Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tutka ja kamera vakiovarusteeksi joka autoon? EU kaavailee autoihin pakollista turvateknologiaa

Jaguar E-Pace auto tamperelaisessa autoliikkeessä AutoCenterissä 19. huhtikuuta 2018. Uuteen Jaguar E-Paceen saa esimerkiksi hätäjarrutusjärjestelmän lisävarusteena.
Jaguar E-Pace auto tamperelaisessa autoliikkeessä AutoCenterissä 19. huhtikuuta 2018. Uuteen Jaguar E-Paceen saa esimerkiksi hätäjarrutusjärjestelmän lisävarusteena.Lehtikuva
Julkaistu 22.04.2018 03:00

MTV UUTISET - STT

Uusiin henkilöautoihin tulevat vakiovarusteiksi automaattiset hätäjarrutusjärjestelmät, jos Euroopan unionin kaavailut toteutuvat. Pakolliseksi voidaan säätää myös muuta turvallisuusteknologiaa, kuten ylinopeusvahteja ja kaistalla pysymisen tukijärjestelmiä.

EU-parlamentti vaatii autoihin pakollisia ajonapujärjestelmiä, jotta erityisesti jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuus paranisi. Komissio on laatinut lakimuutoksista luonnosta, jonka julkaisemista odotetaan toukokuussa. Sen jälkeen sekä jäsenmaat että parlamentti alkavat pohtia ehdotuksia tarkemmin.

– Automaattista hätäjarrutusjärjestelmää vaaditaan jo nykyisin raskaammissa kuorma-autoissa ja linja-autoissa, mutta 2020-luvulla järjestelmän on tarkoitus tulla pakolliseksi myös henkilö- ja pakettiautoihin, erityisasiantuntija Timo Kärkkäinen Liikenteen turvallisuusvirasto Trafista summaa.

Komissio julkaisi jo joulukuussa 2016 suunnitelman turvateknologian kehitystarpeista. Selvitykseen sisältyi peräti 19 keinoa, yhtenä automaattinen hätäjarrutus. Harkittavina ovat myös esimerkiksi ylinopeusvaroittimet ja kuljettajan vireystilan seuranta.

–  Keinot on alustavasti katsottu toteutuskelpoisiksi ja kustannustehokkaiksi tekniikan kehittyessä. Tarkemmat kustannus-hyötyanalyysit pitää vielä tehdä.

Tavoite: vain hieman kalliimpia autoja

EU-maissa kuolee liikenneonnettomuuksissa joka vuosi yli 25 000 ihmistä ja satoja tuhansia loukkaantuu. Turvateknologiasta haetaan apua lukujen pienentämiseen.

Esimerkiksi automaattinen hätäjarrutus havaitsee törmäysvaaran ja hidastaa tai pysäyttää auton automaattisesti. Nopeusvahti varoittaa ylinopeudesta ja kaistavahti auttaa pysymään omalla puoliskolla tietä.

Autoissa yleistyy myös kuljettajan vireystilan valvonta.

– Se perustuu yksinkertaisiin algoritmeihin, jotka seuraavat esimerkiksi ajoaikaa ja säpsähtäviä ohjausliikkeitä. Kojelautaan syttyvä kahvikupin kuva vihjaisee kohteliaasti, että nyt olisi tauon paikka, Trafin erityisasiantuntija Otto Lahti kertoo.

Järjestelmien yleistymistä on hidastanut se, että ne nostavat autojen hintaa. Europarlamentti on asettanut tavoitteeksi, että uudet apuvälineet eivät tulisi liian kalliiksi, vaan autot olisivat vain vähän hintavampia.

Näin turvatekniikka estää törmäyksiä

– Varoitusjärjestelmä: varoittaa esteestä joko äänellä, ilmoituksella kojelaudassa tai tuulilasissa.

– Ennakointijärjestelmä (Pre-Safe, Pre-Crash): valmistelee autoa kolariin esimerkiksi kiristämällä turvavyöt ja esipaineistamalla jarrujärjestelmän.

– Automaattinen hätäjarrutus (AEB): varoituksen jälkeen jarruttaa, jos törmäys on väistämätön. Voi toimia joko kaupunkinopeuksissa, maantienopeuksissa tai molemmissa.

– Vireystilan valvonta: tarkkailee maantieajossa kuljettajan ajotapaa sekä auton avustimia ja vinkkaa tauon tarpeesta.

– Ajonvakautusjärjestelmä (ESC): estää auton luisuja jarruttamalla yksittäisiä pyöriä ja pienentämällä moottorin tehoa.

– Mukautuva tai älykäs vakionopeuden säädin: pitää muuten vauhdin tasaisena, mutta hidastaa automaattisesti, kun edessä ajaa hitaampi auto.

– Hätäjarrutuksen tutkajärjestelmä tunnistaa isoja esteitä, ihmisten tunnistamiseen tarvitaan lisäksi kameroita. Samoja laitteita voivat käyttää myös kaista- ja ylinopeusvahdit.

Lisää aiheesta:

Millainen auto sopii ikääntyneelle? Ammattimies kertoo, mitä kannattaa huomioidaUusien autojen hienoista ominaisuuksista heräsi epäilys – vakuutusyhtiö: "Huoli on ihan oikeutettu"EU haluaa puuttua auton kaasupolkimen toimintaan – erikoinen muutos vaikeuttaisi ylinopeuden ajamista"Täyttää monen ikäkuljettajan tarpeet" – osa iän tuomista autoiluhaasteista on voitettavissa oikealla autovalinnallaVolvo on valmis menettämään asiakkaita, mutta ei kolareissa: Uusien autojen huippunopeus rajoitettu 180 kilometriin tunnissa7 turvavarustetta, jotka uutta autoa hankkivan kannattaa tietää
Auto 2016Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Auto 2016
  • 24.05.201806:36
    Trumpin Yhdysvallat

    Yhdysvallat suunnittelee autoille tuontitulleja – syynä kansallinen turvallisuus

  • 25.03.201815:38
    Kotimaa

    Poliisin kuva muistuttaa, että harjauksen laiminlyönti voi tietää autoilijalle rangaistusta – ”Syytä ei ole, mutta selityksiä löytyy!”

  • 02.10.201703:00
    Kotimaa

    Tieliikennelaki muuttumassa: Talvirenkaiden käyttöön voi tulla joustoa ja keltainen viiva muuttua valkoiseksi

  • 01.10.201719:51
    Kotimaa

    Pimeässä on ratkaisevaa, näkyykö 50:n vai 350:n metrin päähän – nuoria ja yrityksiä houkutellaan heijastimen käyttöön kännykkäsovelluksella

  • 22.03.201718:39
    Talous

    Valmet Automotivelle jättisopimus: Tuhat uutta työpaikkaa Uuteenkaupunkiin