Uusiin henkilöautoihin tulevat vakiovarusteiksi automaattiset hätäjarrutusjärjestelmät, jos Euroopan unionin kaavailut toteutuvat. Pakolliseksi voidaan säätää myös muuta turvallisuusteknologiaa, kuten ylinopeusvahteja ja kaistalla pysymisen tukijärjestelmiä.
EU-parlamentti vaatii autoihin pakollisia ajonapujärjestelmiä, jotta erityisesti jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuus paranisi. Komissio on laatinut lakimuutoksista luonnosta, jonka julkaisemista odotetaan toukokuussa. Sen jälkeen sekä jäsenmaat että parlamentti alkavat pohtia ehdotuksia tarkemmin.
– Automaattista hätäjarrutusjärjestelmää vaaditaan jo nykyisin raskaammissa kuorma-autoissa ja linja-autoissa, mutta 2020-luvulla järjestelmän on tarkoitus tulla pakolliseksi myös henkilö- ja pakettiautoihin, erityisasiantuntija Timo Kärkkäinen Liikenteen turvallisuusvirasto Trafista summaa.
Komissio julkaisi jo joulukuussa 2016 suunnitelman turvateknologian kehitystarpeista. Selvitykseen sisältyi peräti 19 keinoa, yhtenä automaattinen hätäjarrutus. Harkittavina ovat myös esimerkiksi ylinopeusvaroittimet ja kuljettajan vireystilan seuranta.
– Keinot on alustavasti katsottu toteutuskelpoisiksi ja kustannustehokkaiksi tekniikan kehittyessä. Tarkemmat kustannus-hyötyanalyysit pitää vielä tehdä.
Tavoite: vain hieman kalliimpia autoja
EU-maissa kuolee liikenneonnettomuuksissa joka vuosi yli 25 000 ihmistä ja satoja tuhansia loukkaantuu. Turvateknologiasta haetaan apua lukujen pienentämiseen.
Esimerkiksi automaattinen hätäjarrutus havaitsee törmäysvaaran ja hidastaa tai pysäyttää auton automaattisesti. Nopeusvahti varoittaa ylinopeudesta ja kaistavahti auttaa pysymään omalla puoliskolla tietä.
