Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tutkimus sytytti akateemisen sanasodan: Pitääkö lapsi viedä jo 2-vuotiaana päiväkotiin, jotta hän menestyisi opinnoissaan?

Tutkimuksessa todettiin, että lapsi menestyy paremmin akateemisesti, jos hänet viedään alle 3-vuotiaana päivähoitoon. Osa muista tutkijoista ja kasvatustieteilijöistä pitää tutkimusta yksipuolisena.
Tutkimuksessa todettiin, että lapsi menestyy paremmin akateemisesti, jos hänet viedään alle 3-vuotiaana päivähoitoon. Osa muista tutkijoista ja kasvatustieteilijöistä pitää tutkimusta yksipuolisena.
Julkaistu 26.11.2016 07:15
Toimittajan kuva
Sanna Pietiläinen

sanna.pietilainen@mtv.fi

Akateemisissa piireissä on suivaannuttu suomalaistutkimuksesta, jonka mukaan lapsi menestyy myöhemmin sitä paremmin akateemisissa opinnoissa, mitä varhaisemmin hänet on viety päivähoitoon. 

Tällä viikolla laajasti uutisoidun tutkimuksen mukaan lapsi kannattaa viedä hoitoon alle 3-vuotiaana, jotta hänen mahdollisuutensa menestyä akateemisessa maailmassa myöhemmin olisivat suuremmat.

Akateemikot ovat teilanneet muun muassa somekeskusteluissa ja medialle antamissaan vastineissa tutkimuksesta tiedottamisen yksipuolisena ja jopa vääristeltynä.

Psykologian professori emerita Liisa Keltikangas-Järvinen sanoo, että hänen tietojensa mukaan tutkimuksessa ei osoiteta, että varhain päivähoitoon menneet kouluttautuisivat pisimmälle.

– Tutkimus ei osoita sitä, mitä tutkija julkisesti väittää. Tutkimuksessa ilmeni, että aikaisella varhaiskasvatuksella ja myöhemmällä akateemisella menestyksellä ei ollutkaan yhteyttä, vaan suurimmaksi tekijäksi nousi vanhempien koulutustaso. Tutkimus osoitti, että mitä korkeampi on vanhempien koulutustaso, sitä korkeammalle heidän lapsensa kouluttautuvat. Tämähän on ikivanha totuus.

Lisäksi Keltikangas-Järvinen kritisoi sitä, että tutkimukseen on otettu vain suppea otos perheitä ajalta, jolloin subjektiivista päivähoito-oikeutta ei ollut 1990-luvun alusta.

Toisin sanoen esimerkiksi työttömät hoitivat lapset kotona, eikä tällaisten perheiden lasten akateemista menestystä näin ollen tutkittu aineistossa.

– Puhutaan ajasta, jolloin ei ollut kotihoidon tukea. Tutkimuksesta ovat pois yksinhuoltajat ja työttömät perheet,  ihmettelee Keltikangas-Järvinen.

Alkuperäisen tutkimuksen professori: Seisomme tutkimuksen takana

Tutkimus tehtiin Turun yliopistossa. Professori Jani Erola Turun yliopistosta sanoo tutkijatiimin seisovan yhä väittämiensä takana. 

– Tutkimuksessa ilmeni, että vaikutus myöhempiin opintoihin on positiivinen, jos lapsen vie 3-vuotiaana tai nuorempana päivähoitoon. 

Hän sanoo myös, että tutkimusaineistossa eivät ole mukana vain niin sanotut hyväosaiset perheet.

– Kyllä siellä ovat myös työttömien perheet mukana.

Hän myöntää, että tutkimus on jossakin määrin yksipuolinen.

– Tässä on tarkasteltu vain yhtä komponenttia ja sen vaikutusta. On tärkeämpiäkin vaikuttavia asioita kuin se minkä ikäisenä lapsen vie hoitoon. Esimerkiksi vanhempien koulutustasolla on tätä isompi merkitys lasten tulevaan koulutukseen.

Mitä Erola sanoo niille vanhemmille, jotka ovat ymmällään tieteilijöiden ristiriitaisista viesteistä päivähoidon aloittamisikään liittyen?

– Ei pelkästään yhteen tutkimukseen kannata luottaa, sillä yksi tutkimus ei pysty aukottomasti tätä asiaa todistamaan. Muissa Pohjoismaissa on saatu kuitenkin vastaavia tuloksia. Suomessa päivähoidon aloittamisiän pitkäaikaisvaikutuksia ei ole paljon tutkittu, eli tästä tarvitaan lisää tutkimusta.

– Kokonaisuutta kannattaa puntaroida maalaisjärjellä. Sitten on tietysti vielä se, että vaikka kuinka hyvin kasvattaisimme lapsemme, niin ne lapset tulevat itsekin tekemään joitakin päätöksiä elämässään, Erola toteaa.

Lisää aiheesta:

Professori: Varhaiskasvatusvalintoihin liittyy herkästi vanhempien syyllistämistäOnko joka kahdeksas peruskoulun päättävä todella ilman kunnollista lukutaitoa? Asiantuntija MTV:n vaalitentin kouluväitteistä: "Perusteltu huoli"Suomalaisprofessori: Ihmisiä järkyttäneessä vauvatutkimuksessa iso virhe – koronajulkaisuja on kiirehditty, koska haittoja on haluttu todetaHallitus aikoo pidentää oppivelvollisuutta 18 vuoteen: Auttaisi tutkijan mukaan etenkin "tyhmiä valintoja" tekeviä nuoria – mutta riittävätkö veroeurot kaikkien pudokkaiden pelastamiseen?Tutkija: Vanhempia syyllistetään turhaan älypuhelimen räpläämisestä – "Toivon, että mustamaalava keskustelu loppuisi"Tutkimus kumoaa yleisen harhaluulon: Varhain päivähoitoon menneet lapset kouluttautuvat pisimmälle
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 00:01
    Yhteiskunta

    Isien osuudessa vanhempainvapaissa tapahtunut suuri muutos

  • Eilen22:15
    Lotto

    Tässä loton oikea rivi

  • Eilen21:06
    Onnettomuudet

    Lapsi loukkaantunut vakavasti Kouvolan Action Parkin volttimontussa

  • Eilen19:41
    Sanna Marin

    Marinilta suora vastaus kysymykseen vaaliehdokkuudesta

  • Eilen18:42
    Sanna Marin

    Sanna Marin otti kantaa, mitä Suomen pitäisi nyt tehdä