Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tuulilasissa jälki – korjaukseen vai vaihtoon?

Lasinvaihtaja työssään.
Lasinvaihtaja työssään.Shutterstock
Julkaistu 10.06.2015 13:24

MTV LIFESTYLE

Yli kahden sentin halkeamaa tuulilasissa ei ole suositeltavaa paikata, vaikka vakuutuksesta saisikin korvauksen. Isompi särö vaatii aina tuulilasin vaihtamisen.

Kiveniskemät ja niiden aiheuttamat säröt tuulilasissa ovat monen autoilijan harmi kesämatkoilla ja mökkiteillä. Pienet säröt on helppo paikata ja entistä useampi autoilija korjauttaakin lasinsa tuulilasivakuutuksen piikkiin ilman omavastuuta.

Vakuutuksesta korvattava korjaus on houkutteleva vaihtoehto, mutta vaurion laajuutta arvioitaessa on oltava hyvin tarkkana, muistuttaa kaupallinen johtaja Yrkka Oura Pilkington Automotive Finlandista. 

"Nyrkkisääntönä on, että korkeintaan kahden euron kolikon kokoinen halkeama kannattaa korjata, jos tuulilasi on muuten hyvässä kunnossa. Jos halkeama on tätä isompi, korjaaminen ei ole mielekästä eikä turvallista", Oura painottaa. "Lisäksi korjauskohta voi erityisesti lasin reuna-alueella lähteä helposti jatkamaan halkeamista, jolloin korjaus on täysin turha."

Oura myös painottaa, että tuulilasi on tärkeä osa auton korin vahvuutta ja vaikuttaa korin jämäkkyyteen esimerkiksi törmäystilanteissa. 

Suurentuneet lasialat lisänneet vahinkoja

Lasivahinkoja ilmoitetaan noin 100 000 kappaletta vuosittain. Myös modernien ajoneuvojen ominaisuuksilla on vaikutusta tilanteeseen. Tuulilasien pinta-ala on kasvanut kuluneen vuosikymmenen aikana huomattavasti ja vaatimukset lasin keveydestä ovat nousseet auton kokonaispainon ja polttoaineen kulutuksen vähentämiseksi. Isossa tuulilasissa osumapintaa on paljon, minkä lisäksi nykyajan autoissa on lyhyemmät takaulokkeet ja renkaiden syvyys on suurempi. Myös tämä lisää kivien sinkoutumista tuulilaseihin. "Riittävän turvavälin pitäminen liikenteessä on paras keino pitää autonsa tuulilasista huolta", Yrkka Oura muistuttaa. 

Kulunut lasi haittaa pahasti näkemistä

Tuulilasin kunnolla on selvä yhteys liikenneturvallisuuteen. Tutkimusten mukaan kuljettajan havaintoetäisyys kuluneen tuulilasin läpi on jopa 15 prosenttia lyhempi kuin uuden tuulilasin läpi katsottaessa.

Tämä huomioidaan myös autojen katsastuksissa. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin kokoamista tiedoista ilmenee, että halkeamat ja säröt kuljettajan näkökentässä sekä lasin liiallinen kuluneisuus lukeutuvat katsastuksissa yleisimpien huomautusten joukkoon. Vuonna 2013 neljä prosenttia katsastetuista ajoneuvoista sai tuulilasiin liittyvän huomautuksen.

Vaihtokehotuksista aiheutuu kuluttajavalituksia

Tuulilasin vaihtokehotuksista tehdään jonkin verran kuluttajavalituksia, esimerkiksi siinä tapauksessa että lasin halkeama on aiemmassa katsastuksessa mennyt läpi. Trafin mukaan vain harva oikaisuvaatimus kuitenkin menee läpi. Katsastukset perustuvat Trafin tarkastusohjeisiin, joissa liikenneturvallisuus on keskeistä, Trafista muistutetaan. 

"Tuulilasin liiallinen kuluminen, joka heikentää näkyvyyttä selvästi, on esimerkki tyypillisestä ongelmasta joka muodostuu vähitellen ja autoilijan on vaikea huomata sitä. Ammattimies havaitsee viat tavallista kuluttajaa paremmin, ja juuri siksi autoja katsastetaan", Yrkka Oura painottaa. 

Lisää aiheesta:

Teiden surkea kunto käy autoilijoille kalliiksi – tarkastuskampanja paljasti ikävän totuudenOnko autossasi tällainen jälki? Ei pelkkä kosmeettinen haitta – voi tulla kalliiksi, jos jätät roikkumaanJoka neljännen auton tuulilasi on rikki – tiedätkö, milloin kiveniskemän voi korjata lasia vaihtamatta? "Kuluero on merkittävä"Joka kolmas suomalainen kujalla: Milloin tuulilasin kiveniskemän voi korjata, ja koska koko lasi on vaihdettava?Tuulilaseja rikkoutuu nyt poikkeuksellisen paljon, voi maksaa jopa tonnin – nämä autot erityisessä vaarassaMistä tiedän, että tuulilasini pitää vaihtaa?
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • ma21:04
    Turkki

    Kissa puussa -tilanne kärjistyi Turkissa: Kuski ajoi naisen päälle ja sai turpiinsa

  • ma09:15
    Liikennevalvonta

    Pelkäätkö "peltipoliisia"? Komisario vastaa kysymykseen legendaarisesta cd-levykikasta

  • 14.9.07:34
    Liikennevalvonta

    Poliisi kertoo, kuinka paljon Suomessa on kameratolppia – tämä on yleisin seuraamus, jos "räpsähtää"

  • 13.9.11:55
    Auton huoltaminen

    Onko auton huolto ajankohtainen? Teppo Vesalaisen arvokas vinkki: "Säästin noin 700 euroa"

  • 12.9.17:59
    Takaisinkutsut

    Toyotalla mittava takaisinkutsu Suomessa