Turistin silmä kirkastuu, kun Helsinki Help -neuvoja avaa suunsa: "Se yllättää monet"

Helsinki Help -matkailuneuvojat auttavat työpäiviensä aikana turisteja ja paikallisia kaupungin keskustassa ja risteilyalusten terminaaleissa.

– ¿Hablas español?, espanjalainen turisti kysyy Sini Saloniemeltä.

Hetkeä aiemmin he ovat aloittaneet Helsingin Esplanadilla keskustelun englanniksi, mutta nainen on huomannut Saloniemen nimikyltissä kotimaansa lipun.

Kun vastaus on myöntävä, alkaa innokas kyseleminen Helsingin nähtävyyksistä espanjaksi. Myös se kiinnostaa, missä Saloniemi ja tämän työpari Soili Reinikainen ovat oppineet espanjaa.

– Tässä työssä on kyllä parasta, kun pystyy auttamaan toisen omalla kielellä. Asiakkaan silmät kirkastuu, kun hän huomaa, että neuvoja puhuu omaa äidinkieltä. Se yllättää monet, Saloniemi kertoo.

Tällä viikolla Helsingin keskustaan on jalkautunut yhteensä kaksikymmentäkaksi vihreäasuista Helsinki Helpiä. Heidän kielivalikoimassaan on yhteensä yksitoista kieltä. Jokainen puhuu suomen, ruotsin ja englannin lisäksi ainakin yhtä muuta kieltä.

Ilmaista palvelua

Helsinki Helpien palvelu on ilmaista. Apua annetaan missä tahansa Helsinkiin liittyvässä kysymyksessä niin turisteille kuin paikallisillekin.

– Turistit on tosi yllättyneitä, että me annetaan ilmaisia karttoja ja kuponkeja. Eivät he ole tottuneet siihen, että lomalla saa kaikkea ilmaiseksi. Tosi kiva, ettei olla myymässä vaan auttamassa, Saloniemi kertoo.

Kaksikon kohtaamista kysymyksistä yllättävin kaksikon liittyi drone-kopterin lennättämiseen tarvittavaan lupaan. Asiakas halusi tietää, mihin hänen pitää olla yhteydessä, jotta saa lähetettyä kopterinsa ilmaan.

– Lopulta sekin saatiin selvitettyä ja hänelle lupa-asiat hoidettua.

Jos Helpit eivät itse tiedä vastausta, se etsitään yhdessä työparin ja asiakkaan kanssa.

– Kyllä kaikkiin kysymyksiin on tähän saakka löydetty vastaus, Soili Reinikainen sanoo.

Paikalliset testaavat tietämystä

Paikallisia Helpit ovat auttaneet muun muassa lähimmän verohallinnon asiakaspalvelupisteen löytämisessä. Soili Reinikaisen piti etsiä tietoa puhelimellaan, mutta nyt vastaus tulee jo helposti. 

– Kluuvin neljäs kerros, Reinikainen vastaa välittömästi.

Pyöräilijät kyselevät heiltä usein reittiohjeita ja katujen nimiä.

Moni paikallinen on tullut myös haastamaan Helppejä kysymällä kysymyksiä esimerkiksi Tuomiokirkon korkeudesta tai Helsingin ensimmäisten liikennevalojen sijainnista. Useimmiten kysyjä tietää itse vastauksen ja kertookin sen lopulta myös Helpille.

– Sehän on vaan tosi kivaa ja viihdettä päivään. Mekin saadaan sitten tietää näitä nippelitietoja. Oppii paljon lisää kaikesta, Saloniemi sanoo.

Suosituksia asiakkaan mukaan

Saloniemi ja Reinikainen kulkevat Esplanadia pitkin pysähtyen muutaman kerran auttamaan turisteja. Muutaman kerran vastaan kävelee myös toisia Helsinki Helppejä.

– Sanomme kävelyvauhtiamme "helppitahdiksi". Hitaasta kävelystä vielä hitaampi versio, Reinikainen nauraa.

Kauppatorin laidalla he pysähtyvät auttamaan australialaista Ciscoa. Hän on lähtenyt Suomeen tietämättä maasta juuri mitään. Suomi oli viimeinen Pohjoismaa, jossa hän ei vielä ollut vieraillut.

– Tulostin Wikitravelista nipun Suomeen liittyviä sivuja ja luin niitä lentokoneessa, Cisco kertoo.

Hän kyselee Saloniemeltä ja Reinikaiselta kysymyksiä Helsingistä, mutta on myös kiinnostunut vierailemaan muissa kaupungeissa. Saloniemeltä sattuu löytymään hyviä vinkkejä myös Tampereelle, koska on itse asunut siellä.

– Haluan nähdä täällä kulttuuria, luontoa ja kokea suomalaisia herkkuja. Ja kokea kesän, joka ei ole liian kuuma, Cisco kertoo.

Keskusteltuaan Saloniemen ja Reinikaisen kanssa noin kymmenen minuuttia hän arvioi palvelun erinomaiseksi. Cisco on vaikuttunut siitä, miten perusteellisesti nämä vastasivat hänen kysymyksiinsä.

Helsinki Helpit pyrkivät antamaan jokaiselle turistille vinkkejä tämän omien kiinnostuksen kohteiden mukaan. Moni on kiinnostunut klassikkokohteista, kuten Senaatintorista, Kauppatorista ja Temppelinaukion kirkosta. Ne turistit, joilla on käytettävissä hieman enemmän aikaa, saattavat kysellä Suomenlinnasta tai Porvoosta.

Suunnitelmattomille turisteille Reinikainen ja Saloniemi yrittävät keksiä tekemistä asiakkaan intressien ja käytettävissä olevan ajan mukaan.

– Varsinkin risteilyaluksilta tulee turisteja, jotka eivät ole ottaneet Suomesta yhtään selvää, kun he kiertävät laivalla monta paikkaa, Sini Saloniemi sanoo.

Turistilta kysytään, onko tämä mahdollisesti kiinnostunut esimerkiksi kulttuurista, historiasta, luonnosta tai kaipaako hän toiminnallisempia aktiviteetteja.

– Tänä aamuna meillä oli asiakas, jota kiinnosti suomalainen design. Hänelle suosittelimme Designmuseota ja Ateneumin Alvar Aalto -näyttelyä, Soili Reinikainen kertoo.

"Kyllä sen huomaa, kun on tarve avulle"

Osa asiakkaista kysyy apua oma-aloitteisesti, mutta Helpit myös etsivät apua tarvitsevia turisteja.

– Kyllä sen huomaa, kun on tarve avulle. Turisti kääntelee päätään kartta kädessään. Silloin mennään kysymään, että tarvitsetteko apua, Saloniemi kertoo.

– Se on myös yleinen ilmiö, että kun joku meidät pysäyttää, myös muut huomaavat ja tulevat heti perään kysymään jotain.

Useita risteilyaluksia Saksasta

Helsinki Helpit pyrkivät olemaan vastassa aina, kun uusi risteilyalus saapuu Helsinkiin. Myös Helsingin keskustan väkimäärässä se näkyy heti, jos satamaan on saapunut risteilyaluksia.

– Saksasta on tullut alkukesän aikana paljon laivoja, Saloniemi kertoo.

Helsinki Helpit näkyvät Helsingin keskustan katukuvassa elokuun loppuun asti. He päivystävät pääasiassa keskustan nähtävyyksien lähellä. Kiinteitä neuvontapisteitä on Keskuskadulla, Pohjois-Esplanadilla ja Helsinki-Vantaan lentokentällä.

Lue myös:

    Uusimmat