Tuulilasissa jälki – korjaukseen vai vaihtoon?

Yli kahden sentin halkeamaa tuulilasissa ei ole suositeltavaa paikata, vaikka vakuutuksesta saisikin korvauksen. Isompi särö vaatii aina tuulilasin vaihtamisen.

Kiveniskemät ja niiden aiheuttamat säröt tuulilasissa ovat monen autoilijan harmi kesämatkoilla ja mökkiteillä. Pienet säröt on helppo paikata ja entistä useampi autoilija korjauttaakin lasinsa tuulilasivakuutuksen piikkiin ilman omavastuuta.

Vakuutuksesta korvattava korjaus on houkutteleva vaihtoehto, mutta vaurion laajuutta arvioitaessa on oltava hyvin tarkkana, muistuttaa kaupallinen johtaja Yrkka Oura Pilkington Automotive Finlandista. 

"Nyrkkisääntönä on, että korkeintaan kahden euron kolikon kokoinen halkeama kannattaa korjata, jos tuulilasi on muuten hyvässä kunnossa. Jos halkeama on tätä isompi, korjaaminen ei ole mielekästä eikä turvallista", Oura painottaa. "Lisäksi korjauskohta voi erityisesti lasin reuna-alueella lähteä helposti jatkamaan halkeamista, jolloin korjaus on täysin turha."

Oura myös painottaa, että tuulilasi on tärkeä osa auton korin vahvuutta ja vaikuttaa korin jämäkkyyteen esimerkiksi törmäystilanteissa. 

Suurentuneet lasialat lisänneet vahinkoja

Lasivahinkoja ilmoitetaan noin 100 000 kappaletta vuosittain. Myös modernien ajoneuvojen ominaisuuksilla on vaikutusta tilanteeseen. Tuulilasien pinta-ala on kasvanut kuluneen vuosikymmenen aikana huomattavasti ja vaatimukset lasin keveydestä ovat nousseet auton kokonaispainon ja polttoaineen kulutuksen vähentämiseksi. Isossa tuulilasissa osumapintaa on paljon, minkä lisäksi nykyajan autoissa on lyhyemmät takaulokkeet ja renkaiden syvyys on suurempi. Myös tämä lisää kivien sinkoutumista tuulilaseihin. "Riittävän turvavälin pitäminen liikenteessä on paras keino pitää autonsa tuulilasista huolta", Yrkka Oura muistuttaa. 

Kulunut lasi haittaa pahasti näkemistä

Tuulilasin kunnolla on selvä yhteys liikenneturvallisuuteen. Tutkimusten mukaan kuljettajan havaintoetäisyys kuluneen tuulilasin läpi on jopa 15 prosenttia lyhempi kuin uuden tuulilasin läpi katsottaessa.

Tämä huomioidaan myös autojen katsastuksissa. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin kokoamista tiedoista ilmenee, että halkeamat ja säröt kuljettajan näkökentässä sekä lasin liiallinen kuluneisuus lukeutuvat katsastuksissa yleisimpien huomautusten joukkoon. Vuonna 2013 neljä prosenttia katsastetuista ajoneuvoista sai tuulilasiin liittyvän huomautuksen.

Vaihtokehotuksista aiheutuu kuluttajavalituksia

Tuulilasin vaihtokehotuksista tehdään jonkin verran kuluttajavalituksia, esimerkiksi siinä tapauksessa että lasin halkeama on aiemmassa katsastuksessa mennyt läpi. Trafin mukaan vain harva oikaisuvaatimus kuitenkin menee läpi. Katsastukset perustuvat Trafin tarkastusohjeisiin, joissa liikenneturvallisuus on keskeistä, Trafista muistutetaan. 

"Tuulilasin liiallinen kuluminen, joka heikentää näkyvyyttä selvästi, on esimerkki tyypillisestä ongelmasta joka muodostuu vähitellen ja autoilijan on vaikea huomata sitä. Ammattimies havaitsee viat tavallista kuluttajaa paremmin, ja juuri siksi autoja katsastetaan", Yrkka Oura painottaa. 

Lue myös:

    Uusimmat