuotta sitten koko autoileva maailma kohahti, kun ensimmäisen sukupolven A-sarjalaisesta paljastui ruotsalaislehden testissä merkittävä turvallisuusmoka. Teknikens Världin toimittaja onnistui kaatamaan auton simuloidessaan hirvenväistötilannetta.
Daimlerin johtokuntaan kuulunut, nyt jo eläkkeellä oleva Jürgen Hubbert on kertonut vuonna 1997 sattuneen erikoisen tapauksen taustoista ja siitä, miten yhtiö selvisi yhdestä sen historian pahimmasta kriisistä.
Vuonna 1997 Mercedes-Benz oli juuri esitellyt ensimmäisen sukupolven A-sarjalaisen. Auton korkean painopisteen haittapuolet kävivät kuitenkin ilmi ruotsalaisen Teknikens Värld -lehden testissä, jossa simuloitiin hirvenväistötilannetta: Auto kaatui kyljelleen tiukassa väistössä. Tieto levisi mediassa nopeasti ja myös muut autojulkaisut onnistuivat kaatamaan auton vastaavassa kokeessa.
Daimler kiisti aluksi, että autossa olisi perustavaa laatua oleva suunnitteluvirhe. Pian ongelma oli kuitenkin niin laajalti tiedossa, ettei emoyhtiöllä ollut muuta vaihtoehtoa kuin myöntää ongelmat ja kääriä hihat ratkaisun löytämiseksi. Auton tuotanto keskeytyi useiksi kuukausiksi.
Vaikka tuolloin epäiltiin, etenkin Daimlerin toimesta, että renkailla olisi ollut osuutta auton erikoiseen käyttäytymiseen, paljastui todelliseksi syyksi nimenomaan auton korkea painopiste, jousituksen käyttäytyminen äärimmäisessä väistötilanteessa sekä ajonvakautusjärjestelmän odottamaton toiminta. Autoa oli testattu lukemattomin eri tavoin, mutta pohjoismainen "hirvitesti" ei ollut saksalaisille tuttu.
Kriisihuoneesta tuli koti
Vuonna 1997 yhtiön johtokunnassa toiminut Hubbert muistelee haastattelussaan, ettei ollut omana aikanaan kokenut mitään vastaavaa.
