Akateemisissa piireissä on suivaannuttu suomalaistutkimuksesta, jonka mukaan lapsi menestyy myöhemmin sitä paremmin akateemisissa opinnoissa, mitä varhaisemmin hänet on viety päivähoitoon.
Tällä viikolla laajasti uutisoidun tutkimuksen mukaan lapsi kannattaa viedä hoitoon alle 3-vuotiaana, jotta hänen mahdollisuutensa menestyä akateemisessa maailmassa myöhemmin olisivat suuremmat.
Akateemikot ovat teilanneet muun muassa somekeskusteluissa ja medialle antamissaan vastineissa tutkimuksesta tiedottamisen yksipuolisena ja jopa vääristeltynä.
Psykologian professori emerita Liisa Keltikangas-Järvinen sanoo, että hänen tietojensa mukaan tutkimuksessa ei osoiteta, että varhain päivähoitoon menneet kouluttautuisivat pisimmälle.
– Tutkimus ei osoita sitä, mitä tutkija julkisesti väittää. Tutkimuksessa ilmeni, että aikaisella varhaiskasvatuksella ja myöhemmällä akateemisella menestyksellä ei ollutkaan yhteyttä, vaan suurimmaksi tekijäksi nousi vanhempien koulutustaso. Tutkimus osoitti, että mitä korkeampi on vanhempien koulutustaso, sitä korkeammalle heidän lapsensa kouluttautuvat. Tämähän on ikivanha totuus.
Lisäksi Keltikangas-Järvinen kritisoi sitä, että tutkimukseen on otettu vain suppea otos perheitä ajalta, jolloin subjektiivista päivähoito-oikeutta ei ollut 1990-luvun alusta.
Toisin sanoen esimerkiksi työttömät hoitivat lapset kotona, eikä tällaisten perheiden lasten akateemista menestystä näin ollen tutkittu aineistossa.
– Puhutaan ajasta, jolloin ei ollut kotihoidon tukea. Tutkimuksesta ovat pois yksinhuoltajat ja työttömät perheet, ihmettelee Keltikangas-Järvinen.

