Turvaistuimet testissä: Kuusi heikointa kärsivät kemikaaleista

Autoliiton julkaisemassa turvaistuintestissä 13 istuinta saavutti hyvän kokonaisarvosanan. Testin kaikki kuusi heikkoa arvosanaa johtuivat liian suuresta kemikaalikuormituksesta.

Uusimmassa Euroopan eri maiden autoliittojen ja kuluttajajärjestöjen yhteistyössä toteuttamassa turvaistuintestissä oli mukana 22 istuinta.

Turvakaukalot tai istuimet, joita myydään sekä telakalla että ilman, testataan kummallakin vaihtoehdolla ja ne esiintyvät tuloksissa eri istuimina.

Cybex Aton 4- sekä Cosatto Hold -turvakaukalot testattiin pelkkänä kaukalona, auton turvavyöllä kiinnitettävän telakan kanssa sekä isofix-kiinnityksellä asennettavan telakan kanssa. Kummastakin kaukalosta on siksi kolme tulosta.

Hyviä tuloksia

Testin turvallisuusarvosana muodostuu etu- ja sivutörmäystesteistä sekä vöiden reitityksestä ja istuimen vakaudesta autossa.

Peräti 12 istuinta sai etutörmäystestistä erinomaisen arvosanan ja viisi hyvän ja viisi tyydyttävän. Kaikissa erinomaiseen arvosanaan yltäneissä istuimissa lapsi matkustaa selkä menosuuntaan.

– Selkä menosuuntaan matkustettaessa etutörmäyksen päälle ja niskalle aiheuttama kuormitus on useimmiten pienempi. Lapsen olisi hyvä matkustaa selkä menosuuntaan mahdollisimman pitkään, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen sanoo.

Testatut istuimet menestyivät myös sivutörmäystestissä pääosin hyvin. Kuusi istuinta sai erinomaisen arvosanan, 12 hyvän, kolme tyydyttävän ja yksi välttävän.

Haitallisia kemikaaleja

Turvallisuustestien lisäksi istuinten kokonaisarvosanaan vaikuttavat käytön helppous, istuinmukavuus sekä haitalliset kemikaalit istuinten niissä osissa, joiden kanssa lapsi voi joutua kosketuksiin.

Tämänkertaisessa testissä Cybex Aton 4 sekä Cosatto Hold –turvakaukaloiden päällikankaissa oli liian suuria pitoisuuksia naftaliinia ja jäämiä fenantreenista, minkä takia kumpikin sai arvosanan heikko.

Jos istuin saa mistä tahansa osa-alueesta arvosanan heikko, se tulee myös kokonaisarvosanaksi. Cybex Aton 4 ja Cosatto Hold eri kiinnitystapoineen pärjäsivät testin muilla osa-alueilla hyvin.

Mukana myös uuden normin istuimia

Uusimmassa testissä oli mukana neljä uuden ECE R 129 (iSize) –normin mukaan tyyppihyväksyttyä istuinta. iSize- istuinten pitää läpäistä myös sivutörmäystesti, jota aiempi ECE R 44 -normi ei vaadi.

iSize-istuimia ei myöskään enää määritellä lapsen painon vaan pituuden mukaan ja alle 15 kuukauden ikäisten lasten pitää matkustaa selkä menosuuntaan.

Lähde: Autoliitto

Lue myös:

    Uusimmat