Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tunnissa Helsingistä Tampereelle? Ministeriön toiveissa ripeämmät rautatieyhteydet

1:47Tampereelta Helsinkiin tunnissa?
Julkaistu 09.08.2018 19:23

MTV UUTISET

Valtiovarainministeriö esittää budjettiehdotuksessaan Tampereen ja Helsingin välisen rautatieyhteyden nopeuttamista. Toiveissa on, että matka taittuisi jopa tunnissa.

Budjettiesityksen mukaan pääradan peruskorjaus tulisi tehdä siten, että Helsingin ja Tampereen välinen rataosuudella liikennöinti nopeutuisi.

Kaupunkien välisen junayhteyden nopeuttaminen on mahdollista jo nykyisellä junakalustolla.

– Nykyinen vaunu- ja vetokapasiteetti on suunniteltu niin, että voidaan ajaa 200 tai 220 kilometriä tunnissa, sanoo VR:n matkustajaliikennejohtaja Maisa Romanainen.

Lisäraide nopeuttaisi kulkemista

Tampereen ja Helsingin välillä kulkee tällä hetkellä kaksi raidetta.

WSP Finlandin johtajan professori Jorma Mäntysen mukaan kaupunkien välistä junayhteyttä voidaan nopeuttaa ensisijaisesti kolmannen radan lisäämisellä.

– Kun lisätään ratakapasiteettia riittävästi, junat voivat ajaa suurella nopeudella.

Mäntysen mukaan ratakapasiteetin kasvattaminen auttaisi myös junaliikenteen täsmällisyysongelmiin.

Positiivinen vaikutus elinkeinoelämälle

Iso osa Tampereen ja Helsingin välisestä liikennöinnistä on työmatkustamista.

Mäntysen mukaan nopeammalla junayhteydellä olisi merkittävä vaikutus suomalaiseen elinkeinoelämään.

– Etelä-suomen kannalta työssäkäymisalue kasvaa jatkuvasti, ja meillä on kasvanut raideliikenteen käyttäjämäärä kolmen vuoden ajan vuosittain 10 prosenttia, Romanainen sanoo.

Vastaavanlaista ratahanketta pitkään suunniteltu myös Turun ja Helsingin välille. Budjettiehdotuksessa esitetään hankkeen edistämistä. 

Lisää aiheesta:

Tunnin juna ei yllä aivan tunnin junaksi – näin nopesti Turun ja Helsingin välin voi taittaa tulevaisuudessaSelvitys: Helsingin ja Tampereen välinen suurnopeusrata toisi suurimmat hyödyt – vauhti jopa 250 km/h, rakentaminen halkoisi arvokkaita kulttuuriympäristöjä Isot raidehankkeet, kuten kaksi "tunnin junaa", havittelevat uudelta hallitukselta miljardeja: "Palvelisi lähes koko Suomea"Selvitys: Helsingin, Turun ja Tampereen välille tarvitaan tunnin pikajunayhteys työntekijöilleHelsinki-Vantaan lentoasemalle halutaan vaihdoton junayhteys pohjoisen suunnasta – edellyttäisi kolmannen radan rakentamistaKansanedustaja ehdottaa Helsingin ja Tampereen välisen junayhteyden lyhentämistä tuntiin
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 17:26
    Mäntsälä

    Tunnetko tämän miehen? Poliisi pyytää havaintoja mahdollisesti avun tarpeessa olevasta ihmisestä

  • 17:09
    Kuolemantapaukset

    Kaksi kuollut Joroisten räjähdyksessä – tämän poliisi kertoo nyt

  • 14:24
    Räjähdykset

    Hotellin edustalla iso räjähdys Joroisissa – pakettiauto leimahti "tulipalloksi"

  • 11:59
    Sää

    Marraskuu alkaa sääyllätyksellä: kaksinumeroisia lukemia!

  • 11:46
    Sää

    Lokakuun sää poikkesi tavanomaisesta: Jopa harvinaisia piirteitä